لاوروف: روسیه آماده میانجی گری در مدیترانه شرقی است

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد کشورش آماده است تا در بحران کنونی میان قبرس و ترکیه میانجی گری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسکای نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرد کشورش آماده است در بحران مدیترانه شرقی میانجی گری کند.

در حالی که تنش‌ها بر سر اکتشاف انرژی در دریای مدیترانه رو به فزونی است، لاوروف در گفتگو با مقامات قبرس اعلام کرد مسکو آماده است به میانجی در هر مذاکره‌ای میان قبرس با ترکیه کمک کند.

لاوروف امروز در سخنانی در دیدار با «نیکوس آناستاسیادس»، رئیس جمهور قبرس در «نیکوزیا» پایتخت قبرس گفت: تا جایی که به نگرانی‌ها در خصوص روابط شما با ترکیه مرتبط می‌شود، ما آماده تقویت گفتگو‌ها به شکلی عمل گرایانه و مبتنی بر منافع متقابل در جهت اتخاذ تصمیم‌هایی هستیم که منصفانه بوده و مبتنی بر حقوق بین الملل باشد.

همچنین وزیر خارجه قبرس نیز در سخنانی مدعی شد: ترکیه به نقض حقوق بین الملل ادامه می‌دهد.

دهه‌ها اختلاف میان ترکیه و قبرس که از سوی یونان پشتیبانی می‌شود، بر سر حقوق تجاری در مدیترانه شرقی که به نظر می‌رسد سرشار از منابع گاز طبیعی است، امسال به اوج خود رسید. همچنین ترکیه و یونان بر سر وسعت فلات قاره‌ای خود با یکدیگر درگیری دارند.

ترکیه بر سر حقوق قبرس در زمینه اکتشاف گاز طبیعی در مدیترانه نیز با این کشور اختلاف دارد.

قبرس در ۱۹۶۰ از بریتانیا استقلال یافت. این جزیره از ۱۹۷۴ که آنکارا نیروهایش را به آنجا فرستاد تا از جمعیت ترک نشین حمایت کند، به دو بخش ترک نشین و یونانی‌نشین تقسیم شده است. «جمهوری ترک قبرس شمالی» استقلال خودش را اعلام کرد و از سوی دولت ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود.

ترکیه هیچ روابط دیپلماتیکی با قبرس ندارد و بجای آن، از جمهوری ترک قبرس شمالی حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار