هفت خوان جدید برای دریافت وام مسکن؛ بازپرداخت ۲۴۰ میلیون تومان وام چقدر است؟

برای دریافت وام مسکن خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ یکی از متصدیان بانک مسکن رفت تا مراحل دریافت وام مسکن را تشریح و مشکلات آن را بیان کند.

وام مسکنبه گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, چندی پیش خانم جوانی با این خبرگزاری تماس گرفت و در خصوص دریافت وام مسکن گفت: برای وام مسکن مراجعه کردم اما مراحل طولانی را باید پشت سر بگذارم و حداقل سه ضامن  با سابقه کار بالا از من می خواهند. سه ضامن رسمی با سابقه کار زیاد را یک فرد متقاضی وام از کجا بیاورد؟

همین موضوع منجر شد که به  یکی از شعب بانک مسکن مراجعه کنم و خودم را برای چند دقیقه‌ای جای خانم جوانی که برای دریافت وام مسکن به مشکل بر خورده بود، بگذارم!

وارد بانک مسکن شدم، شماره ارجاع گرفتم و مقابل یکی از باجه‌های این بانک نشستم و خطاب به متصدی بانک گفتم: وام مسکن می‌خواهم، چگونه باید بگیرم؟ خانم خندید و گفت: برای این سوال شماره گرفتید؟!

همین موضوع منجر شد تا پاسکاری ها شروع شده و من را به یکی دیگر از همکارانش معرفی کند، مغرفی که در بین آن زمزمه تمسخر رقم پایین این وام مطرح بود به طوری که گفت: با ۲۴۰ میلیون می‌خواهد خانه بخرد و ازدواج کند!

به کنار کارمند بانک رفتم و سوالم را تکرار کردم، گفت: اگر وام اولی هستید نفری ۸۰ میلیون به شما تعلق می‌گیرد. برای دریافت این وام باید مبلغی به عنوان پس انداز به مدت یکسال در بانک بلوکه کنید. اما اگر شرایط مالی برای پس انداز را ندارید، می‌توانید اوراق مسکن  خریداری کنید. در ضمن نباید سابقه خرید خانه را هم داشته باشید.

وام ۲۴۰ میلیونی که ۴۷۰ میلیون به بانک بازمی گردد!

این متصدی بانک گفت: شما باید ماهیانه حدود ۷۸۰ هزار تومان به مدت ۱۲ سال با سود ۸ درصد مبلغ به بانک بازگردانید. یعنی بعد از مدت ۱۲ سال شما در ازای وام ۱۶۰ میلیونی حدود ۲۲۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بازگرداندید.

وی تصریح کرد: اما اگر وام اولی نیستید به شما نفری ۱۰۰ میلیون تومان و در کل ۲۰۰ میلیون تومان وام تعلق میگیرد که اگر با وام جعاله ترکیب شود، این عدد به ۲۴۰ میلیون تومان می‌رسد. همچنین برای دریافت این وام باید اوراق خریده و به مدت ۱۲ سال هر ماه یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان با سود  ۱۷.۵ درصد پرداخت کنید. در مجموع پس از مدت ۱۲ سال در ازای ۲۰۰ میلیون حدود ۴۷۸ میلیون تومان باید بازگردانید.


بیشتربخوانید:


این متصدی در پاسخ به این سوال که وام جعاله چیست؟ تاکید کرد: وام جعاله همان وام تعمیر و بازسازی مسکن است که می‌توان آن را در کنار وام خرید مسکن دریافت کرد.

مجردها هم می توانند وام مسکن بگیرند؟ 

این کارمند بانک مسکن گفت: از زمانی که وام مسکن یکم را دریافت کردید باید ۱۰ سال بگذرد تا بتوانید وام مسکن دیگری بگیرید. همچنین مجرد‌های ساکن تهران می‌توانند تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. این وام شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله می‌شود.

وی بیان کرد: بنابراین برای ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن بخرند. هزینه این تعداد اوراق با تسه ۴۶ هزار تومانی حدود  ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود که با در نظر گرفتن ۴۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ ورق به مبلغ سه میلیون و ۶۸۰ هزار تومان خریداری کنند، ۱۲ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان می‌شود.

گام اول

 خانه بخرید بعد وام بگیرید

متصدی بانک بعد از اینکه مطمئن شد هنوز خانه ای نخریده ام، گفت: پس از خرید خانه باید مبایعه نامه تنظیم کنید، هنگام تنظیم مبایعه نامه در ذکر رقم و مشخصات فروشنده خیلی دقت کنید, چون وام مسکن در وجه فروشنده خانه صادر می‌شود.

گام دوم

 فرم‌های مربوط را پر کنید

این متصدی بانک مسکن بیان کرد: کپی یکی از مدارک واحد مسکونی مانند سند، بنچاق، پروانه ساخت، گواهی پایان کار یا قبض برق را از فروشنده خانه بگیرید، آن را اسکن کنید. وارد سایت بانک مسکن شوید و فرم پر کنید.

گام سوم

اوراق تسهیلات مسکن را از کجا بخرم؟

متصدی بانک مسکن گفت: با مراجعه به تمام کارگزاری‌های بورس می‌توانید اوراق تسه یا همان اوراق تسهیلات مسکن را بخرید، اما چرا راه دور بروید؟ ساده‌ترین مسیر، مراجعه به شعب بانک مسکن است. وقتی که در سایت بانک مسکن ثبت نام کردید، می توانید به هر شعبه‌ای از بانک مسکن مراجعه کرده و از بانک مربوط ۲۰۰ برگه اوراق تسهیلات بخرید.

وی تاکید کرد: البته این ۲۰۰ اوراق مخصوص وام ۱۶۰ میلیونی است و شما برای دریافت وام ۲۴۰ میلیونی نیازمند ۴۰۰ برگه اوراق مسکن هستید. قیمت این اوراق متفاوت است و قبل از خرید این اوراق باید از قیمت روز مطلع شوید. فرض کنیم که قیمت هر برگ اوراق ۴۱ هزار تومان باشد. در این صورت برای تهیه ۲۰۰ برگ اوراق باید ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بپردازید. اگر این رقم را از مبلغ وام کم کنیم شما عملاً ۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اید.

خرید اوراق از کارگزاری با شعب بانکی تفاوتی دارد؟

وی پاسخ داد: هیچ تفاوتی بین خرید مستقیم از کارگزاری بانک مسکن و شعب بانکی وجود ندارد و فرآیند و هزینه‌ها یکسان است. حتی این فرآیند از طریق مراجعه مستقیم به شرکت کارگزاری بانک مسکن سریع‌تر طی می‌شود. همچنین حدود یک هفته طول می کشد، اما اگر خیلی عجله دارید می‌توانید با بانک تماس بگیرید. البته در پایان کار بانک با شما تماس می‌گیرد.

گام چهارم

وارد فرآیند اخذ تسهیلات می شوید

وی ادامه داد: پس از خرید این اوراق به شعبه بانک مربوط خود بروید و تمامی فرم‌های مربوط را پر کنید. بعد از یک هفته، ارزیاب بانک مسکن به آدرس مسکن با مراجعه به واحد مسکونی خریداری شده توسط شما، نسبت به ارزیابی قیمت آن اقدام کرده و نتیجه استعلام خود را به بانک اعلام می‌کند.

گام پنجم

وقتی که بانک از ملک خریداری شده استعلام گرفت، فروشنده واحد مسکونی باید به بانک مراجعه کند و با نامه بانک مسکن به دفترخانه ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده، معامله را ثبت کرده و استعلامات مربوط به آن را در دفترخانه انجام دهد. یادتان باشد که پرداخت عوارض و بدهی‌های احتمالی به شهرداری و سازمان ثبت املاک برعهده فروشنده است.

گام آخر

پس از تکمیل استعلامات، بانک مسکن برای تکمیل فرم قرارداد و مراجعه به دفترخانه برای ثبت اطلاعات قرارداد با شما تماس می‌گیرد. بعد از تمام شدن تنظیم سند، نماینده بانک به دفترخانه مورد نظر می‌آید و مبلغ تسهیلات را به صورت چک به فروشنده می‌دهد. بعد از اتمام مراحل یادشده باید به بانک مربوطه مراجعه کنید و کارت اقساط تسهیلات خود را دریافت کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: وام مسکن ، بانک مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۸:۲۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
جماعتی که اسکناس نوتوخودپردازمیبینندحرف حسابشون توعیدنوروزچیه؟!
Iran (Islamic Republic of)
دریاچه بختگان خشک
۱۱:۲۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
خب چکاریه اینقدر دردسر بکشیم
بریم پول نزولی بگیریم ک بهتره حداقلش دردسر نمیکشی اعصابت داغون نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
وام ودیعه مسکن چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
حاجی شما فکر کنم پولداری یا خوشی زده زیر دلت که دنبال این وامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
تمام این مراحل رو که گذروندید متوجه میشید که این مبلغ کفاف رهن خونه رو هم نمیده چه برسه به خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
نمی دانیم بااین وام وبااین شرایط بخندیم یاگریه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
نمی دانیم بااین وام وبااین شرایط بخندیم یاگریه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
خوب؟؟؟!! در مورد ضامن صحبتی نکردید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
اونم ازنوع کمرشکن توی این اوصاع بداقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
هنوز وام ودیعه مسکن رو به مردم ندادن، فقط یه شو آف بود.
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمودرضایی۶
۰۱:۴۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
برای یه وام ۲۰۰میلیونی که سندخانه ات توگروبانک .اول باید۳۰میلبون اوراق بخری بعدشم برای۲۰۰تومان وام قسطهاش با پول اوراق حساب کنی نزدیک ۵۰۰میلیون پس میدی
Belgium
ناشناس
۰۱:۱۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
تازه اینایی که گفتید کامل نیست کلی از شهرداری و ثبت اسناد مدارک برابر اصل شده میخوان که اونم راحت نیست، اولشم برای تشکیل پرونده دو تا ضامن کارمند با گواهی کسر حقوق هرکدوم برای کل مبلغ وام یعنی 200 میلیونی میخوان،
Iran (Islamic Republic of)
امیرمهدی
۰۰:۴۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
گزارشی در خصوص روش حل مشکل مسکن بصورت ریشه ای تهیه کنید ، همین طرز فکر که به دنبال مسائل حاشیه ای می باشد فرصت سوء استفاده به یک عده افراد سودجو را می دهد تا خون این مردم را بمکند و این وضعیت تاسف بار را بوجود آورد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
عالی بود گزارشت ولی مراحل وام افتضاح
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۰:۰۶ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
من حاضرم دستی ۲۴۰ م هم بدم فرار کنم برم از این شرایط غلط کنم وام بکیرم ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
معلوم نیست کی باید این وضعیت رو اصلاح کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
کاری به این درصد های الکی نداشته باید کل پولی که از بانک قراره بگیرید با جمع کل پرداختی ها تون به بانک را حساب کنید به خدا قسم نزول خورها کمتر حساب میکنند من چندبار حساب کردم از ۷۰ درصد کمتر نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۰۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
بهترین راهکار برای خانه دار شدن ۳ ماه آموزش بورسی و وارد شدن به بورس و بعد یکسال خانه دلخواه ساختن یا خریدن بشرطی که دولت دخالت نکند.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۵۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سال 96 من با 200 تا حقوق 2 تومنی ( هیچی نخورم و نپوشم) میتونستم یک خونه بگیرم اما الان با 600 تا حقوق 3 تومنی (هیچ کاری هم نکنم) همون خونه رو شاید بتونم بخرم.
با یک حساب سر انگشتی میشه گفت قیمت مسکن توی این 3 سال حداقل 4 برابر شده ولی حقوق من 1.5 برابر نهایتا.
این یعنی گرانی مسکن و هیچ وامی هم پاسخگوی این همه اختلاف بین درآمد و قیمت مسکن نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
این وام مسخره کجای قیمت خونه رو در شرایط فعلی میتونه بگیره؟ مثلا مسکن بالای یک میلیاردی ، وام 160 میلیونی بهت بدن، آدم اگه بالای 800 میلیون رو بتونه جمع کنه دیگه منت این 200 میلیون یا کمتر رو نمیکشه که!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
بسیار ممنون، خیلی کامل و جامع توضیح دادین
ولی با این مبلغ کم وام فقط رد یک سرویس بهداشتی آدم میتونه بخره! مسکن مهر در شهرستان کوچک ما از 25 میلیون تومن عرض دو یا سه سال رسیده به بالای 300 میلیون!
آرزوی خونه دار شدن و ماشین دار شدن رو باید به گور ببریم، سال به سال بدتر از پارسال!
به چه امید زنده ایم؟با این گرونی های الان ، پس انداز هم برای آخر ماه نمیمونه که کاری بشه باهاش انجام داد!
Iran (Islamic Republic of)
Naser
۲۱:۳۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سود بانکی 160 میلیون تومان 12 ساله گرفتیم 380 میلیون تومان باید برگردانیم خرج محضر 6میلیون تومان خریداوراق برای 160میلیون تومان بانک مسکن 21میلیون گرفته این ندخ اردیبهشت ماه سال 99 است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
قوز بالای قوز یعنی خرید تسهیلات مسکن،این چه نوع تسهیلات است بایستی بمبتکر آن جایزه نوبل در در اقتصاد داده شود،بیچاره بی خانه مانها
Iran (Islamic Republic of)
علی*
۲۱:۰۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
خابم برد .. چقد طولانی بود ...
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۲۰:۵۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
وای چقدر راحت. چقدر خوب. چقدر به فکر مردم هستن. همه چی عالی. هیچ جای دنیا به این راحتی وام نمیدن.خدا رو شکر سود بانکی اسلامیه خبلی بهمون فشار نمیاد. ۲۴۰تومن پس دادن چیزی نییست. اصلا چشام پر اشک شد ازاین همه اسایش و خوشبختی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
هم مبلغ بازگشت اقساط را کم محاسبه کردید. و هم مبلغ خرید اوراق را خیلی پایین و به دور از واقعیت.
Iran (Islamic Republic of)
سپاهی
۲۰:۳۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
یبار بگن نمیخوان وام بدن دیگه چه کاریه اینهمه بدوی اخر خونم‌گیرت نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
مجید کریمی
۲۰:۲۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
من بعد از یکسال خواب سرمایه ، تهش یه خونه با اون مشخصات پیدا کردم ، با بدبختی ، حالا چون 3 سال سال ساختش بیشتر بود نتونستم بگیرم ، اصلا در توان این وام و ملت نیست که ، خونه ای در شرایطی که گفته شده بگیرن ...خلاصه با هزار حسرت ، 3 تومن سود دادن و حسابو بعد 18 ماه بستم...پراید از 60 شده بود 80 و ... سر پل صراط اون وام رو زنده میکنم یه روزی
Iran (Islamic Republic of)
صادق خانی
۲۰:۱۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
داداش تا موقعی که اقساطت تموم بشه خونه تو رهن بانک میمونه
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته
۲۰:۱۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
وقتی با همسرم موفق شدم طی یک فرایند چندین ساله وام خرید مسکن را بگیرم خانمم گفت اگر من بودم یکی از این کارها را هم نمیتوانستم بکنم واقعا هفت خان رستم حتی چند خان بیشتر
روز آخر فقط دفترخانه ۵ میلیون ناقابل بابت در رهن بانک گذاشتن سند خانه از من گرفت آخرش هم نفهمیدم واقعا نرخ بود یا ...
نه هیچ نظارتی نه هیچ ساماندهیی و نه هیچ تسهیل سازی
الان هم اونم در این شرایط بیش از ۶۰% حقوق میره بابت قسط
خدارحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
خوش به حالتون که تونستین خونه دار بشین، الان با این قیمت ها این وام یک ذره از قیمت خونه رو هم پوشش نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
خدایا خودت به فریادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
خدایا خودت به فریادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
فتح‌الله
۲۰:۰۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۳۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
سلام قیمت هر تسه رو اشتباه زدید. هر تسه الان نزدیک 90 هزار تومان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
آرزو بر جوانان عیب هست همه رو گرفتار کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
زمان پدر مادرها و یا پدربزرگهامون، میگفتن حیفه پوله که به خونه بند کنی، الان همون مسئله ی پیش و پا افتاده ی اون روزگار برامون آرزوی دست نیافتنی شده !
Iran (Islamic Republic of)
Ahmad
۱۸:۵۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
باید بدون شرایط این وام ها رو میدان تا مسکن زیاد شه اشتغال زایی هم میشد این بازار بی سرو سامون افسارش کشیده میشد .
Iran (Islamic Republic of)
بدبخت بیچاره
۱۸:۵۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
بابا اینها همه دروغ دروغ دروغ بیش نیست نه وامی وجود دارد تو این بانکهای نه این همه وعده وعید که اینها شعار میدن خدا ازشون نگذره با این همه دروغها و وعده که به این مردم بیچاره میدن ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
یک بار بگویند وام نمی دهیم دیگه این همه مسخره بازی لازم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
سال ۹۷سی ملیون سپرده گذاشتم شانس بد ما مسکن خیلی گرون شد ۳۰تومن خودم و ۶۰تومن وام نمی تونستم هیچ کاری بکنم از گرفتن وام منصرف شدم اما خوشبختانه ۲ملیون و صد سود بهم دادن و الان مستاجرم ماهی ۶۰۰کرایه میدم
Iran (Islamic Republic of)
سلمان
۱۸:۳۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
من سال گذشته گرفتم زیاد هم‌ دردسر نکشیدم . اول خونه رو خریدم بعد وام گرفتم . البته اوراق خریدم پس انداز نداشتم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
به من یک وام 170 تومانی دادند, 340 تومان باید ظرف 12 سال بدهم.!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
کلاهبرداری بانک مسکن با خرید اوراق !!!!
یعنی فقط کافیه بررسی کنید تا ببینید این بانک مسکن چه برسر مردم میاره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
خنده.خنده.خنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
مملکت پر از دلال وبنگاه مسکن هستش خود دولت مجوز دلالی داده به این افراد .
آخرین اخبار