بررسی علل بیکاری در ایران/ نرخ بیکاری در میان تحصیلکرده‌ها بالاست

براساس یک پژوهش، علل بیکاری در ایران و نرخ آن در میان نیروی کار تحصیلکرده به تفکیک استان‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت که در این گزارش می‌توانید از آن مطلع شوید.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس پژوهشی که زیر نظر موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی انجام شده؛ نرخ بیکاری در اقتصاد ایران در سال‌های ۹۵- ۱۳۵۵ بیش از ۹ درصد بوده است. در دوره‌هایی که اقتصاد کشور دچار رکود بود (مانند سال‌های ۱۳۶۵ و ۱۳۹۱) به واسطه بیکاری ادواری، نرخ مشاهده شده بیکاری بیش از نرخ طبیعی آن شده است. بیکاری ادواری در اقتصاد ایران بر اساس مشاهدات گذشته کمتر از ۴ درصد ارزیابی می‌شود.

نتایج طرح آمارگیری مرکز آمار ایران نیز گویای آن است که در سال‌های (۱۳۹۵-۱۳۸۴) نرخ بیکاری در کشور به ویژه در میان زنان بالا بوده است. در این بازه زمانی، نرخ بیکاری در میان زنان و مردان هرگز از ۱۰.۴ درصد کمتر نشده است. نکته در خور توجه این است که به دنبال تشدید تحریم‌های اقتصادی در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ نرخ بیکاری کاهش یافته و بعد از خروج از تحریم‌ها، سیر صعودی را پیموده است. این رفتار چرخه‌ای بیکاری را باید به نوسانات جمعیت فعال در این دوره نسبت داد. در واقع در دوره بعد از تحریم‌ها، گرچه اشتغال در اقتصاد کشور افزایش یافته، اما ورود خیل عظیم جویندگان جوان کار به بازار موجب افزایش نرخ بیکاری شده است.

وجود بیکاری دراز مدت

پدیده بیکاری در ایران اساسا از نوع بیکاری دراز مدت است. این نوع بیکاری در ادبیات اقتصادی «بیکاری ساختاری» نامیده می‌شود. ۴۷.۶ درصد بیکاران به مدت ۱۹ ماه و بیشتر بیکار می‌مانند و مدت بیکاری ۶.۳ درصد آن‌ها بین ۱۳ تا ۱۸ ماه است. بیکاری دراز مدت نیروی کار در میان زنان شایع‌تر از مردان است.

تجربه کشور‌های در حال توسعه از جمله ایران گویای آن است که در بسیاری از موارد سطح مزد‌ها پایین‌تر از حداقل معیشت تعیین می‌شود و در عین حال تشکل‌های کارگری از قدرت چانه زنی اندکی برخوردارند؛ بنابراین در جستجوی علل بیکاری باید به عوامل دیگر توجه شود. در این بررسی عوامل زیر را مورد تحلیل قرار داده ایم.

  • رشد بالای جمعیت همزمان با رشد اندک و پرنوسان اقتصاد
  • ارزانی نسبی عوامل سرمایه و انرژی در مقابل عامل کار
  • عدم کارآیی نهادهای بازار کار که به واسطه وضع مقررات ناکارآمد روابط کار و تأمین اجتماعی به وجود آمده اند
  • وجود اقتصاد غیر رسمی

افزایش اشتغال ناقص

مسأله دیگری که در بازار کار کشور وجود دارد، اشتغال ناقص زمانی نیروی کار است. اشتغال ناقص زمانی شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع، حاضر در سرکار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و ... کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده‌اند.

بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، در فاصله زمانی ۱۳۹۵-۱۳۸۴ اشتغال ناقص نیروی کار بر حسب اوضاع و احوال اقتصادی در نوسان بوده، اما در مجموع با شیب صعودی از حدود ۱.۵ میلیون نفر به ۲.۳ میلیون نفر رسیده است. کسانی که به این نوع مشاغل روی می‌آورند، معمولاً تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار نمی‌گیرند. افزایش نرخ اشتغال ناقص در دوره ۱۳۹۵-۱۳۸۴ به کاهش میانگین ساعات کار هفتگی هر فرد شاغل انجامیده است.

نرخ بیکاری بالا در میان جوانان به ویژه زنان جوان

///

در سال ۱۳۹۵ در حالی که میانگین نرخ بیکاری در ایران ۱۲.۴ درصد بود، این نرخ برای زنان ۲۰.۷ درصد بود. در همین سال نرخ بیکاری در بین جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله در کشور ۲۵.۹ درصد و در میان زنان واقع در این گروه سنی ۴۲.۳ درصد بود.


بیشتر بخوانید


نرخ بیکاری بالا در میان نیروی کار تحصیلکرده

بیکاری در ایران به ویژه در میان نیروی کار با تحصیلات عالی و به طور اخص زنان تحصیلکرده، به شدت بالاست، به نحوی که در سال ۱۳۹۵ به بالای ۲۰ درصد رسیده است. این مطلب حاکی از آن است که گذراندن سطوح بالاتر آموزشی لزوماً تضمین کننده اشتغال برای زنان و مردان تحصیلکرده نیست. نرخ بیکاری زنان و مردان دارای تحصیلات عالی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ روندی صعودی داشته است. نرخ بیکاری زنان دارای تحصیلات عالی در سال ۱۳۹۵ به بیش از ۳۱ درصد افزایش یافته است.

///

بیکاری بالا در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران به دلیل کمبود تقاضا در بازار کار و مازاد عرضه نیروی کار دارای تحصیلات عالی است. به لحاظ تاریخی، بخش عمومی تأمین کننده اصلی شغل برای افراد با تحصیلات عالی بوده است. داشتن مدرک دانشگاهی یکی از الزامات اصلی برای ورود به مشاغل بخش عمومی در ایران است و این الزام توسط دولت برای مشاغل خاصی در بخش خصوصی نیز مقرر شده است. کاهش اخیر مشاغل بخش عمومی و تقاضای ضعیف نیروی کار در بخش خصوصی همراه با موج عظیم عرضه نیروی کار تحصیلکرده، منجر به بیکاری بالاتر در میان این گروه از نیروی کار شده است. این امر به ویژه برای زنان صادق است که به دلیل هنجار‌های اجتماعی رایج در ایران، اشتغال در بخش عمومی را ترجیح می‌دهند و باید با مردان بر سر تعداد محدود مشاغل بخش عمومی رقابت کنند.

در سال‌های اخیر نرخ مشارکت کل کشور و جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله روندی نزولی را طی کرده و این پدیده به رغم روند افزایشی جمعیت جوان به وقوع پیوسته است. یکی معیت جوان در بازار کار، تغییر ترجیحات آن‌ها به سمت افزایش تحصیلات دانشگاهی و به تعویق انداختن ورود به بازار کار است. اما نکته در اینجا است که تحولات ساختاری تولید و فناوری‌های به کار گرفته شده در کشور چنان تحول اساسی را تجربه نکرده است تا بتواند تقاضای کافی برای جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی ایجاد کند. این پدیده که عدم تطابق شغلی نامیده می‌شود، به معنای ناهماهنگی میان تحصیلات و مهارت‌های مورد نیاز نیروی کار و مشاغل موجود در اقتصاد است و می‌تواند یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ بیکاری و کاهش بهره وری به شمار رود. در دوره ۱۳۹۵-۱۳۸۴ تعداد افراد دارای تحصیلات بالای دیپلم در میان بیکاران با شتاب بیشتری نسبت به شاغلان این گروه افزایش یافته است، نکته در خور توجه این است که پدیده عدم تطابق تحصیلی در بین نیروی کار زن با شدت بیشتری نسبت به مردان در بازار کار بروز یافته است.


بیشتر بخوانید


تفاوت نرخ بیکاری در استان‌ها

///

در میان مناطق مختلف کشور، شاهد تفاوت در خور توجه در نرخ بیکاری هستیم. نتایج آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ گویای آن است که:

• نرخ بیکاری بیشتر استان‌های کشور بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است (۲۳ استان).
• در ۴ استان کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، اردبیل و کردستان نرخ بیکاری بالاتر از ۱۵ درصد است.
• در ۴ استان زنجان، همدان، سمنان و مرکزی نرخ بیکاری کمتر از ۱۰ درصد است.

از میان ۱۳ استان کشور که نرخ بیکاری آن‌ها بیش از میانگین نرخ بیکاری کشور (۱۲.۴ درصد) است، در ۱۰ استان نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال و در ۱۱ استان نرخ بیکاری زنان بیش از میانگین کشوری است. به عبارت دیگر استان‌های دارای نرخ بیکاری بالا، عموماً با نرخ بیکاری بالای جوانان و زنان مواجه هستند.

از میان ۱۸ استان کشور که نرخ بیکاری کل آن‌ها کمتر از میزان نرخ بیکاری کشور است، در ۱۳ استان نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله و در ۱۴ استان نرخ بیکاری زنان کمتر از میانگین کشوری است. به عبارت دیگر استان‌های دارای نرخ بیکاری کمتر، عموماً با نرخ بیکاری کمتر جوانان و زنان مواجه هستند.

تفاوت شدید در نرخ‌های بیکاری استان‌ها، بیانگر عدم تعادل‌ منطقه‌ای بازار کار کشور است که خود ناشی از عدم تحرک کافی نیروی کار در سطح ملی است. یکی از دلایل عدم تحرک نیروی کار، وجود فرصت‌های شغلی کم بازده و موقت است که جابجایی نیروی کار را موجه نمی‌سازد. به هر حال این مسأله ضرورت ایجاد شغل برای جوانان و زنان را در مناطقی که با نرخ‌های بالای بیکاری دست به گریبانند، مطرح می‌سازد.

در ۱۳ استان کشور نرخ بیکاری کمتر از میانگین ملی است. از میان این استان‌ها، در ۵ استان بوشهر، یزد، تهران، مرکزی و هرمزگان، سرانه تولید ناخالص داخلی بدون نفت بیش از میانگین کشور بوده است. این وضعیت بیانگر آن است که سطح پیشرفت اقتصادی در این استان‌ها با بیکاری رابطه معکوس دارد.

در سه استان اصفهان، سمنان و قزوین با آن که تولید ناخالص داخلی قدری بیشتر از میانگین ملی است، اما نرخ بیکاری بالاتر از میانگین ملی است و وجه ممیزه این سه استان صنعتی بودن آن‌ها است و احتمال می‌رود رکود تقاضا برای آهن آلات ساختمانی، مواد کانی غیر فلزی و سایر محصولات صنعتی در سال ۱۳۹۳، موجب افزایش نرخ بیکاری در این سه استان شده باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی احمدی
۱۲:۲۳ ۲۹ آذر ۱۴۰۱
سلام دوست عزیز وقت بخیر
همه ما دنبال یک شغلی هستیم که
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۲۲:۰۵ ۲۶ آبان ۱۴۰۱
علت وقط کارگر افغونی با اخراج آنها بیکاری به صفر میسد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۴ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
خدایا خودت کمک همه جوون ها کن بیکاری بعد چیزی هست من خودم بیکار هستم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۲:۱۹ ۰۵ دی ۱۳۹۹
از بیکاری مردم
سیستم استخدامی کشور کلا اشتباه وقدیمی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
چرا دانشگاههای ما کاربردی نیستند و چیزی یاد میدهند که در عمل به درد فارغ الحصیلان دانشگاهها نمیخورد و برای آنها کار و کسب درآمد ایجاد نمیکند؟ چرا نیازسنجی برای جذب دانشجو نداریم؟ مثلاً شرکتهای پتروشیمی به آموزش عالی اعلام کنند هرساله ۱۰۰۰ نفر کارشناس ارشد نفت نیاز داریم! اما حالا میبینیم دانشگاه هرساله ده هزار مهندس نفت بیرون داده و ۶ سال از بودجه کشور را خرج آموزش هرکدامشان نموده تا از میان آنها هزارنفرشان در آزمون استخدامی و گذراندن مراحل هفت خوان رستم برگزیده شوند و بقیه بیکار گردند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
مقصر اصلی خود دولت هست خود دولت
فقط به فکر وعده و وعید توخالی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بطور خلاصه افزایش ناگهانی جمعیت از ۴۰ به بیش از ۸۰ میلیون نفر طی بیست سال، وجود مهاجران افغانی و اشغال تعداد بسیاری از مشاغل در رشته های مختلف، فرهنگ ریسک ناپذیری جامعه و دنبال کار بی دردسر بودن از عوامل اصلی بیکاری در ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
تو خودت بعد از ۲۷ سال درس خوندن حاضری سوپر مارکت کار کنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
آهای مسئول اگه این پیام رو میبینی و وجدان داری یه فکری به حال دهه شصتی ها بکن، کلی دختر دهه شصتی هستن که هنوز مجردن و سنشون به چهل نزدیکه، اگه مردی و غیرت داری یه کاری بکن،
خدااااااااا به فریاد برس،
هیهات من الذله
ادمین تو هم مرد باش و پیام منو منتشر کن
Iran (Islamic Republic of)
علی محرابی لیشتر
۲۲:۲۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
علی محرابی ۳۶ ساله ، مجرد، فوق لیسانس شیمی در شهر نفت خیز گچساران هستم و با وجود سد بزرگ کوثر در منطقه زمین کشاورزی حقیر با وجود صرف هزینه های هنگفت در طول ۱۴ سال پروژه آبرسانی به دشت لیشتر به درازا کشیده. در کل عزمی برای رفع مشکل بیکاری ما در قطب نفت وگاز و آب نیست. هیهات من الذله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
متاسفانه نگاه جامعه و دانشگاه به فارغ ال تحصیل شدن مدرک گرایی بود نه کار اموختن وکسب مهارت و به همین دلیل با طیف وسیعی از جامعه جوان و بیکار مواجه بوده ایم که البته از خطای برنامه ریزی اشتباه مسعولین و برنامه ریزان فرهنگی هم نمیتوان گذشت
Canada
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
توصیه من به جوانان
مگر دولت چند میلیون تحصیلکرده اختیاج دارد
تحصیلات داشته باشید ولی
خودتون دست بکار شوید و
کاری را شروع کنید
منتظر دولت ننشینید که
پیر میشوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
شما توصیه نکنی بهتره
Canada
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بخاطر اینه که یک نفر چند تا شعل داره
کهن سالان سرکارند .بخاطر پارتی بازی و زد وبند
خانمها اگر سرپرست خانواده نیستند
باید پاره وقت کار کنند
باید هر کس 25 سال کار کرده .بازنشسته شود
اگر عاشق کار است .مجانی و برای رصای خدا کار کند
نباید در یک خانواده زن و شوهر با هم کار کنند .لااقل خانم پاره وقت کار کند
وقتی اقایان فارع تحصیل شدند
سریع جذب سازمان مربوطه با تحصیلات شون شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
وقتی به صنعت و کشاورزی اهمیت نمیدن و واردات راحت تر هست براشون بیکاری به همین روال خواهد ماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
کو بیکار الان فعلا همه سر کارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
کی میگه ما مشگل بیکاری داریم ؟؟؟توی مملکت تقریبا ده میلیون افغانی که اکثرا خیلی راحت واردکشور میشوند دارن کار میکنند ،،کشوری که توی هر خانه از یک تا سه نفر بیکارند خیلی عجیبه اینهمه بیگانه واجنبی یعنی چه مانند موریانه ای که خانه را از پی میخورد وویران میکند اینها هم همه پولهاشونو دلار میکنن از کشور خارج میکنند،بعدا نخبه ها ومغزها به کشورهای غربی پناه میبرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
علت بیکاری (و مجرد ماندن) من کمبود اعتماد به نفس، خجالت و اعتیاد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
من مدرکو گرفتم...
45 روز دیگه سربازم، ایشالا این دو سالم تموم بشه دوباره از صفر شروع میکنم :)

مرسی مملکت :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بررسی علل بیکاری در ایران!!!
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۸:۴۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
جالبه بدونید فردی که یک ساعت در سال رو کار کنه بیکار حساب نمیکنن مامورین امارگیری. این آمارها واقعی نیستن. آمار واقعی بسیار وحشتناک تر از این حرفاست.
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۸:۲۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
67=مجرد= بیکار
به نظر بنده مهم ترین علت بیکاری جوانان رشد قارچ گونه دانشگاه می باشد که به جای مهارت اموزی جوانان مدرک گرایی رو افزایش داده است. که این مساله موجب افزیش سن جوانان شده ...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
چونکه رشته ها مناسب با بازار کار نیست در کشور ما کارهای که مربوط به خرید وفروش مسکن ویا خودرو یا واسطه گری میان خریدار وفروشنده یا پزشکی درآمد زا هستند اما دانشگاه ها
رشته های که در جامعه درآمد نداره رو ارائه میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
چرا برای حل مشکل بیکاری کاری نمیکنید؟
اونوقت میگین چرا جامعه به سمت پیری میره!!
خب پول نداریم زن بگیریم ازدواج کنیم
دل به چی خوش کنیم
ایهالناس.............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
چند نکته:
۱ظاهرا اگه کسی دانشگاه نرفته باشه و تحصیلات کمتری داشته باشه کار بهتر براش پیدا میشه؟؟؟؟!!!!

۲ چه اصراری به بیکاری خانمها در این مقاله دیده میشه؟؟!!!
متاسفانه استفاده ابزاری از زنان و کمی دستمزدشان عاملی شده برای بیکاری مردان!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
اصلا تحصیلات مهم نیست فقط رانت و پارتی..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
۶۸=مجرد=بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
69 مجرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
و بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
حالا چی شده به فکر بیکاری جوانان افتادید؟؟؟؟؟از شما بعید بود ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
نشون میده دانشگاه ها چرت و پرت یاد میدن نه دروس کاربردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
زنان خانه دار رو بیکار حساب میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
علت اصلی بیکاری در ایران این هست که اساتید دانشگاه همه نوابغ و دانشمند هستند ولی دانشجو هاشون همه بی سوادند و صرفا مدرک دارند این تصور غلط رو به خورد دانشجو ها میدن.
نمیان بگن تو مدارس و دانشگاه چیز یاد نمیدن فقط کلاس اول و دوم و سوم خواندن و نوشتن رو یاد می دن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
من دانشجوی دکترا هستم و یک ساله دنبال کار می گردم حتی یک کار پاره وقت.
تو این مدت هم با تدریس خصوصی و نقشه کشی خودمو سرگرم کردم پلی چه فایده. هرجا می رم می گن زن ب بیکار نمی دیم.

نا شکر نیستم ولی جوونیم برباد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بهترین شغل برای خانمها خانه داری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
کدام تحصیلات؟؟؟؟ گرفتن مدرک (با هر روشی) عادی شده و اکثر فارغ التحصیلان دانشگاه از نظر معلومات در حد صفر هستند. چندین ساله که ملاک استخدام ها مدرک شده نه سواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
تو همین مدرکم نتونستی بگیری بدبخت اقده‌ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
ملاک استخدام پارتی هست نه مدرک و سواد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
جوان...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
پیر شدیم رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
تو کشوری هستیم که جوونیم سوخت
Germany
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
زنده باد خودم ک اصلا درس نخوندم هههه و الان هم حرص نمیخورم که چرا کار نیست خخخ فقط شغل آزاد.جوشکاری. تعمیرات گوشی، مکانیکی .مبل سازی

اینا عالی هستن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بی مزه
Germany
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
خوبه من اصلا درس نخوندم الان الکی خرص نمیخورم واسه کار خخخخخ
قابل توجا اونایی ک شب امتحان تا حد سکته میرفتن و بعدش التماس کردن ب استاد واسه نمره


زنده باد خودم هههه
Germany
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
خداروشکر بالاخره از بیکاری جوانان نوشتید
ممنون باشگاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
توی این چهل سال هر ساله توی مناسبت های مختلف دولت طرح های زیادی رو افتتاح کرده و شما هم اونارو رسانه ای کردید که اگه حسابشون کنید میلیونها طرح کوچیک و بزرگ میشن اگه واقعاً اینطور باشه نباید بیکار داشته باشیم .پس این همه بیکار از کجا میان زاد و ولدمون هم که بقول شما کم شده و داریم کشور پیری میشیم
Iran (Islamic Republic of)
مهرانه
۱۳:۳۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
علت بیکاری جوان تحصیل کرده لگد آقا زاده ها بر اقتصاد کشور است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
در کشور ما بدلیل وجود مسئولان سهمیه ای پارتی دار زبان دار و منفعت طلب و با توجه به سیاستهای انها کشور که در حال تبدیل شدن به یک کشور عقب افتاده است و در چنین کشوری با اقتصاد ضعیف فقط مردم باید شکم خود را سیر کنند نیازی به این همه دانشگاه و دانشجو نخواهد بود چراکه همه چندین سال از عمر خود را در دانشگاه هدر خواهند داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
تا وقتی که بعضی از جوانها و میان سالهای رده بالا و رده میانی دوران انقلاب زنده هستند مشکل اشتغال به همین وضع باقی میماند مگر خدا خودش اینها را از میز جدا کند تا تغییر و تحولی رخ دهد و جایی برای جوانها باز شود چون هر یک 5_6 و شاید هم بیشتر پست را اشغال کرده و بازنشستگی هم ندارند،هیچکس منکر این نیست که یک نیروی 54 سال به بالا هنوز توان و کارایی خوبی دارد ولی اگر اینها تا 80 و 90 سالگی سر کار بمانند کی و در چه سنی نوبت به جوانان خواهد رسید؟و انصافا از 60 سال به بالا فقط چند نفر باید خدمت اینها را بکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
وقتی آمار دستکاری بشه بهتر از این نمیشه کلا ۴۰ ساله دغدغه خونواده ها کسب درآمد بوده هر نسلی که اومد بالا به مشکل خورد و فهمید کسی به کسی نیست
Georgia
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
به نظرمن علت بیکاری جوان این هست که عدالت رعایت نمیشه تازمانی مسئولین البته بعضی ها فامیل های خودشون میارن سرکاراین بیکاری زیادترازمیشه وعلت بعدی این هست ازمون های استخدامی خیلی نیروکم میگرن باید زیادنیروبگیرن یه رشته مثلا5تانیرومیخوان معلومه بیکاری زیادمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
جوان بیکار=جوان بی مهارت

جوان شاغل=جوان دارای مهارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
ما که مهارت داریم چرا بیکاریم؟
نه جانم کارو میدن به از ما بهترون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
تو نظر نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
نگا. من تو دبیرستان کسب و کار داشتم. کارای فنی بلد بودم و شبکه انجام میدادم و طراحی سایت میکردم.
الآن آمدم دانشگاه و مهارتمم بیشتر شد. ولی کار به راحتی 3-4 سال پیش گیرم نمیاد. اونموقع به یه بچه مدرسه ای کار میرسید. خودمونو تو سایت ها تبلیغ میکردیم و اگه کاری حضوری بود، با بابامون همانهنگ میکردیم که مثلا ما که اونجا رفتیم کارآموز یه شرکتی هستیم و... الآن که دست خودم باز تر شده کار کم پیدا میشه. من اونموقع یه آگهی طراحی سایت میزدم روز اول 3 نفر با قیمت خوبی زنگ میزدن. الآن یه آگهی میزنم چند ماه میگذره و انگار که نه انگار.
Iran (Islamic Republic of)
خسته
۱۲:۲۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
من الان 28 سال و تموم کردم و فوق لیسانس دارم و کلی مقاله و رزومه. با این وضع بیکاری و بی پولی نمدونم باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
سیدحسین
۱۱:۵۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
من لیسانس حسابداری دارم ساکن خرم آبادم وبیشترین نرخ بیکاری مال استان ماست من الان ٢۶سالمه بیکار وبیکارم نمیدونم این دولت تدبیر امید میخواد چیکار کنه میخواد ما رو بدبخت تر از این کنه
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۱۳:۳۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
برادر من مگه قراره تو این یه سال کاری کنه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
منم دیگه داره میشه سی سالم نه کاری نه پولی
متاسفم بر همچین دولت و مجلسی کنن که جووناش اینطوری دارن پرپر میشن
حالا هرروز بیان آمار وضع اقتصاد بقیه کشورهارو بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
من خودم لیسانس بیکارم خیلی ازدوستای من هم لیشانس بیکارن اصلا هیچ کدومشون سرکارنیستند نمیدونم چرا با وجوداین همه بیکاردولت ما اصرار فرزنداوری وزیادشدن جمعیت رو دارند وقتی کار برای مردم نیست دیگه مردم هم ن میتونند بدون کارازدواج کنند پس اصراری برای ازدیادجمعیت نداشته باشید مردم با بیکاری چی بخورن نمیتونندشکم خودشونوسیرکنند چ برسه که دولت ازشون بچه هم میخواد تا عملکرد مسولین اینجوری هست هیچ پیشرفتی درجمعیت کشورنخواهید دید!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
باهزارامیدوارزودانشگاه رفتیم که بیکار نباشیم غافل ازاینکه دانشگاه رفتن ماهم سرکاری بود
جوان که چه عرض کنم همه پیرشدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
درست رای بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
کارمونو درست کنن و وضع مملکت رو درست کنن، 4-5 تا بچه براشون میاریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
مدرک که هیچ اصلا کار نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
کرمانشاه رتبه اول بیکاری
Iran (Islamic Republic of)
استاد
۱۱:۳۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
با سلام. بنده هم رهسازی کردم و بلد هستم هم با بیل مکانیکی و لدر و گریدر کار میکنم هم خیاطی به صورت حرفه ای واردم هم مکانیکی حرفه ای بلدم هم باطری سازی و هم کمربند مشکی کیک بوکسینگ دارم. ولی دولت محترم اگر می آمد 200تا 300 میلیون بدون ضامن به شرط ایجاد شغل به یکی مثل من میداد خب این همه فن و حرفه به یک درآمد بالا تبدیل میشد. مشکل از سیاست کشور هست عزیزم نه از مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
مشکل ما پروژه تراشی مسئولین از بیت المال است(برای اهداف مالی واختلاس خود). مشکل بخل و حسد مسئولین و ممانعت از جلوه معدود افراد کارآفرین است. خیلی از مسئولین این فکر در ذهنشان است که بگذار به همه و نیز من ضرر برسد اما به کسی غیر من خیری نرسد! مشکل دیگر زیاد بودن پرسنل دولتی و حکومتی و خصولتی و.. است که کار چندان بهره ورانه ای ندارند. البته دولت و حکومت و کارخانه های عمومی در واقع بزرگترین اتحادیه ها و تعاونی ها هستند و قدرت بیکرانی در اتحاد وجود دارد. باید پرسنل دولتی را به کارهای واقعی و بهره ورانه رساند و دولت نباید با الفاظی مثل کسری بودجه دست به صادرات مواد خام بزند تا با سرازیر کردن واردات به کشور، تیشه به ریشه تولید و اشتغال و ازدواج و زندگی جوانان بزند. نیز نباید این تفکر حاکم باشد که حداقل برای کالاهای اساسی یارانه واردات دهیم اینها را باید با یارانه ها در کشور تولید بومی کنیم . می بینیم که کالاهای اساسی وارداتی که با یارانه نیز همراه هستند با قیمت آزاد به دست مصرف کننده نهایی می رسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
اگر این افرادی که چهارسال به دانشگاه رفتن این وقت راصرف یاد گرفتن یک پیشه یاهنرکرده بودند الان این همه جمعیت بی کارنداشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
1.نداشتن برنامه مدیران برای تولید کارخانه تو این 30 سال، چرا که این نسل تحصیل کرده بیکار نتیجه 30 سال پیش هست نه الان
2.بی محتوا و مدرک گرایی دانشگاه، چرا که یه تحصیل کرده باید بعد از بیرون آمدن از دانشگاه لااقل اینقدر یاد گرفته باشه که بتواند یه مهندس تولید کننده باشه(بی کیفیت بودن دانشگاه ها)
3.نبود تعاونی ها متشکل از سرمایه دار و تحصیل کرده که با هم ادغام شوند و یه تولید کننده کوچک درست کنند و این کار تو هر شهر و روستا می توان اتفاق بیفتد
4.کار فقط تهران هست، چرا، چرا جزیره هرمز کار نیست؟ چرا داراب قطب تولید پنبه هست و دو تا کارخانه وابسته به این تولید نشده و پنبه باید برود قم یا شهر دیگر، این بی تدبیری کارشناسان و مدیران هست،
5.مشکل شما ها این است که همه چی شده بخش دولتی گرفته تحویل، یعنی نمی گذارید بخش خصوصی کار کند
6.مسیولین هر شهرستان از فرماندار و نماینده هر شهر با توجه به بیکاره های تحصیل کرده، سرمایه دار ها و نوع منطقه بیان تولید کار و کارخانه ها با ارزش افزوده کنند، مثلا لیمو جهرم زیاد هست چرا نباید اسانس گیری و پودر لیمو تولید شود و امثال این
7.تا زمانی که یه نماینده مجلس چشمش به دست دولت و دولت چشمش به خزانه همین هست
8.دولت باید همه چی به بخش خصوصی یا تعاونی ها بدهد و درآمدش زیاد کنه، بخش خصوصی برا صادرات قوی کنه و جلوش نگیره و انحصار بین خودشون رو از بین ببره
-
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
باسلام وعرض خسته نباشید خدمت عزیزان باشگاه خبرنگاران جوان لطفا به گوش مسئولین باخدا وعدالت طلب برسانید مگرما انقلاب نکردیم که عدالت رعایت شود وحق به حق داربرسد و از زیر یوغ استعمار رهایی یابیم پس چرا هنوزکه هنوز است درحق فرزندان منطقه کبود راهنگ که ازتوابع استان همدان است ظلم می شود وهم درکنکورسراسری وهم درآزمونهای استخدامی باپارتی بازی وجایگزین کردن روابط بجای ضوابط حق فرزندان وفرصت شغلی فرزندان منطقه کبود راهنگ رابهشهرهمدان که مرکزاستان است وسایرمناطق مثل نهاوند ، ملایر،تویسرکان،اسدآباد،بهارو...می دهندوهرساله تعدادزیادی ازاین مناطق حتی بارتبه قبولی پایین تردرآموزش وپرورش وادارات دیگر استخدام شده ودرمنطقه کبود راهنگ مشغول بکارمی شوندحتی مستخدمان وراننده هم غیربومی است ولی هیچ کسی ازکبود راهنگ درسایرمناطق بکارگرفته نمی شودحتی مسئولین رده بالای کبود راهنگ هم غیربومی هستند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
شیک
۱۰:۴۷ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
حسابداری خوندم هرجایی که آگهی کار میدن یا خانوم میخوان یا دو سال سابقه کار. من که از بدو تولد حسابدار نبودم. دو سال سابقه از کجا بیارم. دوسال هم کم نیست که برم جایی مفتی کار کنم بعنوان کارآموز. ولی درکل خانوم میخوان. تازه شرایط سنی هم دارن. سن من گذشته. کلا 4 سال دانشگاه درس خوندنم دود شد رفت هوا. بقول یکی توو ایران همون سواد خوندن و نوشتن کفایت میکنه. دانشگاه رفتن و ... حماقته
Iran (Islamic Republic of)
رضا زندی
۱۰:۴۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
اگر یک بار دیگه به مدت 2 سال طرح بازنشستگی 25 سال سابقه را اجرا کنن مشکل حل میشه نیروی جوان و تحصیلکرده صاحب شغل میشوند
Iran (Islamic Republic of)
علی*
۱۰:۴۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
ایجاد شغل همینجوری بوجود نمیاد .. امروز اگه اون وام ها یا بودجه های کلانی که بابت ایجاد کارگاه یا کارخونه داده میشه واقعا در جهت تولید باشه و اجناس مشابه اش وارد نشه درخواست نیروی کار هم بالا میره ولی متاسفانه اون پولا به اسم ساخت کارخونس ولی بعدش دلار و سکه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
این بیکاری جوانان راباید به این دولت بی تدببر وناامیدگفت می دونم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۰:۳۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
درس خوندن دیگه شده خاله بازی فقط پارتی داشته باش بهترین شغل ها رو با کمترین سواد بهت میدن
Canada
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
تحصیل کرده بره جارو بزنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
بعضی ها دانشگاه رفتن فقط مدرک دارن و تخصص ندارن فک میکنن
شق القمر کردن انتظار کار در حد ریاست هم دارن
Iran (Islamic Republic of)
غلام خوش
۱۰:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
من باید چه کار کنم که امیدوار باشم روزی خانه وماشین وازدواج کنم .مزخرفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
من باید چه کار کنم که امیدوار باشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
به نظرتون با این شرایط میشه ازدواج کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
ناراحت نباش .ازدواج کرده ها دارن جدا میشن .از بی کاری بی پولی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
در قم چرا بيكاري پايين تر هست؟ مگر كار خاصي مي كنند؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
که چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار