کتابی با عنوان «کورونا ویروس جهش یافته و بیماری نوپدید ناشی از آن» پیرامون متداولترین سوالات کرونایی مردم به قلم ۲۵ استاد دانشگاه چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سال  ۹۹ در حالی آغاز شد که همه گیری ناشی از کروناویروس نوظهوری به نام SARS - Cov2 جهان را در بهت و حیرت فرو برده بود. بیماری تنفسی ناشناخته ای ناشی از یک ویروس جهش یافته از نسل ویروس هایی که سرماخوردگی معمولی را هم ایجاد می کند و ترس و هراس ناشی از حالات شدید و کشنده بیماری روابط حاکم بر جوامع انسانی را به طور موقت و به تعبیر برخی دانشمندان برای همیشه دگرگون کرد.

در همین چهار، پنج ماهی که از ظهور بیماری کووید-۱۹ در جهان می گذرد چنان تبعات اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و فرهنگی به بار آمده است که برخی متفکران زندگی را در عصر پساكرونایی بسیار متفاوت از زندگی پیشین بشر می دانند.

در این پاندمی پرهراس، انسان ها برای یافتن پاسخ به پرسش های بیشماری که درباره بیماری داشتند، دست به دامان هر منبعی از اطلاعات می شدند. همین اوضاع و احوال سبب شد که رسانه های اجتماعی بستری شود برای موج سواری طالبان شهرت و فروشندگان نسخه های خلق الساعه عاری از دانش سلامت.

پیام هایی عجیب و غریبی در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که گاه قول پیشگیری قطعی از ابتلا را با مصرف برخی مواد یا راهکارها به مردم می داد و باید توجه داشت که ترس عمومی و نگرانی گسترده مردم از بیماری کرونا به علت کمبود تجهیزات پزشکی و مرگ و میر ناشی از خود بیماری نیست و به گفته هابرماس فیلسوف آلمانی «همه گیری کووید-۱۹ به بشر نشان داد چقدر دانسته هایش در قیاس با نادانسته هایش ناچیز است».

نکته دیگر در پاندمی کرونا واکنش رسانه هاست. رسانه های عمومی و اجتماعی چنان فاجعه ای از این بیماری تصویر کرده اند که گویی تمام نهادهای تمدن بشری از اقتصاد تا دین رو به زوال هستند. رسانه هایی که از نادانسته های بشر اغلب با چنان صدای رسایی سخن می گویند که گویی از آینده باخبر هستند و در نهایت ترس و اضطرابی را پدید می آورند که در ذهن انسان ها لانه می کند.

وظیفه انسانی و تکلیف ملی پزشکان در این فضای ترس و دلهره علاوه بر پیشگیری و درمان بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان ها و درمانگاه ها، کاهش نگرانی ذهنی جامعه با ارائه آخرین اطلاعات تأییدشده از تحقیقات علمی در این زمینه است.

اکنون، لطف و همراهی ۲۵ تن از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه های سراسر کشور با تخصص های مختلف این امکان را فراهم کرده است که با مدیریت و راهبری انتشارات تیمورزاده کتابی آموزشی با عنوان «کورونا، ویروس جهش یافته وبیماری نوپدید ناشی از آن» در ۲۵ فصل و ۲۳۲ صفحه تمام رنگی برای پاسخ به سوالات همگان منتشر شود.

امیدواریم این اقدام به افزایش آگاهی عمومی، رعایت موازین بهداشتی، کاهش موارد بیماری و رفع اضطراب ذهنی جامعه کمک کند.

البته یادمان نرود امیدهای تازه ای نیز در حال شکوفایی است. در سطح جهانی این امید دوباره در دلها زنده شد که شاید ترک موقت سبک زندگی مخرب طبیعت و توسعه نامتوازن، زمینه ساز اصلاح دائمی سبک زندگی انسان شود. این امید که بی عدالتی و اختلاف طبقاتی در آینده کاهش یابد و محیط زیست کمتر آسیب ببیند.

نام دنیای پساكرونایی برای دوران تازه، نویددهنده تولد دوباره مفاهیم انسانی در این دوران است. شاید در آینده آمار مرگ کودکان و نوزادان را بیشتر جدی بگیریم و باور کنیم حیات هر انسان هم ارزش و برابر با حیات تمام بشریت است، مخصوصا اگر کودکی باشد که شاید در آینده گام هایی مؤثر در جهت بهبود زندگی دیگر انسان ها بردارد.

انتشار کتابی پیرامون سوالات کرونایی مردم با قلم ۲۵ استاد دانشگاه

انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب ، کرونا ویروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.