علل ایجاد پیرچشمی و راه‌های درمان آن چیست؟

کارشناس اپتومتریست و بینایی سنجی اهواز از پیرچشمی و راه‌های درمان آن در سنین مختلف می‌گوید.

یاسمن بهنیا کارشناس اپتومتریست و بینایی سنجی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: چشم، همانند سایر قسمت های بدن با افزایش سن، دچار تغییراتی می شود که بخشی از این تغییرات را پیرچشمی می گویند و بارزترین علامت آن، تاری دید در فاصله نزدیک را به همراه دارد.

او با اشاره به علل اصلی این تغییرات که همچنان ناشناخته است، افزود: این عضو به تدریج قدرت دید نزدیک خود را از دست می دهد و فرد را نیازمند به استفاده از عینک نزدیک بین می کند.

بهنیا بیان داشت: پیرچشمی با احساس تار دیدن حروف کوچک در زمان مطالعه یا مشکل در دیدن سوراخ سوزن برای افراد بارز می شود که اوایل دوره ممکن است با دورتر کردن فاصله ی کتاب از چشمانش یا زیاد کردن نور محیط تا حد زیادی مشکل را برطرف و کار خود را انجام دهد اما چون این بیماری وابسته به سن و با روند پیری همراه است، تاری چشم بیشتر شده و میزان نمره عینک نزدیک بالا می رود و فرد با معاینات دوره ای باید شیشه های عینک خود را تغییر دهد چراکه فقط عینک، کمک کننده خواهد بود.

کارشناس اپتومتریست و بینایی سنجی تصریح کرد: افرادی که به سن 40 سالگی می رسند، اگر دچار تغییراتی در دید خود شدند، نباید نگران شوند و بدانند این موضوع کاملا طبیعی و فیزیولوژیک است و در همه ی چشمان سالم اتفاق می افتد و سریعا جهت انجام معاینات به اپتومتریست یا چشم پزشک مراجعه کنند چراکه سن شروع پیرچشمی در افراد متفاوت است و بستگی به عوامل مختلفی مثل ژنتیک، میزان کار چشمی، نمره چشم در فاصله دور و ... دارد.

او ادامه داد: ممکن است افراد به علت فشار به چشم برای دیدن فاصله نزدیک دچار علائمی مثل خستگی در زمان مطالعه، سردرد، احساس سنگینی و کشش چشمان، دوبینی و خواب آلودگی شوند بنابراین استفاده از عینک در سن پیرچشمی ضروری و اجتناب از آن ممکن است سیستم بینایی فرد را دچار اختلال کند.

بهنیا تصریح کرد: بهترین راه برای اصلاح پیرچشمی معاینه از سوی اپتومتریست یا چشم پزشک و تجویز عینک در زمان انجام کارها با فاصله نزدیک است اما  مانع پیشرفت این بیماری نمی شود و فقط علائم را از بین می برد.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.