در همه مراحل خرید روزانه شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در تمام مدتی که برای خرید به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنیم باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سودابه محمدی متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: به‌طورکلی هر چه تعامل ما با دیگران از فاصله نزدیک‌تر و در مدت‌زمان طولانی‌تری رخ دهد احتمال انتقال کووید ۱۹ بیشتر است ازاین‌رو زمان خرید خود را طولانی نکنیم.

او با اشاره به اینکه در هنگام خرید باید از لمـس دهان، بینی و چشـم خودداری کنیـم، افزود: باید در تمام مدت خرید ماسک را بر روی بینی و دهان خود نگه‌داریم و برای صحبت کردن با فروشنده ماسک خود را برنداریم. همچنین  از دست‌کاری مرتب ماسک خودداری کنیم و در صورت دست زدن به ماسک دست خود را ضدعفونی کنیم.

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: هنگام ورود و خروج از فروشگاه دست‌های خود را با مقداری از ماده ضدعفونی‌کننده (به‌اندازه یک سکه) ضدعفونی کنیم، همچنین دقت کنیم ماده ضدعفونی‌کننده، حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد.

محمدی با اشاره به اینکه هنگام خرید نباید به گوشی تلفن همراه خود دست بزنیم، عنوان کرد: از ورود و خروج مکرر وسایل به درون کیف‌دستی خودداری کنیم و از یک دستمال‌کاغذی برای باز و بسته کردن در فروشگاه و یا در یخچال استفاده کنیم و سپس آن را دور بیندازیم.


بیشتر بخوانید


او گفت: در صورت استفاده از آسانسور یک دستمال‌کاغذی را برای فشردن دکمه‌های آسانسور به کار ببریم و سپس دستمال را در یک سطل زباله، بدون تماس با در آن بیندازیم.

این متخصص پزشکی اجتماعی تاکید کرد: به علامت‌گذاری‌های کف فروشگاه برای رعایت فاصله فیزیکی (حداقل ۱.۵ متر) از فروشنده و مشتریان دیگر توجه کنیم و تا حد امکان تلاش کنیم از چرخ‌دستی یا سبد خرید‌های موجود در فروشگاه استفاده نکنیم و یا دسته آن را ضدعفونی کنیم.

محمدی با اشاره به اینکه زمـان خرید را با صحبت کردن با همسـایه‌ها، دوسـتان و یا کارمندان طولانی نکنیم، افزود: به علامت‌گذاری‌های کف فروشگاه برای رعایت فاصله (حداقل ۱.۵ متر) از فروشنده و مشتریان دیگر توجه کنیم.در صورت موجود نبودن این علامت‌گذاری‌ها، حداکثر فاصله ممکن (حداقل ۱.۵ متر) را از فروشنده و مشتریان دیگر داشته و تا حد ممکن از تماس با سطوح بپرهیزیم.

او عنوان کرد: از مصرف نمونه‌های مواد غذایی که برای تبلیغ ارائه می‌شود خودداری کنیم و حتی‌الامکان تنها به کالا‌هایی دست بزنیم که قصد خرید آن‌ها را داریم و از برداشتن مکرر کالا‌ها و برگرداندن آن‌ها به قفسه خودداری کنیم.

این پزشک افزود: از باز کردن بسته‌بندی بستنی و مواد غذایی مشابه در فروشگاه بپرهیزیم، همچنین در صورت امکان گوشت و مواد پروتئینی (مرغ، مواد پروتئینی دریایی) را از نوع بسته‌بندی‌شده خریداری کنیم.

محمدی ادامه داد: در صورت امکان تلاش کنیم تماس مسـتقیم دسـت با غذا را به حداقل برسانیم و از انبر و یا سـایر وسـایل موجود اسـتفاده کنیم.

او بیان کرد: اگـر قـرار اسـت به مـدت طولانـی در خانـه بمانیـم از موادی کـه مـدت ماندگاری بالایی دارند مانند کنسـرو‌ها و یـا مواد غذایی خشـک خرید کنیم.

 متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: از پرداخت الکترونیکی استفاده کنیم، کارت را خودمان در دستگاه کارت‌خوان بکشیم، از فروشنده بخواهیم تا مبلغ و رمز عبور را وارد کند در غیر این صورت از دستمال‌کاغذی استفاده کنیم یا دست خود را بلافاصله پس از لمس دستگاه کارت‌خوان ضدعفونی کنیم.

محمدی عنوان کرد: کارت بانکی را که استفاده کرده‌ایم ضدعفونی کنیم یا آن را در یک دستمال‌کاغذی بپیچیم و در جیب خود بگذاریم تا در فرصت مناسب آن را ضدعفونی کنیم و سپس در کیف بگذاریم.

او افزود: در صورت نشت خونابه از مواد گوشتی، از یک ظرف یا کیسه دیگر استفاده کنیم یا کیسه را درجایی از خودرو بگذاریم که قابل‌شست‌وشو باشد. پیش از اینکه دوباره این سطح در تماس با مواد گوشتی یا خونابه قرار بگیرد باید با آب و صابون گرم یا محلول سفیدکننده بشوییم.

 متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد: در صـورت سوارشدن بـه خودرو بعـد از ورود حتما باید دسـتان خـود را ضدعفونی کنیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.