پیگیری باشگاه خبرنگاران جوان/

اعلام جزئیات تجمیع اساسنامه جوایز ادبی/ شاعر هنجارشکن از فهرست برگزیدگان جشنواره شعر فجر حذف شد

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی، از تصمیم برای تغییر و تجمیع اساسنامه جوایز ادبی خبر داد.

بهروز جلالی، مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت برگزاری جایزه‌های ادبی در سال جاری گفت: برگزاری سه جایزه ادبی جلال آل احمد، جشنواره بین المللی شعر فجر و جایزه پروین اعتصامی جزو شرح وظایف بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در دوره قدیم و دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در دوره جدید است. این جوایز بجز جایزه ادبی پروین اعتصامی که دوسالانه است، هرسال برگزار می‌شوند.


بیشتر بخوانید


او افزود: برگزاری جایزه ادبی پروین اعتصامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و اجرای آن برعهده معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی است. ما بر اساس وظیفه اداری خود موظف هستیم، این جایزه ادبی را برگزار کنیم. منتها با توجه به شرایطی که در هفت ماهه اخیر در کشور از نظر شیوع بیماری کرونا وجود داشته، فعلا جایزه ادبی پروین اعتصامی را برگزار نکرده ایم. در هفت سال اخیر به طور معمول اختتامیه این جایزه ادبی در تابستان برگزار می‌شد.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ادامه داد: در دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بنابر پیشنهادی که از سوی اهالی رسانه، استادان دانشگاه، منتقدان ادبی، نویسندگان و شاعران دریافت کردیم تصمیم گرفتیم اساسنامه تمام جوایز ادبی را تجمیع کنیم و تمام جوایز ادبی در قالب یک اساسنامه منتها با محور‌های مختلف برگزار شود. پس از تدوین کامل، این اساسنامه به مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تقدیم می‌شود تا از طریق او برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در نهایت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد. در صورت تصویب این اساسنامه جوایز ادبی براساس اساسنامه جدید برگزار خواهد شد.

جلالی بیان کرد: برای تدوین اساسنامه جدید جوایز ادبی اساسنامه جوایز جلال آل احمد، جشنواره بین المللی شعر فجر و پروین اعتصامی را مدنظر قرار دادیم. در این اساسنامه جدید بخش‌های جنبی جشنواره بین المللی شعر فجر هم دیده شد. قرار است گروه‌های دیگر نشر از جمله طراحان جلد و صفحه آرایان کتاب هم در این جوایز مشارکت کنند.

او تصریح کرد: تا پایان شهریور ماه اساسنامه جدید جوایز ادبی به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای طرح در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم می‌شود. پیش از تصویب اساسنامه جدید، جوایز ادبی براساس اساسنامه قدیم و طبق روال سال‌های قبل برگزار می‌شوند. صحبت‌های زیادی درباره جایزه ادبی پروین اعتصامی شد از جمله آن نقد‌ها این بودکه چرا با برگزاری این جایزه ادبی تفکیک جنسیتی می‌کنیم؛ مگر یک نویسنده خانم نمی‌تواند با یک نویسنده آقا در فضای داستانی رقابت کند؟! همین امر ما را به تامل درباره تغییر اساسنامه برخی جوایز ادبی واداشت.

مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اظهار کرد: پیشنهاد دادیم تغییر رویکردی در جایزه ادبی پروین اعتصامی رخ دهد. این جایزه ادبی حذف نخواهد شد؛ بلکه در صورت تصویب اساسنامه جدید این جایزه ادبی براساس همین اساسنامه جدید برگزار می‌شود، چون معتقدیم خانم‌ها در زمینه ادبیات هم مانند سایر حوزه‌های دیگر از جمله ورزش افرادی سرآمد دارند. مجموعه‌های شعر، نقد ادبی و داستانی که در این سال‌ها منتشر شد، نشان داد خانم‌ها نه تنها در زمینه ادبیات از آقایان چیزی کم ندارند بلکه می‌توانند حتی بهتر از آن‌ها قلم بزنند.

جلالی بیان کرد: دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران خود را آماده کرده است درصورتی که امکان برگزاری اختتامیه جایزه‌های جلال آل احمد و جشنواره بین المللی شعر فجر به صورت فیزیکی وجود نداشته باشد، اختتامیه این جوایز را به صورت مجازی برگزار کند. خوشبختانه برای داوری آثار مشکلی نخواهیم داشت؛ سه تا چهار نسخه از کتاب‌ها در اختیار داوران قرار می‌گیرد و در یک جلسه آنلاین داوری‌ها انجام خواهد شد.

او ادامه داد: اعلام برندگان دوره قبل بخش ویژه جشنواره بین المللی شعر فجر سال گذشته به دلیل هنجار شکنی یکی از نامزد‌های دریافت این جایزه، به تعویق افتاد. امسال بخش جوان جشنواره بین المللی شعر فجر را برگزار و نامزد‌ها و برندگان این بخش را اعلام خواهیم کرد. شاعر جوانی که سال گذشته آن هنجارشکنی را انجام داد از فهرست برندگان و نامزد‌های جشنواره بین المللی شعر فجر حذف خواهد شد؛ به دلیل اینکه در جوایزی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده دار برگزاری آن است، به فردی که به ساحت‌ نظام جمهوری اسلامی ایران و باور‌های دینی مردم تعرضی کند یا تفرقه‌ای بین مردم بیندازد، تحت هیچ شرایطی جایزه‌ داده نخواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.