مصطفی ادیب و لبنانی که بایستی بازسازی شود

مصطفی ادیب سیاستمدار لبنانی با ۹۰ رای توانست به عنوان نخست وزیر جدید لبنان از ۳ رقیب نه چندان جدی خود پیشی بگیرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در مرحله جدید تعیین نخست وزیری برای لبنان و برخلاف چند مرحله گذشته تلاش شد تا از اعلام پیش از موعد اسم شخص مورد نظر برای این پست پرهیز شود و تنها اعلام نام کاندیدا پس از حصول توافق جریان‌های سیاسی صورت بگیرد. پس از استعفای سعد حریری معمولا افراد مورد نظر قبل از حصول رای برای حضور در نخست وزیری اغلب مورد هجوم قرار می‌گرفتند و به تعبیری پیش از انجام هر اقدامی مهره مورد نظر می‌سوخت. این بار تلاش شد پس از اطمینان و ملاحظه همه جوانب راه بر این آسیب سیاسی بسته شود.


بیشتربخوانید


در حالی که در مقابل ادیب "نواف سلام" به شکلی جدی‌تر از سایرین مطرح بود و البته مستظهر به حمایت سعودی، اما تنها توانست ۱۵ رای به خود اختصاص دهد. در همین حال "سمیر جعجع" با ژستی میهن پرستانه کوشید تا با شعار "استقلال رای" ادیب را کاندیدای دنیای غرب و به ویژه فرانسه معرفی کند و جریان جنبلاط نیز علی رغم رای دادن به ادیب گفت در تشکیل کابینه شرکت نخواهد کرد. بدیهی است چنین مواضعی در قبال تصمیم جناح‌های موثر سیاسی لبنان به تشکیل دولت وحدت ملی محلی از اعراب و توجه پیدا نکرد.

- در حالی ادیب موفق به جلب نظر مثبت پارلمان شد که امشب بناست ماکرون به لبنان سفر کند. در حالی که برخی این انتخاب را بی ارتباط با این سفر نمی‌دانند، اما واقعیت آن است که اغلبیت جریان‌های موثر سیاسی لبنان با این اعلام اعتماد می‌کوشند تا از یک سو از تکرار مشکلات ناشی از "بی دولتی" سابق جلوگیری کنند و از دیگر سو با این اقدام همدلانه اصرار دارند تا دورنمایی توام با امید را برای ملت لبنان به ویژه پس از انفجار تاسف برانگیز و فاجعه بار بندر بیروت رقم بزنند.

پیش از این رهبر حزب الله لبنان نسبت به "بی دولتی" مکرر هشدار داه بود، اما به نظر می‌رسد تحولات چند ماه اخیر که با ناآرامی‌های لبنان و پس از استعفای دولت حریری رقم خورد و پس از آن به ناکامی دولت حسان دیاب در تحقق اصلاحات انجامید و در شرایط جدید می‌رفت تا مجددا در بستری از تکرار بی حاصل بیفتد همگان را به این جمع بندی رساند که از همه تلاش خود برای تحقق دولتی کارامد برای برون رفت از معضلات رو به تزاید لبنان اندیشه‌ای جدی کنند.

منبع: العالم

انتهای پیام/

برچسب ها: لبنان ، تحولات منطقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.