در ادامه نقض قوانین درباره حریم خصوصی از سوی واشنگتن

مجوز جاسوسی بیشتر از شهروندان آمریکایی صادر شد!

دادگاه نظارت بر قانون کنترل اطلاعات جاسوسی خارجی به پلیس فدرال آمریکا مجوز داد به روند شنود مکالمات مردم این کشور ادامه دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، دادگاه ویژه نظارت بر قانون کنترل اطلاعات جاسوسی خارجی (فیسا) آمریکا تایید کرد که اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) در ارتباط با حفاظت از حریم خصوصی شهروندان، قانون را نقض کرده‌اند و در عین حال می‌توانند به این رویه ادامه دهند.

بر اساس این گزارش، دادگاه «فیسا» به اف‌بی‌آی مجوز داد همچنان به روند استفاده از برنامه نظارت بدون مجوز ادامه دهد که شامل مکالمات میان آمریکایی‌ها و شهروندان دیگر کشور‌ها در خارج از این کشور می‌شود.

این اقدام با وجود یافته‌ها در این باره انجام می‌شود که دولت آمریکا همچنان به نقض قوانین مربوط به حریم خصوصی افراد ادامه می‌دهد.

«جیمز بوزبرک»، قاضی ارشد دادگاه فیسا، در حکمی در ماه دسامبر که محرمانه بود و روز جمعه با ویرایش و اصلاحات شدید علنی شد، اعلام کرد: «به نظر می‌رسد اف‌بی‌آی هنوز هم به صورت گسترده‌ای به نقض استاندارد‌های مربوط به قانون استنطاق ادامه می‌دهد.»

قوانین مربوط به استنطاق در راستای محافظت از حقوق حریم خصوصی شهروندان آمریکایی و مستلزم آن است که جستجوی بدون مجوز در ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی با هدف دستیابی به اطلاعات خارجی یا اهداف مربوط به اجرای قانون باشد.

بوزبرگ گفت اف‌بی‌آی سال گذشته حداقل در ۸۷ مورد استنطاق انجام داده است که از طریق جمع‌آوری داده‌ها از گوگل، وریزون و دیگر مجرا‌های ارتباطی انجام شده‌اند، و «به طور منطقی احتمالا شامل بازیابی اطلاعات مربوط به نهاد‌های جاسوسی خارجی یا شواهد جرم نمی‌شد.»

در یک مورد از این دست، اف‌بی‌آی در ماه اوت گذشته ارتباطات مربوط به حدود ۱۶ هزار آمریکایی را مورد بررسی قرار داد، علی رغم اینکه تنها هفت تن از این افراد به تحقیقات مرتبط بودند.

بوزبرگ ادعای اف‌بی‌آی را در این باره رد کرد که احتمالا این جستجو‌ها برای یافتن اطلاعات خارجی یا شواهدی درباره وقوع یک جرم بود. او همچنین گفت که به غیر از هفت مظنون مربوطه، این استنطاق‌ها «گسترده» و «بدون سوظن» بود.

دادگاه فیسا قبلا چنین مواردی را نقض قوانین حریم خصوصی خوانده و اف بی آی را موظف کرده است تا عاملانش را ملزم به توجیه قانونی بودن هر گونه استنطاقی کند. بوزبرگ گفت: «اف‌بی‌آی در واقع تازه شروع به اجرای الزامات مربوط به این مستندات بر اساس یک مبنای جامع کرده است.»

او افزود: «به همین دلیل، موارد نامناسب شرح داده شده در بالا، سبب تضعیف تصمیم قبلی دادگاه نمی‌شود و با این شرط، مراحل تحقیق و استنطاق‌های اف‌بی‌آی مطابق با الزامات قانونی و اصلاحیه چهارم است.»

بوزبرگ مجوز سالانه اف‌بی‌آی را برای ادامه استفاده از برنامه شنود بدون مجوز خود صادر کرد. این حکم فقط دو روز پس از آن منتشر شد که دادگاه تجدیدنظر فدرال به این نتیجه رسید که برنامه مشابهی که آژانس امنیت ملی برای جاسوسی از آمریکایی‌ها استفاده می‌کرد، غیرقانونی است. ادوارد اسنودن، افشاگر آژانس امنیت ملی، آن برنامه را در سال ۲۰۱۳ افشا کرد.

هر دو برنامه نظارتی ناشی از فعالیت‌های جاسوسی بود که دولت آمریکا پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز کرده بود.

هنگامی که کنگره در سال ۲۰۱۸ اجازه شنود بدون مجوز را صادر کرد، دادگاه فیسا را موظف کرد هر ساله قوانینی را تعیین کند که سبب ایجاد حد و مرز در ارتباط با نحوه جمع‌آوری داده‌ها از سوی اف‌بی‌آی بر اساس بخش ۷۰۲ قانون اصلاحات فیسا می‌شود.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار