باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

نغمه تولید در تار و پود صنعت نساجی کشور

صنعت نساجی به عنوان یک صنعت مادر، نقش بسیار مهم و اساسی در اقتصاد دارد؛ چرا که از زمان‌های گذشته پوشاک و پارچه از نیازهای اولیه انسان‌ها بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، در شرایطی که انتظار می‌رود بازار پارچه به واسطه حمایت از تولید ایرانی در دست خودمان باشد، اما با قرارداد‌های نابجا این بازار اکنون تبدیل به دروازه‌هایی برای ورود پارچه‌های ترکی شده است.

رویای جایگزین شدن ترک‌ها به جای چینی‌ها مساله‌ای است که اکنون در ذهن کشور همسایه پرورانده می‌شود تا تمام رشته‌های تولید ملی پنبه شود.

ترک‌ها در پوشش سرمایه‌گذاری در حال حرکتی آرام برای تصاحب بازار ایران هستند و رشته‌هایی از صنایع را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند که ایرانی‌ها قبلا میلیارد‌ها دلار در آن سرمایه آورده‌اند.

در این شرایط سیاست‌های غلط دولت باعث شده نه تنها بازار پوشاک ایران سهم صادراتی خود را از دست بدهد، بلکه در بخش تولید نیز ۶۵ درصد از بازار داخلی خود را به کالا‌های وارداتی واگذار کند.


بیشتر بخوانید


یکی از بزرگترین سرمایه‌هایی که دولت ترکیه اکنون برای آن برنامه ریزی‌های زیادی کرده است، برنامه ریزی‌هایی که در راستای حضور در بازار پوشاک ایران و بدست آوردن سهم و جایگاه ثابت در این بازار است.

غلط بودن سیاست‌های حمایتی در صنعت پوشاک

دولت ترکیه طی چند دهه گذشته سیاست‌های حمایتی مناسبی را برای توسعه تولید پوشاک اتخاذ و اجرا کرده که نتیجه این حمایت‌ها رشد و شکوفایی صنعت پوشاک در این کشور بوده است.

بازار پارچه

ترکیه تقریبا پای خود را به جای جای بازار ایران باز کرده است و با برنامه‌ای که برای خود در سند چشم‌اندازشان ترسیم کرده‌اند، می‌خواهند بازار ما را به تسخیر خود درآورند.

البته پیش از این هم به صراحت برنامه خود برای تصاحب بازار‌های منطقه را اعلام کرده بودند و بار‌ها رئیس جمهور این کشور نیز، حمایت علنی خود را از تولیدکنندگانی که در خارج از مرز‌های ترکیه، اقتصاد این کشور را توسعه دهند، اعلام کرده بود.

حالا قاچاق کالا‌های ترک است که در بازار‌های ایران جولان می‌دهد و به دلیل استقبال زیادی که می‌شود، راه نفس تولیدکنندگان ایرانی را بسته است، چرا که مشکلات و ضعف صنعت پوشاک ایران امری است که نمی‌توان آن را انکار کرد و نیز برنامه ریزی سایر کشور‌ها برای بهره برداری حداکثری از شرایط و ضعف فعلی کشور ما نیز حقیقتی روشن است که به این مساله دامن می‌زند.

واردات بی رویه پارچه، صنعت نساجی را با رقیب قدرت‌مندی روبرو کرد که در نهایت پارچه‌های وطنی را بر زمین زد.

صنعت نساجی شامل همه مراحل تولید الیاف، تبدیل الیاف به نخ، تبدیل نخ به پارچه و نیز شامل فرآیند‌های تکمیلی انجام شده بر روی پارچه مانند رنگرزی و چاپ می‌شود.

اگر چه صنعت نساجی در ابتدا تنها محدود به تولید نخ بود، ولی به مرور زمان انواع پوشاک و منسوجات را شامل شد.

نخستین کارخانه در زمینه نساجی پشمی کشور در سال ۱۳۰۴ تاسیس شد و از آن زمان تاکنون مناطقی نظیر یزد، کرمان، کاشان، خراسان، گیلان، آذربایجان و اصفهان توانستند در این صنعت سهم قابل توجهی به خود اختصاص دهند.

اما در کنار این استان‌های بزرگ، در سال‌های اخیر استان چهارمحال و بختیاری با ظرفیت‌های قابل توجه و با تکمیل به نسبت کامل زنجیره تولید به عنوان رقیب جدی در صنعت نساجی کشور قد علم کرده به طوری که به گفته رضا رحمانی وزیر سابق صمت که در بهمن پارسال به شهرکرد سفر کرده بود، به زودی این استان به قطب صنعت نساجی کشور تبدیل می‌شود و چنانچه بتوان در حوزه جذب سرمایه‌گذار و تقویت زیرساخت‌های موجود اهتمام بیشتری به کار گرفت موعد تحقق این مهم بسیار زودتر فرا می‌رسد.

فعالیت ۳۲ واحد صنعتی نساجی در چهارمحال و بختیاری

محمدکاظم منزوی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در رابطه با قابلیت‌های این استان در صنعت نساجی گفت: هم اینک ۳۲ واحد صنعتی در زمینه‌های تولید نخ، پشم‎ریسی، رنگرزی، تولید پارچه مصنوعی، پارچه چادرمشکی، انواع موکت، نمد و عایق رطوبتی در استان فعال است.

او افزود: این واحد‌ها سالانه بیش از ۲۹ میلیون مترمربع به وزن ۷۰ هزار تن تولید و در بازار‌های داخلی و خارج از کشور عرضه می‌کنند.

پارچه و پوشاک

هم اکنون تعداد قابل توجهی مجتمع تولید نخ در ایران در حال فعالیت هستند، از جمله مجتمع نساجی بروجن در استان چهارمحال و بختیاری.

چهارمحال و بختیاری قطب نساجی کشور می‌شود

امین صلابت سرپرست معاونت امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: مجتمع نساجی نگین بروجن یکی از پنج واحد فعال استان است.

او افزود: سالانه در استان چهارمحال و بختیاری ۱۰۰ هزار تن نخ تولید می‌شود که مجتمع نساجی بروجن ۵۰ هزار تن آن را بر عهده دارد.

صلابت اضافه کرد: با وجود مجتمع نگین که یکی از بزرگترین واحد‌های تولید نخ در کشور است و چهار واحد فعال دیگر در استان، به زودی چهارمحال و بختیاری به قطب نساجی کشور تبدیل خواهد شد.

تکمیل زنجیره تولید نخ در مجتمع نساجی بروجن

مجتمع نساجی بروجن متشکل از شرکت‌های نساجی نگین بروجن، رنگین نخ نگین بروجن، پلی بهریس آفاق بروجن و ایلیا نساج مهتاب ایرانیان، با هدف تولید انواع نخ‌های فیلامنت پلی استر جهت تأمین نیاز تمامی صنایع نساجی بیش از سه دهه پیش تأسیس شد.

مجتمع نساجی بروجن

اخوان مدیرعامل مجتمع نساجی نگین بروجن اظهار داشت: این مجتمع با بهره مندی از برترین تکنولوژی روز جهان (تکنولوژی سال ۲۰۱۸ بارمگ آلمان و وایندر WINGS میکروفیلامنت با DPF ۰/۳) می‌تواند انواع نخ‌های فیلامنت پلی استر را با کیفیت و تنوع بالا جهت تضمین صنایع پایین دستی تولید کند.

او افزود: این مجتمع با رویکرد کار تیمی و همچنین با به کارگیری کارشناسان متخصص و مجرب داخلی و خارجی قابلیت تولید انواع نخ‌های فیلامنت پلی استر را دارد.

اخوان اضافه کرد: در اولین شرکت نخ‌های poy یا همان نخ‌های نیمه آرایش یافته تولید می‌شود و این امر باعث ازدیاد طول در محصول تولیدی می‌شود که می‌توان آن را بعنوان ماده اولیه (محصول بالادستی) جهت تولید نخ‌های DTY و ATY استفاده کرد.

تولید نخ

او ادامه داد: در دومین شرکت نخ FDY و DTY با اعمال کشش و حرارت روی نخ POY طی فرآیند خاص تک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای تولید می‌شود که این نخ به عنوان ماده اولیه جهت تولید نخ تابیده بوده و خود نیز بطور مستقیم در بافندگی مصرف دارد.

اخوان گفت: شرکت نساجی نگین بروجن زیر مجموعه مجتمع نساجی بروجن با استفاده از مدرن‌ترین ماشین آلات تولید FDY قابلیت ارائه انواع نخ FDY را در رنگ و نمره متنوع دارد.

او افزود: در سومین شرکت هم با در اختیار داشتن تکنولوژی رنگرزی از کمپانی Galvaning ایتالیا توان رنگرزی و ارائه انواع نخ رنگی DTY و ATY در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها حتی متناسب با سفارش مشتری با کیفیتی متمایز وجود دارد.

تولید نخ رنگی

او ادامه داد: نخ تولیدی مجتمع ما در قطب‌های اصلی نساجی کشور مصرف می‌شود، در اصفهان از نخ ما برای تولید پارچه، در کاشان برای تولید فرش، در تبریز برای تولید حوله، در یزد برای تولید رومبلی و در قم و تهران برای تولید انواع لباس‌ها استفاده می‌شود.

راه اندازی خطوط توسعه در مجتمع نساجی بروجن

ضیایی مدیر مجتمع نساجی بروجن اظهار داشت: با توجه به تحریم‌های موجود ما بحث توسعه را کنار نگذاشتیم و توانستیم دستگاه‌های خطوط توسعه مجتمع را وارد کنیم.

او افزود: ابتدا قرار بود نیرو‌هایی از کشور چین برای نصب این دستگاه‌ها به استان چهارمحال و بختیاری سفر کنند که به دلیل شیوع کرونا ویروس این سفر لغو شد.

ضیایی اضافه کرد: مهندسین ایرانی دست روی دست نگذاشتند و خودشان اقدام به راه اندازی و نصب این دستگاه کرده اند که با راه اندازی آن تولید نخ در این مجتمع سرعت بیشتری می‌یابد.

به جای صادرات نخ، ماشین بافت وارد کنید

جالب است بدانید که ترکیه که خودش ششمین صادر کننده منسوجات در دنیا است نخ مورد نیازش را از مجتمع نساجی بروجن تأمین می‌کند و این مجتمع تنها به دلیل نبود ماشین‌های بافت نخ تولیدی خود را به ترکیه می‌فروشد.

زمانی مدیر واحد کنترل کیفی مجتمع نساجی بروجن اظهار داشت: در این مجتمع روزانه ۳۰ تن نخ به سه صورت کارتنی، پالت و فله‌ای بسته بندی و به کارخانه‌های مختلف در سراسر کشور ارسال می‌شود.

او افزود: اگر ما در این مجتمع دستگاه‌های بافت هم داشته باشیم خیلی از هزینه‌ها کاهش می‌یابد و مستقیم نخ تولیدی را به پارچه تبدیل خواهیم کرد.

نساجی بروجن

اخوان مدیرعامل مجتمع نساجی بروجن هم گفت: اگر مسئولین کشورمان به جای صادرات نخ ماشین بافت وارد کنند ما در تولید پارچه خودکفا خواهیم شد و حتی توان صادرات به دیگر کشور‌ها را هم داریم.

تلاش برای ورود به تولید پارچه‌های پشمی

منزوی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه دیگری که در دستور کار داریم و به عبارتی می‌توان گفت جای آن در صنعت نساجی استان خالی است، تولید منسوجات پشمی است چراکه استان از ظرفیت پشم مرغوب برخوردار است و می‌توان با ریسندگی پشم‌های طبیعی و تبدیل آن به پارچه‌های پشمی ارزش‌افزوده قابل توجهی را متوجه استان کرد.

او افزود: به تازگی یک واحد تولید پارچه از پشم طبیعی در استان آغاز به کار کرده و یک واحد دیگر نیز به زودی فعال می‌شود و چنانچه بتوان واحد صنعتی تولید پوشاک در استان راه‌اندازی کنیم این پارچه‌های پشمی بهترین نوع پارچه برای تولید کت‌وشلوار‌های مردانه به شمار می‌روند.

چهارمحال و بختیاری به واسطه برخورداری از ظرفیت زندگی عشایری و اشتغال جمعیت قابل توجهی از روستاییان خود به شغل دامپروری، ظرفیت تولید پشم مرغوب دارد که این موضوع می‌تواند در تامین مواد اولیه و رونق صنعت نساجی نقش مهمی ایفا کند.

تولید سالانه یک هزار و ۵۶۵ تن پشم در چهارمحال و بختیاری

سام مردانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با در اختیار داشتن یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام سبک، سالانه یک هزار و ۵۶۵ تن پشم تولید می‌کند.

او افزود: پشم تولیدی استان از کیفیت بالایی برخوردار است و اگرچه قطر آن کمی ضخیم است، اما با فناوری‌های جدید می‌توان نخ بسیار مرغوبی از آن تولید کرد.

مردانی اضافه کرد: پشم تولیدی استان از کیفیت بالایی برخوردار است و اگرچه قطر آن کمی ضخیم است، اما با فناوری‌های جدید می‌توان نخ بسیار مرغوبی از آن تولید کرد که در تولید پوشاک کارایی بسیاری دارد.

تولید پشم

او با بیان اینکه صادرات پشم خام از استان ارزش‌افزوده‌ای به همراه ندارد، ادامه داد: قیمت پشم در سال‌های گذشته بسیار پایین بود و فروش آن به دیگر استان‌ها در عمل سود مناسبی را متوجه فعالان این حوزه نمی‌کرد با این وجود امسال قیمت پشم افزایش بیشتری پیدا کرده، اما اگر بتوان زنجیره تولید منسوجات پشمی را در استان تکمیل کنیم، بی‌شک سود بیشتری متوجه فعالان این عرصه می‌شود.

مردانی گفت: هم اینک پشم تولیدی در استان بیشتر در بافت فرش، گلیم و نمد به کار می‌رود و کاربردی در تولید پوشاک در استان ندارد.

او افزود: در همین راستا در سال گذشته مطابق با برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار شده تا بزرگترین طرح تولید صنعتی پوشاک در استان با عنوان یک برند معتبر ملی در دستور کار قرار گیرد که متولی پیگیری این برنامه شرکت شهرک‌های صنعتی تعیین شده است.

چهارمحال و بختیاری به زودی صاحب برند ملی پوشاک می‌شود

حمیدرضا فلاح مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: پارسال با برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر شد تا طرح توسعه نساجی کشور در پنج استان کشور از جمله استان ما با استقرار یک واحد تولیدی پوشاک برند اجرا شود.

او افزود: با پیگیری‌های انجام شده هم‌اینک سرمایه‌گذار طرح انتخاب و برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است و با اهتمام جدی که برای اجرای این طرح به کار گرفته‌ایم امید است که بتوان این طرح را در مدت زمان کوتاهی به سرانجام برسانیم.

فلاح با اشاره به مشکلاتی که فراروی اجرای این طرح وجود دارد، اضافه کرد: یکی از مهمترین این مشکلات تامین یارانه است که باید از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین شود که به جد پیگیر آن هستیم.

او با بیان اینکه این واحد صنعتی دارای یک شرکت اصلی و دو شرکت پشتیبان در ناحیه صنعتی گندمان و ناحیه صنعتی وردنجان است، ادامه داد: اجرای این طرح ملی، تحول بزرگی در صنعت نساجی استان شکل می‌دهد.

فلاح گفت: تامین مواد اولیه از تولیدات استان، تامین نیروی کار بومی و آموزش نیرو‌های به کار گرفته شده و خرید تضمینی تولیدات از جمله الزامات این طرح است که در مجموع رونق اقتصاد استان را به همراه دارد.

هرچند صنعت نساجی و پوشاک کشور دارای مزایای بی شماری است، اما برای بهبود و پیشرفت این صنعت و همگام شدن آن با استاندارد‌های جهانی باید برخی از موارد را مد نظر قرار داد.

مواردی که امروزه کمتر مد نظر قرار گرفته و به همین دلیل این صنعت که سابقه‌ای چند هزار ساله دارد هنوز نتوانسته آنچنان که باید جایگاه خود را در جهان پیدا کند، توجه صنایع نساجی و پوشاک به سلیقه بازار‌های جهانی، ایجاد برند و حمایت از برند‌های موجود، افزایش کیفیت تولیدات نساجی و پوشاک و توجه به استاندارد‌های بین‌المللی، استفاده از تکنولوژی و ماشین‌آلات به روز در صنعت نساجی و پوشاک کشور، جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال دانش و مهارت، از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد تا شرایط برای رسیدن به جایگاه اصلی این صنعت فراهم شود.

گزارش از: افسانه احمدی فارسانی

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
یک ایرانی لباس تولید ایران میپوشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
سابقا بافت ابریشم هم داشتیم درنساجی مازندران که صاحب امتیازش یهودی بود . دوباره با امتیاز مجاز ادامه دهند .
آخرین اخبار