بازدید معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری آبفا کشور از روستای شیخ صله

معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از روستای شیخ صله بازدید کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛کشفی معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت آبفا کشوربه همراه محرمی راد مدیرکل دفتر حراست،  واقفی مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت آب و فاضلاب شرکت مهندسی آبفا کشور و  کاکاوند مدیرعامل آبفا استان کرمانشاه از روستای شیخ صله بازدید کردند.

 مسئولان کشوری در جریان این  بازدید  از نزدیک وضعیت موجود را مورد بررسی قرار دادند.

تعدادی از اهالی روستای شیخ صله دچار مسمومیت شدند که هنوز علت دقیق آن مشخص نشده است.

سرپرست دفتر پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا استان کرمانشاه گفت: نتایج تمام آزمایش‌های انجام شده بر روی نمونه‌های آب روستای «شیخ‌صله» ثلاث‌باباجانی سلامت آب این روستا را تایید می‌کند و نشان می دهد هیچگونه آلودگی در آب این روستا وجود ندارد.

 مهدی بیگوند تأکید کرد: آزمایشات قبلی هم که در سال‌های گذشته در آب توزیع شده توسط این شرکت انجام گردیده و نتایج آن ثبت گردیده فاقد مشکل می باشد.

سرپرست دفتر پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا استان کرمانشاه از انجام آزمایش‌های میکروبیولوژی، فیزیکوشیمیایی، آزمایش تری هالومتان  بر روی نمونه‌های آب روستای شیخ صله یاد کرد و گفت: در بررسی تمام نمونه‌ها هیچگونه آلودگی مشاهده نشد حتی وجود سموم در آب را هم بررسی کردیم که مشکلی از این نظر هم وجود نداشت و همه چیز در شرایط استاندارد بود .

او در ادامه سخنانش در مورد کلرزنی آب روستای شیخ صله نیز گفت: کلرزن مورد استفاده در این روستا گازی بوده که باتوجه به اینکه در کانون جمعیتی قرار داشته و منازل در فاصله چندین متری آن قرار داشته اند با سیستم کلریناتور مایع(آب ژاول) جایگزین گردیده است.

بیگوند درخصوص عدم کلرزنی در چندین ماه گذشته یادآورشد: در این روستا دو دستگاه کلرزن مکانیزه وجود دارد که بر اساس برنامه مورد سرویس و سرکشی قرار می گیرد و آخرین بار توسط اکیپ تعمیر و نگهداری در تاریخ ۵/۶/۹۹ ساعت ۱۵:۰۶ (حدود ۱۰ روز قبل از این اتفاق) سرویس و شارژ مواد گندزدا در آن صورت گرفته که توسط نرم افزار GPS منصوبه در خودروهای مورد استفاده قابل اثبات می باشد.

او ادامه داد: در شب ۱۷/۶/۹۹ سیستم تزریق یکی از کلریناتورها به دلایل نامعلومی از مدار خارج شد و باتوجه به اینکه به صورت روزانه آبدار روستا نسبت به سرکشی اقدام می کند در صبح روز ۱۷/۶/۹۹ مشکل مذکور را مشاهده و گزارش می کند که به محض اطلاع توسط همکاران شهرستان به مدار بهره برداری وارد می شود.

او افزود: به محض اطلاع از طغیان بیماری در روستای مذکور باتوجه به احتمال آلودگی ناشی از آب، پرسنل این شرکت نسبت به قطع آب، بازدید دیداری شبکه توزیع، خطوط انتقال و مخازن ذخیره اقدام کرده، لیکن هیچگونه حادثه و شکستگی مشاهده نشده است و بلافاصله اقدام به شستشوی تأسیسات مذکور و لایروبی چشمه تأمین آب کردند.

سرپرست دفتر پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا استان کرمانشاه بیان کرد: آب توزیع شده در شبکه همواره دارای کلر باقیمانده بوده است و باتوجه به وجود ۲۰۰ مترمکعب آب با کلر مطلوب و استاندارد در مخزن، قطعی چندساعته باعث صفرشدن کلر باقیمانده آب خروجی از مخزن نمی گردد.

بیگوند سپس با اشاره به اینکه در روستای شیخ صله عوامل متعددی به عنوان منابع آلاینده وجود دارد که هریک می توانند عامل ایجاد آلودگی باشند افزود: تعدادی از اهالی روستا فاقد انشعاب آب بوده و از چاه های شخصی که در کنار چاه های جذبی فاضلاب و در فاصله کمی از آنها قرار دارند استفاده می نمایند و استفاده از مخازن ذخیره داخلی و... نیز می تواند از سایر عوامل ایجاد آلودگی باشد.

او یادآور شد: امسال که فرآیند یکپارچه سازی در شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی صورت گرفته هیچگونه مکاتبه ای با شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه درخصوص بروز هرگونه مشکل در روستای شیخ صله صورت نگرفته که این موضوع از طریق سیستم اتوماسیون اداری موجود قابل پیگیری و اثبات است.

بیگوند همچنین افزود: باتوجه به ارتباطات و شناختی که بین افراد مسئول در حوزه بهداشت آب وجود دارد هیچگونه تماسی با آبفای استان در این خصوص صورت نگرفته است. حال آنکه در صورت وجود چنین مشکلات حادی در بهداشت آب روستای فوق الذکر باتوجه به اهمیت و حساسیت موضوع می بایست به هر طریق ممکن به اطلاع پرسنل ستادی شرکت آب و فاضلاب استان رسانده می شد.

سرپرست دفتر پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آبفا استان کرمانشاه در خاتمه افزود: براساس بخشنامه مشترک وزارت بهداشت و وزارت نیرو، می بایست نسبت به ثبت و تکمیل فرم های کلرسنجی روزانه، ماهیانه و سه ماهه اقدام می شد و درصورت مشاهده هرگونه مورد نامطلوب ضوری است ضمن اطلاع رسانی، نمونه برداری مشترک نیز انجام شود حال آنکه هیچگونه اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار