پرتاب زباله از خودرو عملی ساده با آثار مخرب فراوان

پرت کردن زباله از خودرو به بیرون، علاوه بر اینکه کار نادرستی است با اضافه شدن ماسک و دستکش به آن می‌تواند جان مردم را نیز به خطر بیاندازد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پرتاب کردن و یا بیرون انداختن زباله از خودرو کاری ناپسندی است و مهم نیست که این زباله یک شی کوچک باشد یا یک کیسه پر از زباله. حتما شما هم با این صحنه مواجه شده اید که در حاشیه اتوبان‌ها و جاده‌ها انبوهی از زباله رها شده و علی رغم جمع آوری آن‌ها توسط پاکبانان شهرداری ها، باز هم این زباله‌ها حجم زیادی را دارند.

با شیوع و گسترش ویروس کرونا استفاده از اقلام بهداشتی نظیر ماسک و دستکش نیز بیشتر شد و بعد از استفاده آن‌ها نیز به نوعی زباله محسوب می‌شوند، اما زباله‌ای بسیار خطرناک که می‌تواند باعث گسترش بیماری شود. در همین رابطه پلیس راهنمایی و رانندگی نیز تصمیم گیری به موقعی را انجام داده است.

سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت و گو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: حدود هفت ماه از آغاز شیوع بیماری کرونا گذشته و در این مدت مباحث آموزشی و نکات مهم بهداشتی بار‌ها و بار‌ها از طریق رسانه ملی و خبرگزاری‌ها به طرق مختلف در اختیار آحاد شهروندان قرار گرفته است.

پرتاب زباله از خودرو عملی ساده با آثار مخرب فراوان

سرهنگ همه خانی ادامه داد: از این روی تعداد معدودی هستند که بهداشت محیطی و دستور العمل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و اقدام به پرت کردن دستکش و ماسک خود از پنجره خودرو به بیرون می‌کنند و با این کار خود علاوه بر آنکه محیط زیست پیرامون ما را آلوده کرده اند، باعث انتقال بخش اعظمی از آلودگی‌ها به اطراف و خیابان می‌شوند.

وی گفت: همان گونه که در قبل نیز شاهد بودیم پلیس راهور فاتب با راننده‌ای که اقدام به پرت کردن ته سیگار خود به بیرون از خودرو و آلوده کردن محیط زیست کرده بود برخورد قانونی کرد و وی را مجاب به برداشتن آن ته سیگار میکند.

وی افزود: انداختن ماسک و دستکش‌های استفاده شده دقیقا همانند پرت کردن زباله به بیرون از خودرو است که قانون گذار برای این تخلف، جریمه تعین کرده است و ماموران پلیس راهور، به محض مشاهده اینگونه تخلف با آن طبق قانون برخورد خواهند کرد.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فاتب از رانندگان خودرو‌ها در تمامی روز‌ها بویژه ایامی که درگیر بیماری منحوس کرونا هستیم خواست ضمن رعایت نکات بهداشتی و رعایت قوانین و مقررات، به هیچ وجه اجازه ندهند سرنشینان خودرو از پنجره اتومبیل زباله و یا ماسک و دستکشی را به بیرون پرتاب کنند، چرا که مسئولیت اقدامات و حرکات سرنشینان هر خودرو متوجه راننده آن است و این راننده است که مورد اعمال قانون قرار خواهد گرفت.

پرتاب زباله از خودرو عملی ساده با آثار مخرب فراوان

وی گفت: جریمه پرت کردن زباله از خودرو به بیرون ۳۰ هزار تومان است که در سوابق وضعیت تخلفات راننده ثبت خواهد شد.

اقدامات این چنینی می‌تواند عاملی باشد که کمتر شاهد چنین صحنه‌ای در خیابان‌ها باشیم. پلیس در انجام قانون گذاری و جریمه این متخلفان به خوبی عمل کرده، اما سوال این جاست که آیا فقط ورود پلیس و جریمه متخلفان، برای کاهش این کار کافی است؟ اگر در جایی پلیس حضور نداشت چه می‌شود؟

همانطور که تجربه ثابت کرده در جلوگیری و کاهش انجام غیر هنجار‌ها فرهنگ سازی مهم‌ترین و عملی‌ترین راه کار خواهد بود. این فرهنگ سازی در چند ساله گذشته بیشتر شده و تعداد افرادی که از خودرو زباله‌ای را به بیرون می‌اندازند بسیار کمتر از قبل شده، اما به نظر می‌رسد که این اقدامات به یک ارگان و نهاد خاصی نیز محدود نمی‌شود و همه در این کار سهم به سزایی خواهند داشت.

