مراکز فرهنگی بیشترین تسهیلات را از دولت دریافت کرده اند

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزییات دریافت تسهیلات مشاغل آسیب دیده از کرونا را اعلام کرد.

کمال الدین میرهادی، مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: نکته مهم در راه اندازی سامانه کارا مشاغلی بود که بشدت بر اثر کرونا آسیب دیده و همچنین مشاغلی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

میر هادی ادامه داد:بر اساس این دسته بندی، در مجموع بالغ بر ۹۰ هزار نفر در استان اصفهان مشمول این تسهیلات شدند که اعتبارات متناسب با بنگاه‌های اقتصادی آن‌ها توسط بانک‌ها از ۶ تا ۱۶ میلیون تومان به آن‌ها اختصاص داده شد.


او با اشاره به مجازی بودن این فرایند توضیح داد: ثبت اطلاعات در سامانه کارا با هدف به حداقل رساندن دخالت افراد به صورت مجازی انجام گرفت و در فاز اول هرکسی که فرآیند ثبت نامش به صورت کامل انجام می شد با مراجعه به بانک می‌توانست تسهیلات خود را دریافت کند و بر اساس لیست بیمه شده اسفند ماه هر کدام از این مشاغل، افرادی که نیرو‌های خود را حفظ کرده بودند یا خویش فرما بودند با مبلغ مشخص شده می‌توانستند با مراجعه به بانک تسهیلات خود را دریافت کنند.

میرهادی اضافه کرد: بعد از انجام فرایند ثبت نام به صورت سیستمی پیامک‌هایی برای افراد ارسال می‌شد که باید جهت تکمیل ثبت نام به سامانه کارا مراجعه می‌کردند و در مرحله بعدی پرونده آن‌ها به بانک عامل ارجاع داده می‌شد. با توجه به این، افرادی که در مرحله تکمیل ثبت نام به سامانه مراجعه نمی‌کردند به معنای نداشتن تمایل برای دریافت تسهیلات تلقی می شد. تعداد پرونده‌هایی که درخواست تسهیلات آن‌ها در سیستم بانکی ثبت شده تا هفته گذشته ۲۵ هزار و ۶۰ پرونده برای اشتغال ۴۷ هزار و ۵۸۲ نفربوده است.

او در خصوص افرادی که اطلاعات خود را سهوا به صورت اشتباه در سامانه درج کرده بودند توضیح داد: این موارد در قالب تیکت اعتراضی در سامانه ثبت می شد که همکاران ما در سطح استان به این بخش رسیدگی میکردند. بعد از تهران و خراسان رضوی، بیشترین تیکت اعتراضی در استان اصفهان وجود داشت که بدون هیچ مشکلی به آن‌ها رسیدگی شد.

میرهادی در خصوص بیشترین تسهیلات داده شده به مشاغل عنوان کرد: مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، اموزشی، هنری و رسانه‌ای تا امروز بیشترین حجم دریافت تسهیلات را از نظر پرداخت کل که ۱۰۰ میلیارد تومان بوده داشته اند. در این حوزه‌ها که عموما متشکل از آموزشگاه‌ها هستند، برای ۲۹۰۰ پرونده، اشتغال ۱۴ هزار نفر در حال پیگیری ست که به همین نسبت حجم تسهیلاتی که دریافت کرده اند در مقایسه با دیگر مشاغل بیشتر است.

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به گلایه برخی کارآفرینان در مورد نحوه دریافت تسهیلات تصریح کرد: در سامانه کارا همه زیر ساخت‌ها فراهم شده و همه مشکلات قبل برطرف شده است. البته پروسه تامین وثایق ممکن است برای افراد سخت بوده باشد که در این خصوص دستور داده شده بانک‌ها نهایت همکاری را برای پرداخت تسهیلات داشته باشند.

او همچنین تاکید کرد: بر اساس اخرین مصوبه وزارتخانه، مشاغلی که لیست بیمه شده دارند تا ۱۵ شهریور برای ثبت نام در سامانه فرصت داشته اند و مشاغلی که کد بیمه‌ای ندارند نیز فقط تا پایان شهریور ماه فرصت دارند.

میرهادی در پایان افزود: بازپرداخت این تسهیلات ۲ ساله است و نرخ سودآن ۱۲ درصد است که با توجه به وضعیت کنونی به صرفه است. ممکن است مشاغلی که با کمترین ظرفیت خود در حال حاضر فعال هستند از بابت بازپرداخت این تسهیلات نگرانی داشته باشند، اما امیدواریم این شرایط هرچه زودتر برطرف شود تا مردم بتوانند با ظرفیت بیشتری از مشاغل خود فعالیت کنند.



انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.