در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تکمیل حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شرق به غرب با افتتاح آزادراه سردار سلیمانی

حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شرق به غرب، آزادراه کنار گذر شرق اصفهان است که تا چند روز آینده به بهره برداری می رسد.

سید حسین میر شفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه  آزادراه ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد می‌شود گفت:  هم اکنون بر تکمیل تعدادی از کنار گذرها در کلان شهرها از جمله کنار گذر شرقی اصفهان به عنوان یک پروژه ملی توسط بسیاری از مقامات تاکید شده است.

او ادامه داد: کنار گذر شرقی اصفهان برای مدتی متوقف شده بود و هم اکنون قرار است با پیگیری دولت این پروژه‌ها به بهره برداری برسد. این طرح در دو قطعه احداث شده که قطعه اول آن به طول ۶۶ کیلومتر تا چند روز آینده و قطعه دوم آن هم به طول ۳۴ کیلومتر تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری می‌رسد.


بیشتر بخوانید


میر شفیع با اشاره به پروژه کنار گذر جنوبی تهران گفت: کنار گذر جنوبی تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر را که می‌توان از آن به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور ترانزیتی شرق به غرب یاد کرد، در واقع جزئی از کریدور‌های بین‌المللی حمل و نقل شرق به غرب و جاده ابریشم، شمال جنوب و شبکه بزرگراهی آسیایی است.

او تصریح کرد : این آزادراه که نقش موثری در پدافند غیر عامل برای پایتخت دارد، زمینه‌ساز انتقال تردد عبوری از پایتخت و کمربندی آزادگان به خارج از کلان‌شهر تهران می‌شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در پروژه های آزاد راهی درباره مزایای تکمیل این کنار گذر گفت: تسهیل و افزایش ایمنی، ارتباط بین آزادراه‌های غرب و شرق تهران، حذف بخشی از بار ترافیکی آزادراه قزوین-کرج در مسیر‌های جنوب غرب و جنوب شرق پایتخت، کاهش هزینه و زمان سفر برای خودروها، کاهش مصرف سوخت به دلیل کاهش ترافیک و ایستایی و همچنین کاهش مسیر (۲۰ کیلومتر نسبت به جاده موجود) و کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی از مزایای تکمیل این کنار گذر است.

او تاکید کرد: کنارگذر جنوبی تهران از چرمشهر تا آبیک را شامل می شود که ترافیک استان تهران را کاهش می‌دهد و کسانی که از جنوب کشور به شمال غرب و شمال شرق کشور متصل می‌شوند، ترافیک آنها به راحتی توزیع می شود.

به گفته این مقام مسئول، این کنار گذر زمینه ساز کاهش آلودگی در داخل استان تهران و مسیر آزادگان می شود.

میر شفیع تصریح کرد: کنارگذر جنوبی تهران ویژگی بسیار خاصی دارد و سرعت اجرای این پروژه در طول ۵ سال بسیار خوب بوده و در این پروژه از مهندسان و متخصصان داخلی خبره استفاده شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: کنارگذر جنوبی تبریز که در ادامه آزادراه تبریز به ارومیه بوده یکی دیگر از پروژه های کنار گذر به شمار می‌رود که سرمایه‌گذاری در این پروژه بسیار خوب بوده و طول این مسیر هم ۲۸ کیلومتر است.

او با اشاره به اینکه کنارگذر کرمانشاه به سمت حمیل دیگر پروژه عمرانی به شمار می رود که در مسیر کربلا قرار دارد و زمینه‌ساز کوتاه شدن ارتباط جنوب کرمانشاه به استان ایلام می‌شود، گفت: کنار گذر استان همدان هم از دیگر پروژه‌های آزاد راهی است که در اولویت برنامه‌های دولت برای اجرا و عملیاتی شدن است.

او اظهار کرد: کنارگذر شیراز از دیگر پروژه‌های مهم عمرانی کشور به شمار می رود که از شمال شیراز ادامه می یابد و در طول مسیر به استان بوشهر متصل می شود و باعث کاهش ۳۰ کیلومتری طول مسیر خواهد شد.

میر شفیع با اشاره به اینکه کنار گذرها نقش موثری در کاهش تلفات و همچنین افزایش ایمنی در حاشیه شهرها دارد، ادامه داد: این کنارگذرها به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های دولت به شمار می رود که نقش موثری در کاهش طول مسیر و همچنین کاهش ترافیک داخل شهرها و آزادراه‌ها دارد.

براساس این گزارش با رشد آزادراه‌ها و توسعه کریدورهای ترانزیتی، جذب بارهای ترانزیتی منطقه در مسیرهای شمال به جنوب تا خلیج فارس و شرق به غرب تسهیل می‌شود و بدین ترتیب در اقتصاد تحرک خواهیم داشت. تأثیر آزادراه‌ها یکی از مشوق‌ها برای جذب ‌صاحبان کالا در استفاده از کریدورهای ترانزیتی کشور و اخذ درآمد از محل کالای عبوری (به عنوان یکی از مدل‌های اقتصاد مقاومتی‌)، کاهش مسیر، کاهش قیمت و کاهش زمان سیر کالا نسبت به مسیرهای مشابه در کشورهای دیگر است، در این راستا توسعه آزادراه‌ها و تکمیل حلقه مفقوده کریدورهای آزادراهی در کشور امری ضروری است.

از سوی دیگر در داخل کشور هم ۹۰ درصد بار و مسافر، توسط مدل حمل و نقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شود و این ضرورت توسعه این زیرساخت حمل و نقلی را بیشتر نشان می‌دهد. یکی از آزادراه‌هایی که در تکمیل حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شرق-غرب و ارتقای جذب بار‌های ترانزیتی مؤثر است، «آزادراه سردار سپهبد شهید سلیمانی» (آزادراه کنارگذر شرق اصفهان) است.

گفتنی است، این آزادراه از مجاورت شهر اصفهان عبور می‌کند و به کنارگذر شرق اصفهان شهرت پیدا کرده است، اما اگر بگوییم این مسیر آزادراهی یکی از حیاتی‌ترین آزادراه‌های میانی کشور است به گزاف سخن نگفته‌ایم، این آزادراه بخش مرکزی کریدور شمال - جنوب کشور است، یعنی کریدوری که از تبریز شروع می‌شود و تا بوشهر امتداد دارد و از آن طرف حلقه میانی بین رفت و آمد‌های شمال و جنوب کشور است.

این سیاست که بخشی از بار ترانزیتی کشور به آزادراه‌ها منتقل شود، از گذشته دنبال می‌شد، طراحی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان به سال ۱۳۵۵ برمی‌گردد، تملک اراضی مسیر از سال ۱۳۶۵ شروع شده و در نهایت دو دهه بعد عملیات اجرایی آن آغاز شد، اما یک دهه پروژه متوقف ماند و بالاخره با مشارکت مالی صندوق بازنشستگی کشوری از ۳ سال پیش عملیات احداث پروژه شروع و در سه سال تکمیل شد که امروز در آستانه افتتاح است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آزاد راه ، حمل ونقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
خدا رحم كنه
ميخوان كاميونها و تريلي ها رو بفرستن تو اتوبانا
آخرین اخبار