پرتاب زباله از خودرو عملی ساده با آثار مخرب فراوان

خانواده اولین جایی است که شخص باید در آن باید بیاموزد انداختن زباله به بیرون از خودرو کار ناپسندی است بعد از آن مدرسه، رسانه و جامعه می‌توانند بیشترین کمک را به حل این موضوع داشته باشند
اگر در جامعه شرایط به شکلی باشد که فردی این کار را انجام داد از سوی دیگران مورد سرزنش قرار گیرد و شخص متوجه رفتار اشتباه خود شود مسلما بسیار تاثیر گذار خواهد بود و آن عده‌ای که این کار را انجام می‌دهند مجبور به هم سو شدن با اکثریت جامعه می‌شوند.

زباله‌ها همانند یک چاقوی دو لبه هستند به این شکل که اگر آن‌ها بازیافت شوند می‌توانند به چرخه تولید باز گردند، ولی اگر آن‌ها در طبیعت رها شوند می‌توانند آثار مخربی داشته باشند که کل محیط زیست را به خطر بیاندازند.
بیشترین زباله‌های تولید شده در خودرو‌ها قوطی‌های فلزی، پلاستیک، فیلتر سیگار و اخیرا هم ماسک و دستکش است. فلزات و پلاستیک قابل بازیافت هستند، اما ماسک و دستکش باید به شکلی به هیچ وجه قابل بازیافت نیستند و باید با شرایط خاصی از بین روند نه اینکه در خیابان‌ها رها شوند. فیلتر سیگار نیز درست است که به عنوان زباله‌ای کوچک است، اما زباله‌ای است که بسیار مخرب است و به دلیل فراوانی آن بسیار خطرناک است علی الخصوص برای پرندگان و حیوانات.
امیدواریم با همکاری مردم و افزایش آموزش‌ها و اقدامات تنبیهی کمتر شاهد این صحنه زشت و ناپسند باشند.

بیشتر بخوانید

فقدان مشارکت برخی از خانواده‌های تهرانی در هزینه‌های شهر/ جریمه ۳۰ هزار تومانی برای پرتاب زباله از خودرو به بیرون در ایام نوروز

جریمه پرتاب زباله از خودرو چقدر است؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
بايد با دوربينهاي نظارتي جريمه اشون كرد
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۹:۱۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
سال ۹۸ از طریق مرز بازرگان واردکشور ترکیه شدم وبا خودرو شخصی ۲هزار وخوده ای کیلومتر از مرز تا استانبول طی کردیم چیزی که به چشمم. نخورد !!!!!!!!!زباله و دست انداز بود آونقدربه محیط زیست اهمیت میدهند که قابل تحسین بود.
یه سفری به شمال بایه مهمون خارجی داشتیم
برای سفر به شمال مسیر جاده چالوس را انتخاب نمودیم کنار جاده از اولش پر از زباله هایی بود که بعضی از هم وطتنای بیخیال از خودرو به بیرون پرتاب کرده بودند
زباله های مثل نایلکس، ته سیگار بسته خالی پفک و.......‌‌‌.......
متلک‌های مهمونمون ازبک طرف وبی مسولیت یک عده از هم وطنامون این سفر را برایم زهر مار کرد ‌.بعضیا معلوم نیست کی آدم میشند.
Iran (Islamic Republic of)
hamed
۱۸:۵۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
درمیسرشرق به غرب در خیابان قزوین بودم بالای پل تقاطع قزوین نواب رسیدیم دراین هنگام یکی از سرنشینان خودرو جلویی یک قوطی نوشابه را که خورده بود از پنجره به سمت پایین پل که اونجا هم ترافیک بود پرتاب کرد .
جریمه را دراین خصوص سی هزار تومان تعیین کرده اند .
خاطی این کار‌ها ککش هم نمی گزد.
مسولین وکارشناسان محترم راهنمایی و رانندگی لطفاً دراین خصوص تجدید نظر نموده
اگر جریمه حفظ محیط زیست یک میلیون تومان تعیین شود دیگر کسی جرىت پرتاب زباله را بخودش نخواهد داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
راننده های خاطی تصور میکنند خیابون دهن داره و زباله هایشان را قورت میده! همین ماسکها رو بعضیها از زمین برمیدارند بسته بندی میکنند و دوباره به خود مردم میفروشند! اگر مبلغ جریمه به دلار محاسبه شود تاثیر بهتری خواهد داشت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
وضع موجود کشور هم که روز به روز بد تر می شود آشغال ریختن به کوچه و خیابان است !!
آخرین اخبار