طبرسی مطرح کرد؛

سهمگین‌ترین موج کرونا در پاییز و زمستان/ بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا

متخصص بیماری‌های عفونی مسیح دانشوری گفت: به دلیل همزمانی آنفلوانزا و کرونا موج سوم به مراتب سهمگین تر از دو موج قبلی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری  با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در کشور و پذیرش بیماران گفت: در بیمارستان مسیح دانشوری حتی با کم شدن پیک بیماری هم تخت‌ها خالی نشدند و این نشان می‌دهد که ما نتوانستیم بیماری را کنترل کنیم و باید توجه داشت به دلیل همزمانی آنفلوانزا و کرونا موج سوم به مراتب سهمگین تر از دو موج قبلی خواهد بود.

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری بیان کرد:  با بیان اینکه دو نوع آنفلوانزا A و B داریم، گفت: واکسن هم به دو شکل سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی است که البته تفاوت چندانی از نظر مطالعات بالینی ندارند. در گذشته واکسن آنفلوانزا وارد می‌شد و چون تقاضا نبود مصرف نمی‌شد و تبلیغات ضد واکسن در فضای مجازی صورت می گرفت مردم علاقه‌ای به زدن واکسن نداشتند اما در همان زمان هم اصرار می‌کردیم که گروه‌های پرخطر حتماً واکسن را بزند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: باید توجه داشت که همیشه یکی از کانون‌های شیوع بیماری کرونا مدارس بودند اما امسال حضور دانش آموزان در مدارس کمتر است و از طرفی ما مراسم حج و اربعین هم نداریم و مردم هم نکات بهداشتی را بیشتر رعایت می کنند براین اساس امیدواریم که امسال شیوع بالای آنفلوانزا را نداشته باشیم، اگر دانش‌آموزی بیماری زمینه‌ای دارد حتماً باید واکسن آنفلوانزا تزریق کند. با تزریق واکسن آنفولانزا سیستم ایمنی تقویت نمی‌شود بلکه فقط در برابر این ویروس محافظت ایجاد می‌شود.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا 

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری اظهار کرد: واکسنی که سال گذشته تولید شده است برای ویروس امسال جوابگو نیست و بهترین زمان تزریق نیز اوایل مهرماه است چون اپیدمی آنفلوانزا معمولاً از ۱۵ مهر شروع می‌شود و تزریق زودهنگام واکسن توصیه نمی‌شود چون در این صورت تزریق واکسن نمی‌تواند تا پایان اسفند ایمنی ایجاد کند و بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اول تا پایان مهر ماه است. در این مدتی که من فعالیت می‌کنم ندیدم که مریضی در گروه‌های پرخطر، واکسن آنفولانزا زده باشد و از این بیماری فوت کند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: از لحاظ علمی اگر واکسن به اندازه همه موجود باشد استفاده از آن موردی ندارد اما زمانی که باچالش تامین واکسن رو به رو هستیم باید گروه های پرخطر را در اولویت قرار دهیم چرا که اگر این گروه ها واکسن نزنند در معرض خطر مرگ بر اثر آنفلوانزا قرار خواهند گرفت، ما باید اول این گروه‌ها را واکسینه کنیم.

نمی توان درباره ایمن بودن واکسن کرونای روسی نظر داد

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری بیان کرد: کرونا ارتباط مستقیمی با رفتار بهداشتی ما دارد. تنها راه مقابله با بیماری تزریق واکسن است و تا زمانی که واکسن تولید نشده است، مجبوریم که نکات بهداشتی را رعایت کنیم. ما به واکسن کرونا نیاز داریم اما واکسنی که عوارض نداشته باشد. ما باید اجازه بدهیم که واکسن‌ها مراحل تحقیقاتی خود را طی کنند. امید زیادی به واکسن آکسفورد بود اما می‌بینیم که خود آن‌ها پروژه را متوقف کردند تا کارآزمایی‌های بالینی را تکمیل کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: واکسن روسیه نیز روی سه گروه ۳۸ نفره تست شده است و با این تعداد نمی‌توان روی ایمنی‌زایی واکسن نظر داد. آن‌ها هم کارآزمایی بالینی را در تعداد بیشتر آغاز کرده‌اند. آمریکایی‌ها هم واکسنی دارند که با مکانیسم جدیدی تولید شده است و به این جهت امید بخش است اما خود آنها هم می‌گویند که اگر واکسن در اوایل سال بعد بیاید ابتدا به گروه‌های پرخطر تزریق می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
بذار هوا سرد بشه و مردم در و پنجره ها رو ببندن اونوقت بهت ميگم موج يعني چي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
هفته ديگه موج رو ميبينين
آخرین اخبار