بخشی از آنچه در مجلس ۱۶ شهریور گذشت؛

مجلس ۱۰۰ روزه شد و «مش قربانعلی» زندانی! / بالاخره کمیسیون قضایی اورژانسی تشکیل شد

نمایندگان مجلس امروز به موضوعاتی همچون سفر قالیباف به خوزستان و تشکیل کمیسیون حقوقی پرداختند.

صحن علنی امروز

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجلس یازدهم امروز صد روزه شد و نمایندگان پس از دو هفته حضور در حوزه‌های انتخابیه به صحن علنی بازگشتند. اظهار نظر‌ها و تذکر‌های نمایندگان تحت تأثیر سفر قالیباف به خوزستان، بازگشایی مدرسه‌ها در روز‌های کرونایی و تشکیل کمیسیون قضایی و حقوقی بود.

ساعت ۸ و ۲۴ دقیقه، بعد از حضور وکلا در مراسم زیارت عاشورا، صحن علنی با حضور ۲۴۷ نفر آغاز شد که ۶ مورد از دستور کار‌های ۹ گانه را طرح‌ها و لایحه‌ها بازگردانده شده از شورای نگهبان در بر می‌گرفت.

رئیس مجلس با اشاره به سفر خوزستان و قدردانی از مردم و نمایندگان این استان وعده داد که «ان‌شاءالله تمام تصمیم‌های این نظارت میدانی به طور شفاف و با جزئیات در سایت مجلس بارگذاری خواهد شد.»

نمایندگان امروز برای تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاح لایحه‌های «اهداف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان»، «عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در موسسه بین الملل سامانه‌های کاربردی»، «ماده ۴۴ لایحه مدیریت خدمات کشوری»، «تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی» و طرح‌های «یک فوریت حمایت از تأسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزشی عالی غیردولتی» و «تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش» موافقت کردند.

۱۵ نفر به کمیسیون جهش تولید رفتند

به علاوه ۱۵ عضو کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ معلوم شدند؛ پیشتر، دلیل تشکیل این کمیسیون، راضی نگه داشتن الیاس نادران، نماینده تهران بیان می‌شد که خبر تأیید نشده استعفای او از نمایندگی مجلس در رسانه‌ها به بحث و گفت‌وگو گذاشته شده بود. او اکنون در این کمیسیون حضور دارد.

داروی مسکّن مجلس یازدهم برای تشکیل کمیسیون قضایی

۱۵ مرداد امسال، «طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۸ آیین نامه داخلی مجلس» اعلام وصول شده بود. اصلاح این ماده، لطایف الحیلی برای حل مشکل کمبود متقاضیان حضور در کمیسیون قضایی و حقوقی‌ است که بیش از ۳ ماه از آغاز مجلس تشکیل نشده است. البته در مجلس دهم هم چنین مشکلی به وجود آمده بود که آیین نامه داخلی تغییراتی پیدا کرد.

سمیه محمودی، سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی بیان کرد که «این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس ارجاع شده بود که با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط و مرکز پژوهش‌ها به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.»

او توضیح داد: براساس ماده واحده طرح، در دوره یازدهم هیئت مشترک رؤسای شعب و هیئت رئیسه مجلس می‌تواند حداقل اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی را تأیید کند.

محمدرضا صباغیان بافقی یکی از مخالفان این طرح بود. او گفت: در صورت ارائه طرحی جامع از سوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس، این مشکل در دوره‌های بعدی پارلمان تکرار خواهد شد؛ چرا که با تصویب این طرح مشکل موقتاً حل می‌شود و به فراموشی سپرده خواهد شد.

غلامرضا نوری قزلجه دلیلی مخالفتش را با اصلاح آیین نامه چنین عنوان کرد: به نظر می‌رسد این طرح به اجبار و صرفاً برای تعیین تکلیف کمیسیون پیگیری می‌شود، در حالی که مخالف آیین‌نامه است؛ لذا توجه به «تخصص حقوقی» افراد ضروری است.

موافقان هم به اهمیت کمیسیون قضایی و حقوقی و طرح‌ها و لایحه‌های باقی مانده در حوزه این کمیسیون تأکید کردند. محمد حسن آصفری با وجود موافقتش گفت: افراد اجباری در کمیسیون‌ها کارایی لازم را ندارند و جابه‌جایی افراد از کمیسیون‌های دیگر نمی‌تواند بهره‌وری لازم را ایجاد کند.

مجلس ۱۰۰ روزه شد و «مش قربانعلی» زندانی! / بالاخره کمیسیون قضایی اورژانسی تشکیل شد

کرونا و بوی کتاب و دفتر

تذکر‌های کرونایی صحن، بوی دفتر و کتاب مدرسه و رنگ سردرگمی خانواده‌ها را داشت. حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و رئیس جمهور هرکدام درباره بازگشایی مدارس نظر مختلفی داشتند که این باعث سردرگمی مردم شده است. رئیس مجلس به کمیسیون آموزش برای بررسی این موضوع مأموریت دهد.

محمدحسن آصفری تذکر دهنده دیگر، بیان کرد: بر خلاف شیوع ویروس کرونا مدارس باز شده است و دانش آموزان ناچارند در کلاس‌های درس حاضر شوند، درحالی که برخی مدارس ضدعفونی هم نشدند.

او افزود: هرچند نمایندگانی از سوی وکلای مردم برای بررسی نحوه رعایت دستور ‌العمل‌های بهداشتی به مدارس فرستاده شده است، اما نباید با سلامت مردم بازی شود.

یادآوری‌ها و تذکر‌های شفاهی هم به مشکلات کشاورزان ارتباط داشت. تعیین قیمت نهاده‌های کشاروزی و دامی مانند کود پتاسه و فسفاته عامل اعتراض نمایندگان در روز‌های اخیر بوده است.

«مش قربانعلی» زندانی شد

یکی از گفته‌های بحث برانگیز صحن علنی ۱۶ شهریور را می‌توان «زندانی شدن مالک ماشین سازی تبریز» دانست که احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز از او به عنوان «مش قربانعلی» یاد کرد. او گفت: سرانجام با مرارت‌های بسیار «مش قربانعلی» از مالکیت ماشین‌سازی خلع و به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور راهی زندان شد.

نماینده تبریز ادامه داد: ۸ ماه است که سازمان خصوصی اعاده ماشین‌سازی به ایدرو را ابلاغ کرده، اما مدیران صندوق بازنشستگی که کاتالیزور واگذاری آن بودند، به مدیریت کاسبانه خود ادامه می‌دهند و موانعی برای انتقال سهام به سازمان گسترش ایجاد شده است..

علیرضا بیگی اظهار کرد: دولت در خصوص تعلیق بدهی‌های ماشین‌سازی ظاهراً مصوبه‌ای داشته که ما از آن خبر نداریم، اما انتقال سهام به این بهانه متوقف شده است و لازم است وزیر رفاه هر چه سریعتر موانع انتقال مالکیت را مرتفع کند.

میان دستورکار‌های وکلای مردم، سید محسن دهنوی دو سؤال ملی از وزیر آموزش و پرورش و یک سؤال از وزیر ارتباطات را اعلام وصول کرد؛ برخی همچنان در پی طرح نظام رتبه بندی معلمان هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرادی
۰۹:۳۴ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
این هم ازاین مجلس هیچ کار ی نتوانست فقط شعاربود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
وقتی نماینده مجلس صاحب یک خانه 30میلیاردی می شود دیگر نباید انتظار داشته باشید که بفکر رعیت باشد
Iran (Islamic Republic of)
الف
۱۶:۰۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
نمیشه اینقدر با اعتماد به نفس در مورد دیگران نظر داد. با اینکه بدبینی هم به وجود اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
مجلس صد روزه شد همانطور که آقای رئیس جمهور در صد روز اول کاری نکرد نجلس هم در این صد روز کاری نکرد و در ادامه تا پایان چهار ساله هم کاری نخواهد کرد.
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
جاسم داغری
۰۴:۵۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
به نظر خودم ایجاد کلاسهای حضوری برای دانش آموزان بهتر و با منفعتر است از کلاسهای مجازی با اینکه کلاسهای مجازی خوب هستند ولی وقت زیادی برای تهیه یک کلیپ 5 دقیقه ای از یک معلم در یک درس می گیرد. حال اگر معلم اگر 9 درس مختلف داشته باشد باید با کارگردان و صدا بردار و منتاژ گر قرارداد ببنده تا این کارها را در خانه انجام دهد!!! چون وقت طبیعی یک شخص را کاملا از بین می برد!!!و این تجربه شخصی که نقل می کنم.
قانون باید یکی باشد نه تبعیضی، وقتی شرکتهای پتروشیمی و بانکها و نیروی انتظامی و غیره ، با حضور کامل سرکار و مراجعه مردم برای این اماکن بدون محدودیت زمانی ایجاد می شود پس چرا فقط مدارس بر آنها این تبعیض ایجاد شده و برای کاهش هزینه های زیاد دولت فشار را به گردن دبیران بدبخت انداختن !!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
عارف
۰۲:۰۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
آقایون نماینده شما وکلای مردمید نه وکیل دولت ، مجلس انقلابی و اقتصادی این صد روز کار مهمی که بتونه اندکی از مشکلات مردم کم کنه انجام نداده . گرانی های افسار گسیخته در همه ی اصناف ، حقوق های پایین وضعیت مسکن ، خودرو و.... مردم نا امید نکنید شاید این آخرین فرصتی باشه که مردم به شما دادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
رییس مجلسی که هنوز نمیدونه کار مجلس قانونگذاری نه نظارتی و انتخاباتی رفتار میکنه دیگه مجلسش و نمایندش معلومه چی میشه!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
بیسوادبی شناسنامه
۰۹:۰۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
نظارت کارمجلس نیست؟؟!!!!البته توراست میگی وظیفه مجلس سلفی گرفتن با موگرینیه نه با مردم خوزستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
۱۰۰ روز گذشت چه کاری برای ملت کردید.چقدر از رنج مردم کم کردید.تو این ۱۰۰روز جمعا چه قدر حقوق ومخارج گوناگون از بیت المال حروم کردید.کی میخواد درست بشه بیچاره شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
خدا را شکر که رئیس مجلس از کرونا نترسیدن و رفتن یه سری به روستاهای دور افتاده محروم خوزستان زدن و از نزدیک درد مردم را لمس کردن خدا توفیق خدمت را از مردان خدا نگیرد انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
گرونننننیییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
قربانعلی یک قربانی ساده است که یک تعداد با کلاه گذاشتن به سر واو وبا امضای او ارزهای دولتی را گرفتند و در بازار آزاد فروختند و سودش را به جیب خود واریز و آن بنده خدا را هم گرفتار کردند.ایشان آنقدر سخاوتمند بودند که هر کی تقاضای کار میکرد با سن بالا و کم سواد را به کار های خدماتی استخدام میکرد.ونه نمی‌گفت واقعا ایشان در حد مجازات نیست و پشت پرده ها باید جوابگو باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
آقایون نماینده شروع بکار مجلس ۱۰۰ روزه شده تورم افسار گسیخته و افزایش قیمت روزانه کالاها تورم روزانه نسکن و خودرو نشان از عملکرد ناصواب دولت و عدم نظارت مجلس است با دست روی دست گذاشتن و تکیه به صندلی مجلس کاری از پیش نمی‌بریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی وزارت بهداشت چی شد ،این چه مجلسی ،مثلا‌بامجلس‌قبل چه فرقی داره،،بی عدالتی،تبعیض تاکی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
جلوی مواد فروشای خرده فروش در شهریار و ملارد و سرآسیاب را بگیرید در سرآسیاب ملارد تعداد مواد فروشان از بقالی ها بیشتر است و ماموران نیروی انتظامی با گرفتن رشوه باهاشون کاری ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
گرانی وحقوق کم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
مجلس مکر وضع کشور را نمی بیند گرامی زندگی مردم را گرفتار کرده مشکل کشور از داخل است چرا جلوی این دولت بی برنامه گرفته نمی شود بازار رها شده هر که هر قیمتی می گوید چرا جلوی بی عدالتی گرفته نمی شود چرا اقتصاد کشور افتاده دست سوداگران دلال ها مافیای چرا مجلس ورود نمی کند این مسولین در کشور چه کار می کنند مگر ماه کم سازمان داریم چرا اینها وظیفه خودشان را انجام نمی دهند چرا کسی صدای مردم را نمی شنود تا کی مردم صبر کنند چقدر ظلم بی عدالتی بس کنید
Netherlands
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
اگرشمانماینده مردم هسنیدچرادربالای شهرتهران زندگی می کنیدازشهرستان امدیدرفتیدبالای شهر،بیچاره فقراچه زودباورهستنداقای قالیباف پسرش برای ثروتمندان مدرسه غیرانفاعی دربالای شهرداردکاش امام خمینی زنده بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
اما من می گویم خوب شد امام زنده نبود و این روزها را ندید
Netherlands
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
اقای سلیمی ووزیراموزش وپرورش قبلی حدخودرابدانیدنترسیدبچه های شمامعلم می ایدوازبهترین امکانات استفاده می کنندپول داریدحالا بدون پول هم بعضی ازمعلم هادرخدمت بچه های شماهستندبچه های شمابهترین لب تاب دارندازهمه غنی هستنداصلا مدرسه هم نرچندمهم نبست ولی بچه های فقیرها نه لب تاب ونه تبلت دارندبیچاره بایدبروندمدرسه وسوادیادبگیرندباوجوداینکه دکتراهم بگیرندجزادم حساب نمی اینداینان بچه های شماهستندبه مقام ومنزلت می رسندیاباامکانات دولت وببتالمال می روندخارج ونابغه می شوندخدالعنت انهائی که به فقراظلم می کنندوازبیتالمال این ملت استفاده می کنندخدارحمت کندامام خمینی که طرفدارمحرومین بودای کاش راه ایشان رامی رفتید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
شفافیت چی شد؟

