وضعیت بازار خودرو، نحوه قیمت‌گذاری محصولات و تنظیم بازار و دلایل افزایش قیمت ها در برنامه گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سبقت قیمت‌ها در بازار خودرو امشب ۱۷ شهریور ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور شیوا رئیس شورای رقابت، صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت مورد بررسی قرار گرفت.

شیوا رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه وظیفه شورای رقابت تنظیم دستورالعمل قیمت است گفت: وظیفه شورای رقابت این است که در مورد کالا‌های انحصاری دستورالعمل قیمت را مشخص کند لذا قیمت باید تعادلی باشد تا به دست مصرف کننده واقعی برسد.

او با اشاره به اینکه از اردیبهشت امسال  مسئولیت قیمت‌گذاری مجدداً  از سوی وزارت صمت به ما بازگردانده شد افزود: حدود ۱۴ ماه بود که هیچ یک از خودرو‌ها افزایش قیمتی نداشت و  وزارت صمت از بهمن ۹۷ افزایش قیمتی برای خودرو‌ها  اعمال نکرده بود.

قیمت هایی که برای خودرو اعلام کردیم عادلانه است

شیوا با اشاره به اینکه ما اکنون دستورالعمل‌ها را برای تمامی خودرو‌ها صادر کرده‌ایم ادامه داد: قیمت‌هایی که اعلام کرده‌ایم هم برای مصرف کننده و هم تولیدکننده عادلانه است.

رئیس شورای رقابت با طرح این سوال که چرا الان در بازار آزاد وضعیت به این گونه است گفت: قیمت تعادلی را که اعلام می‌کنیم با قیمت آزاد اختلاف زیادی دارد. وظیفه شورای رقابت در مورد کالا‌های انحصاری، اعلام قیمت عادلانه است. باید متقاضی واقعی را پیدا کرد، به طوری که شروط بسیار زیادی گذاشتیم مبنی بر اینکه چه کسانی می‌توانند از قیمت عادلانه استفاده کنند اما آیا تمام کسانی که الان در قرعه کشی برنده می‌شوند تقاضای واقعی دارند؟ اگر خودرو عادلانه توزیع شود شاید مشکلات تا حدودی حل شود.


بیشتر بخوانید


شیوا با اشاره به اینکه سود منطقی برای خودروسازان را حدود ۱۰ درصد در نظر گرفته‌ایم گفت: هزینه مالی ۵ درصد و هزینه معاملات را به خاطر وضعیت موجود ۵ درصد در نظر گرفته ایم.


او ادامه داد: خودرو‌های جدیدی که قیمت‌گذاری شده اند، از این طریق بوده است. خودروساز ۱۷ درصد سود تعیین کرده بود که شورای رقابت این سود را ۱۰ درصد در نظر گرفت، تورم را بانک مرکزی محاسبه می‌کند. انتظار این است که هر خودروساز حداقل برای سه ماه آینده خود کالا داشته باشد.

شیوا تصریح کرد: سه ماه حداقل مدتی است که یک خودروساز باید موجودی انبار خود را تامین کند لذا وضعیت مملکت و وضعیت ارتباطات ما با خارج بسیار ویژه است، از نظر اقتصادی وقتی بخواهیم ماه به ماه تغییر قیمت دهیم بازار از حالت  عادی خود در می‌آید.

رئیس شورای رقابت افزود:  خودروسازی که زیان ده به خاطر قیمت است باید ببینیم آن تشکیلات و آن تولید کننده آیا هزینه‌های غیر مرتبط با تولید دارد یا نه، اگر همه هزینه‌ها مربوط به تولید باشد ما آن‌ها را در نظر گرفته ایم ما هزینه‌های سربار مرتبط را قبول می‌کنیم.

تولید خودرو ۲۵ درصد رشد داشته است

صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت با اشاره اینکه وظیفه ما ساماندهی وضعیت تولید است افزود: تولید خودرو تا ۱۶ شهریور ۲۵ درصد رشد داشته است یعنی امسال  ۳۹۹ هزار دستگاه  خودرو تولید کرده‌ایم این در حالیست که سال گذشته ۳۳۵ هزار دستگاه تولید شد، امسال ۳۲۴ هزار دستگاه تحویل مشتریان داده شده است.

او خاطرنشان کرد: این صنعت نهاده‌های تولید را روزانه خریداری می‌کند، نرخ ارز و ماهیت بورس کالا متغیر است لذا نهاد ه‌ها را با قیمت روز خریداری می‌کنیم و سایر نهاد‌ها تابع نرخ ارز است.

صادقی نیارکی ادامه داد: ورودی صنعت خودرو ورودی سیال است، اما در خروجی‌ها نسبت به گذشته در وضعیت خوب و روبه جلو هستیم حداقل اینکه تا ۳ ماه آینده اگر بازار ثابت شود چه بسا ممکن است قیمت کاهش پیدا کند.

معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه مکانیزم اقتصادی این است که یک طرف عرضه و طرف دیگر تقاضا باشد گفت: قیمت در محل عرضه و تقاضا خود را پیدا می‌کند یعنی باید قیمت به گونه‌ای تعیین شود که در یک نقطه تعادل خود را پیدا کند، لذا قیمت امروز نسبت به گذشته عادلانه‌تر و منطقی‌تر است.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه بانک مرکزی مرجع اعلام نرخ تورم است افزود: فرانسه به عنوان خودروساز بزرگ در سال ۲۰۱۹ یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه تولید کرده است، ما برای ثبت نام خودرو یک سری شرایط در نظر گرفته‌ایم لذا ربات اقدام به ثبت نام می‌کنند. در قرعه کشی اول تعداد بسیار زیادی شرکت کردند و با قرعه کشی آخری که برگزار شد اختلاف معناداری وجود دارد تا زمانی که بتوانیم عرضه و تقاضا را به هم برسانیم ناچاریم در یک فرآیند عادلانه کار را به جلو پیش ببریم، شرایط را برای متقاضیان واقعی فراهم کرده‌ایم تا قرعه کشی انجام شود.

او بیان کرد: ما فروش فوق العاده داریم یعنی تحویل خودرو بر اساس فروش و قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت است، براساس قیمت‌های مصوب، شرکت‌ها فروش فوری و فروش فوق العاده انجام می‌دهند، اگر به نتیجه برسیم که خودرو یک کالای تعزیراتی است باید درخصوص آن تصمیم گیری و برخورد صورت گیرد.

رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه گران‌فروشی یعنی تخلف گفت: مبنای قیمت خودرو،  نرخ اعلامی شورای رقابت است، تا وقتی که در عرضه، سقف قیمت مشخص نشده و حدود قیمت تعیین نشده باشد نمی‌توانیم اسم آن را گران‌فروشی بگذاریم، هر چند که گران‌فروشی لحاظ می‌شود.

او افزود:سازمان تعزیرات حکومتی دستش برای اعلام گران‌فروشی بسته است، خودروساز و مردم از اختلاف قیمت‌ها راضی نیستند، عده‌ای به عنوان دلال و واسطه بازار را مدیریت می‌کنند و سود اصلی به جیب آن‌ها می‌رود.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه در ۱۶ ماه گذشته ۲۵ هزار پرونده را مختومه کرده‌ایم که حدود ۸۳ درصد این  پرونده ها برای ما شفاف بوده است یعنی اعلام تخلف آن‌ها برای ما مشخص شده است و ما راحت برخورد کردیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۵۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
هر سه ماه یک بار حقوق ها بر اساس تورم باید بالا بره
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۵۶ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
هربار هی شبکه خبر می یاد می گه سیاست های دولت برای کنترل خودرو برای کنترل ارز برای کنترل سکه برای کنترل لبنیات و گوشت و ...
و این هم نتیجه سیاست های دولت
خودشان با لندکروز میرن بازدید از مکان های کشور
دیروز حساب کردم کیا کادنزا با درهم ۳ خورده می شه ۶۵۰ میلیون اما اینجا دنا باید بخری ۵۰۰
بعد می گن واردات خودرو ممنوع به دلیل زیان خودرو سازان
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
مسیٔولان خودشان بهترین خودرو بهترین حقوق رادارن دیگهبه فکرمردم نیستند فقط افسوس که خون چه جوانانی ریخته شدتا اینهابه انجا رسیدند وکیفش را می کننداز ماست که برماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
از ماست که برماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
گرانی همین طور داره میره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
وقتی شایسته سالاری در انتخاب مدیران ارشد وحتی میانی نباشه وضعیت از این بهتر نخواهد شد. خلاص.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۰:۴۴ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
متاسفم برای مردم کشورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
حبابها ی قیمت بترکه!؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
عجب مسئولینی داریم درس فراراز جواب خیلی خوب بلدن یا کیف گردانی دوشرکت خودرو ساز چشم دهن گوش مسئولین بستن که وادار به خیانت درحق ملت فقیر شدن افزایش بالای 50 در صد سمند از 62میلیون تومان به 95 میلیون تومان نشانه خیانت آشکار مسئولین درحق مردم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
حرف دیگه بسه...عمل نمایید لطفا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
سوداگرا هستند که بازار تولید خودرو را گرم کرده اند وگرنه با این قیمت ها هر کسی نمیتونه وارد شود و اونی که داره را نگهذاشته بهتر بفکر تعویض فرسوده ها با صفر باشند
-
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
سلام در اقتصاد اسلامی قیمت تمام شده بعلاوه سود متعارف نرخ را تعیین می کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
وقتی مسئولین یا خود دست دارن یا این بازار برای بستن دهانشان سیرابشون میکنه انتظار معجزه دارین
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۸:۱۱ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
گند زدید به صنعت خودروسازی کشور با این روش مدیریتی. ادعای سواد تجارت و اقتصاد و بازرگانی را هم دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۱۸ شهريور ۱۳۹۹
مشکل یا مردم هستن، یا دولت یا مافیا، مشکل آگه مردم بودن دولت و مافیا چون سود نمی کردن مثل آبان سر مردم در می آوردن، پس مشکل دولت است یا مافیا، دولت که میگه ما تلاش می کنیم البته نشسته پشت صندلی زیر کولر، مافیا هم از مردم نیستن از دوستان دولت هستن، سوال چرا دولت با مافیاست؟ آگه یه درصد فکر کنی برا سود اصلا و ابدا
۱۲۳
آخرین اخبار