هشدار؛ دانش آموزان را از مرگ ناشی از کرونا نترسانید/ راهکارهایی برای آموزش نکات بهداشتی به کودکان

با بازگشایی مدارس برخی والدین، دانش آموز را برای رعایت نکات بهداشتی از مرگ ناشی از کرونا می ترسانند که عواقب بدی به دنبال دارد.

به گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  وقتی خودم را جایشان می‌گذارم می‌بینم واقعا ترسناک است! فکرش را بکن هر روز به تو بگویند فامیل و آشنایان یا حتی عده زیادی که نمیشناسی، روی تخت بیمارستان هستند و نمی‌توانند راحت نفس بکشند و لوله‌های بزرگی را از طریق دهان وارد بدنشان می‌کنند، اگر  هم بفهمی که مادر دوست یا معلمت دچار این وضعیت شده‌اند و جان خود را از دست دادند، ترس و وحشتت بیشتر می شود.

برخی از کودکانی که در زلزله بم حاضر بودند و پرپر شدن عزیزانشان را دیدند، هنوز حسرت‌هایی به دلشان مانده و مدام ترس از دست دادن عزیزانشان را دارند. با رشد ارتباطات و تکنولوژی انتظار می‌رود در شرایطی مانند شیوع کرونا، آگاهانه‌ترگام بر داریم. شاید فکر کنید فرزندتان شجاع است و اصلا عین خیالش نیست اما ناخودآگاه فرزندتان از شما زرنگ‌تر است و همه چیز را زود تر آنچه فکرش را بکنید می‌بلعد!

دانش اموزان و کرونا

خطر ترس همیشگی در دانش آموزان

فرزانه تمرچی، مشاور و روان‌درمانگر در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش در خصوص اینکه خانواده‌ها و مدارس چگونه باید عمل کنند، تا ترس از کرونا در کودکان نوآموز و دبستانی ها تبدیل به فوبیا نشود، اظهار کرد: لازم است یک‌سری نکاتی را رعایت کنیم تا به دلیل  پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا بچه‌ها دچار مشکلات روحی و روانی حاد نشوند. فوبیا به معنای ترس مرضی و بیمارگونه است. ما باید به کودکان  رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را آموزش دهیم، ولی این کار نباید به طریقی باشد که برای آن‌ها وحشت‌زدگی ایجاد کند و به ترس مرضی تبدیل شود.

او ادامه داد: گاهی این ترس مرضی یا فوبیا در کودکان ممکن است به اختلال هراس یا پنیک تبدیل شود و با  بالا اضطراب حمله پنیک رخ دهد، باید توجه داشت که این حمله ها در صورت مزمن شدن، در کودک باقی می‌ماند و در  بزرگسالی، هر زمانی که دچار اضطراب زیاد شود یا احساس خطر مرگ کند، بروز می کند.


بیشتر بخوانید


تمرچی بیان کرد: خانواده‌ها و مدارس در میزان ترس کودکان نقش دارند. بچه‌ها هر چیزی را در رفتار خانواده ببینند از آن تأثیر می‌پذیرند. وقتی ببینند که والدین یا بزرگتر‌هایشان ضمن با وجود رعایت شیوه‌نامه‌ها، باز هم مضطرب هستند و فرزند خود را از عاقبت استفاده نکردن از موادضدعفونی و ماسک می‌ترسانند، رعب و وحشت کودک بیشتر می شود.

او افزود: خانواده می توانند به فرزندانشان بگویند ویروس کرونا هم مثل ویروس‌های دیگر است، ولی میزان شیوعش بیشتر بوده و حالا جهانی شده است و برای اینکه ما به این ویروس مبتلا نشویم باید بیشتر از همیشه از خود مراقبت کنیم.

این درمانگر با اشاره به اینکه برخی فکر می‌کنند ترساندن بهترین راه برای کنترل کودکان است، گفت: این کار تاثیر بسیار بدی بر روان کودکان می‌گذارد و اضطراب را بالا و امید به زندگی را پایین می‌برد و حتی ممکن است در دراز مدت موجب افسردگی در کودکان شود؛ بنابراین نحوه آموزش رعایت نکات بهداشتی مهم است و والدین باید مراقب باشند که  چه لغاتی را به کار میبرند.

کودکان و کرونا

به جای ترساندن، در کودک احساس مسئولیت ایجاد کنید

او تاکید: باید به کودک گفت، می توان با رعایت نکات بهداشتی از ابتلا به کرونا پیشگیری کرد،  یکی از راهکارها این است که در کودک احساس مسئولیت ایجاد کنید که اگر در شکست کرونا همراهی و با رعایت شیوه‌نامه‌ها، به رفع آن کمک نکند، ممکن است برخی که بدنشان ضعیف‌تر است، مبتلا شوند.

او ادامه داد: در رعایت نکات بهداشتی نباید بی توجه بود چرا که کودک با الگوبرداری از شما، دست از رعایت شیوه‌نامه‌ها می کشد، از طرفی  اگر بسیار شدید و افراطی به رعایت نکات بهداشتی توجه کنیم، ممکن است کودک  زده یا دچار وسواس شست و شو شود.

تمرچی تصریح کرد: آموزش و پرورش موظف است با توجه به رنج سنی دانش‌آموزان برنامه به کادر مدرسه دهد و چگونگی آموزشِ رعایت شبوه‌نامه‌ها را به تمام مقاطع نشان‌دهند. این آموزش‌ها توسط افرادی باشد که آگاهی لازم را داشته باشند و حتی اگر روانشناس نیستند، برای طرز بیان و انتقال مطالب به بچه‌ها، آموزش‌های لازم به آنان داده شود. در برخی کشور‌ها از طرق دیگر غیر از تدریس با معلم این کار را می‌کنند و با روش‌هایی مثل دیدن کلیپ، برنامه‌کودک، انیمیشن و فیلم، غیرمستقیم بچه‌ها را آموزش می‌دهند. در ایران نیز می‌توان از هزاران روش این کار را انجام و نتیجه مطلوب را گرفت که به زودی به کمک همه اقشار و همه مردم، این ویروس منحوس را شکست دهیم.


بیشتر بخوانید


شپهر درودی کارشناس آموزشی و دبیر دوره ابتدایی آموزش و پرورش حوزه آموزش و پرورش درخصوص ویروس کرونا و کرونا اظهار کرد: خیلى بهتر می‌شود که علاوه بر آموزش رعایت بهداشت به کودکان، آن‌ها از کرونا نترسانیم. اولین راه برای محافظ از فرزندمان این است که روحیه کودکمان را مثبت نگاه داریم. اگر بخواهیم این ویروس را در ذهن کودک مثل یک غول بزرگ کنیم مسلما همین وحشت موجب از بین رفتن روحیه و سلامت بدن می‌شود.

او تاکید کرد: باید خیلی راحت، با کلام و جملات خوب اطلاعات لازم برای دوری از آلودگی و ویروس کرونا را به او انتقال دهیم تا از این بیماری در امان باشد. من با برخی دانش‌آموزان مواجه شدم که به هیچ عنوان حاضر به نزدیک شدن به منِ معلم نبودند و باوجود اینکه ماسک و دست‌کش هم داشتم، از نزدیک شدن همراه با ترس، امتناع می‌کردند. دلیل‌شان را که میپرسیدم، می‌گفتند یک ویروسی هست که می‌خواهد مارا بخورد و ما را بکشد. برخی دیگر میلرزیدند و حتی نمی‌گفتند ترسشان از چیست و این حاکی از انتقال اطلاعات منفیِ بیش از اندازه، از تبعات ویروس کرونا به آن‌هاست.

بازگشایی مدارس در کرونا

اولین آسیب پذیران از کرونا کودکان

درودی عنوان کرد: اولین آسیب پذیران از کرونا کودکان هستند. بچه‌هایی که برای حفظ سلامتی‌شان، لازم است روحیه‌شان در ابتدا حفظ شود. راهنمایی‌های نادرست و غیر دقیق، تبعات جبران ناپذیری بر ذهن آن‌ها می‌گذارد. کابوس‌های شبانه و هزیان و فریاد‌های غیرنرمال و نابجا از دیگر رفتارهایی‌ست که این مدت از دانش‌آموزانم دیدم. با شادی و خنده و آرامش می‌توان بچه را خیلی راحت‌تر و ایمن‌تر در برابر ویروس آماده کرد. من و همکارانم سعی کردیم با نشان دادن کارتون‌ها و انیمیشن و حتی بازی، به دانش‌آموزانمان آموزش دهیم.

او تاکید کرد: یادمان نرود، تصوری شماتیکی که ما بزرگتر‌ها از کرونا داریم، خیلی قابل قبول‌تر از کودکان است. آن‌ها با تجربه اندکاشان از زندگی، هر حرفی که از کلام ما بشنوند را در ناخودآگاه ترسیم می‌کنند و تصویر ترسناکی در ذهن‌شان باقی میماند.

او در ادامه گفت: برای آموزش کرونا و راه‌های پیشگیری از آن به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی می‌توان از طریق عروسک بازی وارد عمل شد که البته تاثیر بهتری در ذهنشان  خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
حقیقت این است که مرگبار بودن کرونا را کودکان می دانند و یک ترس منطقی دارند مثل ترس از شیر؛تلاش برای ترس زدایی هم آب در هاون کوبیدن است.مثلا چه جوری میشه یکی داخل قفس شیر باشه و بهش بگی نترس چیزیت نمیشه.این همه آدم در کره زمین فوت کرده .اونوقت چه جور توقع آرامش دارید.
Finland
ناشناس
۰۱:۲۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
بچه‌ها رو گذاشتن زیر گیوتین اونوقت میگین نترسونیدشون.
دستورالعمل کلاس ابتدایی در خوزستان: شروع ۷ و ۴۵ دقیقه پایان ۱۰ و ۳۵ دقیقه در فضای کلاس زیر نظر معلم بدون زنگ تفریح
واقعا دانش‌آموز ابتدایی کشش این همه یکجا ماندن رو داره؟ معلمی که قراره نظارت و کنترول و تدریس داشته باشه از جنس فولاده؟
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۱:۳۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
کرونا یعنی خشم خدا
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۱:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بچه ها اسیب پذیرتر از همه در بیماری کرونا پس مراقب کودکانمان باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
فقط تهران عدالت هست آیا جای دیگر هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
والله اینجا هم عدالت نیست! اون چیزی که از تهران می بینید جاهای تاپ شه! نه همه جا! من تهرانم ولی دخترمو نفرستادم مدرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
وقتی دولت یک تصمیم اشتباه می گیرد شروع به تبلیغات در مورد تصمیمات غلط می گیرد مردم دیگر اعتماد ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
توقع دارید به بچه ها یاد بدیم با کرونا دوست شوند
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۱۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
فقط یه کاری کنید که بخاطر سیاسی بازی هایتون بچه های مردم را به کشتن ندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
دلت خوشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
نترسانیم شمابچه هات کدام مدرسه می برین بافقرایکی هست بیایدمدارس مرزی نگاه کنید ومقایسه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
این یه بام و دو هوا چه بازیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
سفر و حضور در مهمانی ها ومراسم ممنوع هست ولی دانش آموزان باید برن مدرسه ؟
معلوم میشه ویروس کرونا با جوینگان علم کاری نداره
عجب ویروس علم دوستیه!!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
الهم‌عجل‌الولیک‌فرج
-
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
خدا به همه ما رحم کنه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
چرا نترسانیم؟؟؟؟مگه الکیه چجوری میشه آدم ها تو جمع باشن ولی کرونا نگیرن؟؟؟؟؟؟مگه میشه فقط به اعتبار یه ماسک وفاصله یک متری؟؟؟؟؟؟؟اینم شد پروتکل؟؟؟؟؟اونایی که از کرونا مردن همدیگر را بغل کرده بودن؟چجوریی تو مدرسه میشه رعایت کرد ؟؟یعنی چه؟؟؟آمار کرونا بره بالا خوبه؟؟؟دکتر تو تلویزیون گفت حتی ماسک هم بزنید تو جمع 5نفری احتمال واگیری کرونا هست کرونا کلا وحشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
واقعا خدا خودش کمک کنه
اول گفتن مدرسه غیر حضوری هست الان گفتن همه میرن مدرسه.
کرونا تو مدرسه نیست فقط تو مسافرت و عروسی و عزا هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
واقعا خدا خودش کمک کنه
؟
Sweden
mmوئئدد
۱۳:۱۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
این وزیر بابازگشایی کل ایران را به کام مرگ فرستاد. دانش آموز نمی تواند رعایت کند
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۴۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
عزیزم کرونا هیچ ترسی نداره //
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
خب بابا دولت که به فکر شما نیست خودتون حداقل بچه هاتون رو نفرستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
خب بابا دولت که به فکر شما نیست خودتون حداقل بچه هاتون رو نفرستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
اهان،ویروس کرونا فقط تو عزا و عروسی ها وجود داشت،پدرای اشپز و مربی استخر و باشگار دارها و دسفروش ها بیکار شدن و به خاک سیاه نشستن اون موقع کرونا بود حالا مدارس باز شدن ویروس کرونا تمام شده و بچه ها با گل وبلبل برن مدرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بدون ترس بمیرن بهتره ، نترسن و بمیرن بهتره یا بترسن و بمیرن؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
هرسه‌تاش‌بهتره‌مونده‌به‌انتخاب‌بچه‌ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
عوض اینکه طرف مردم رو بگیره و جلوگیری کنه از به کشتن دادن بچه های مردم چسبیده به دولت بی تدبیر، تا دیروز هر گونه تجمعی ممنوع بود و مردم از عزا و عروسی محروم بودن حالا یکباره ورق برگشت و مردم باید بچه هاشون رو بفرستن توی خطر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
آموزش و پرورش موظف است پول مردم رابگیرد
United States of America
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بچها نرن به مدرسه
United States of America
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
7 ماه است که به علت ناتوانیهای نظام و بزرگنمایی کرونا همه مردم دچار استرس و نگرانی و ... شده اند حالا برای تحقق استراتزی اموزشی به این فکر افتاده اید که ای وای بچه ها را از مرگ نترسانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
ناتوانیه دولت
آخرین اخبار