یا امام زمان ظهور کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
مجلس بجای باز بودن با نبودن مدارس به ورود بعضی معلمان بی کیفیت بپردازد مخصوصا نهضتیها
Netherlands
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
231 میلیون میگیرن زیارت عاشورا بخونن !!؟؟ و تذکر آئین نامه ایی بدن !!؟؟مجلس هست یا منبر مساجد ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
از این مجلس هم برای مردم مستضعف آبی گرم نمیشه!
امیدم به بهبودی اوضاع اقتصادی به یاس تبدیل شد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
ای بابا سگ زرد برادر شغاله 10 و 11 و 5 و 6 نداره همشون دنبال پست و مقام دنیوی و چپاول بیت المالن
Iran (Islamic Republic of)
یا علی
۰۷:۴۹ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
احسنت از دل مردم گفتی
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۷:۱۵ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
مجلس انقلابی که مردم با هزار امید به ان رای دادند امیدشان رانابود کرد با روی کار امدن مجلس تو این سه ماه قیمتها حداقل ۵۰ درصد بالا رفت این ۴۰ درصدی هم که پای صندوق رفتند هم دیگر پای هیچ صندوقی رایی نمیردوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
اسمش قوه مقننه است نه قوه مجریه قانون باید به دست دولت اجرا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۲ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
قانونی که اجرا نشه پس از همان ابتدا نوشته نشه چه بهتره از همان روز اول چه قانون مهمی نوشته شده است؟
من که دیگه در هیج انتخابی شرکت ننی کنج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
قوه مقننه فقط قانون گذار نیست ناظر هم هست چه نظارتی تو این مدت بوده که رشد قیمتها نسبت به قبل از این مجلس دو برابر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
مجلس پول گرفته بره اونجا زیارت عاشورا بخونه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
نه رفته باموگرینی سلفی بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
چ مجلسی، چه قانونی، این همه وقت و سرمایه هدر میره، این همه بی در و پیکری از چیست؟ چرا یه مجلس بعد 100 روز هنوز هیچ غلطی نکرده؟
آخرین اخبار