در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تامین ۳۰ درصد از نیاز کره کشور از طریق تولید داخل؛ ظرفیت تولید کره بالا اما خروجی پایین است

مدیر صنایع غیر فلزی وزارت صمت گفت: سال گذشته از ۶۰ هزار تن نیاز کره کشور، تنها ۳۰ درصد آن از طریق تولید داخل تامین ‌شد.

محسن ‎صفدری مدیر صنایع غیر فلزی وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تولید کره در کشور گفت: از سال گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی کره حذف شد، اما تا به امروز کره با قیمت تنظیم بازاری عرضه می‌شد. عرضه تنطیم بازاری به این دلیل اتفاق افتاد که حجم زیادی از کره وارد شده با ارز دولتی باقی مانده بود و همین کره تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

‎صفدری درباره تامین کره مورد نیاز کشور گفت: سال گذشته بیش از ۷۰ درصد از ۶۰ هزار تن نیاز کره کشور از طریق واردات و تنها ۱۵ هزار تن آن از طریق تولید داخل تامین ‌شد.


بیشتر بخوانید: 


‎مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت گفت: در شرایط فعلی قیمت هر کیلو کره جهانی ۳.۳ دلار است که اغلب از نیوزلند وارد کشور می‌شد و با احتساب قیمت ارز نیمایی قیمت هر کیلو بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان خواهد بود و با احتساب هزینه حمل و بسته بندی این قیمت در حدود قیمت کره تولید داخل یعنی هر کیلو ۸۰ هزار تومان است.

‎او بیان کرد: بر اساس پروانه‌های صادره ۱۰۰ واحد تولیدی کره با ظرفیت اسمی حدود ۲۷۰ هزار تن در کشور وجود دارد، اما سال گذشته این واحد‌ها در مجموع  ۱۵ هزار تن کره تولید کرده‌اند. این به معنای آن است که ظرفیت تولید کره در کشور وجود دارد اما تولید در آن‌ها فعال نیست.

‎این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: در سال ۹۷، ۳۶ هزار تن و سال ۹۸، ۵۲ هزار و ۶۰۰ تن واردات داشتیم و در ۳ ماهه امسال هم ۳ هزار و ۵۷۰ تن کره از گمرک ترخیص شده است.

گفتنی است، به دنبال حواشی مطرح شده در هفته‌های اخیر پیرامون عرضه و قیمت‌گذاری کره در داخل کشور،  قرار است امروز جلسه‌ای در ستاد تنظیم بازار در خصوص رفع مشکل تامین و توزیع کره برگزار و در نهایت قیمت جدید این محصول مشخص شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
يعني كيلويي بيست هزار تومن فقط هزينه بسته بنديشه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی*
۱۱:۵۰ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
وقتی با ارز نیمایی ارزون تر در میاد چرا تولید ؟؟
آخرین اخبار