ساخت ربات‌هایی که در بازرسی تونل‌های برق فشارقوی به کار می‌روند

مدیرعامل یک شرکت فناور گفت: موفق به ساخت ربات‌های بازرس شدیم که در بازرسی تونل‌های برق فشارقوی از آن‌ها استفاده می‌شود.

ابوالفضل حسنی مدیر عامل شرکت فناور ایده کاوان صنعت پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:  موفق به ساخت یک ربات بازرس برای محیط‌هایی که حضور انسان در آن‌ها مقدور نیست، شدیم. برای مثال از این ربات ها می‌توان داخل تونل‌های انتقال برق فشار قوی و تشخیص عیوب آن‌ها استفاده کرد.

او درباره ویژگی‌ها و مزایای ربات بازرس بیان کرد:  این ربات  برای اولین بار در ایران ساخته شده است و می تواند تونل را به صورت اتوماتیک بازرسی کرده و یا با استفاده از دستگاه کنترل پنل، توسط اپراتور جهت انجام بازرسی از نقاط خاص کنترل شود. طی هر بازرسی تمام تصاویر دریافتی تونل از طریق تکنولوژی پردازش تصویر، با تصاویر قبلی مقایسه شده و هرگونه تغییر در ظاهر تونل را به عنوان عیب در نظر می‌گیرد.

مدیر عامل این شرکت فناور ادامه داد: همچنین وضعیت حرارت کابل‌ها و آتش سوزی احتمالی از طریق پردازش تصاویر دریافتی از دوربین حرارتی نصب شده روی این ربات کنترل می‌شود. میزان انتشار انواع گازها، دود، درجه حرارت و رطوبت نیز توسط سنسور‌های نصب شده روی ربات بررسی می شوند. علاوه بر آن تصاویر تونل به همراه داده‌های بدست آمده از پردازش تصاویر و سنسورها، به صورت آنلاین روی دستگاه کنترل پنل نمایش داده می‌شوند و در صورت مشاهده هر گونه عیب در تونل، ربات اپراتور را توسط آلارم مطلع می‌کند که در نهایت گزارش بازرسی به صورت اتوماتیک ارائه خواهد شد.


بیشتر بخوانید


او افزود: با وجود این ربات ضمن حذف خطر حضور نیروی انسانی در تونل، بازرسی در هر لحظه ممکن شده و خسارات احتمالی ناشی از خطا در بازرسی یا بازرسی دیر هنگام به شدت کاهش خواهد یافت. نمونه این ربات در تونل سرن مورد استفاده قرار گرفته است.

حسنی گفت: ربات‌های مشابهی که در سایر کشور‌ها ساخته شده اند، در تونل‌های ایران قابل استفاده نیستند زیرا زیر ساخت تونل‌ها در ایران استاندارد نبوده و دارای پیچ و خم و شیب زیادی است، فضای آن کوچک بوده و تجهیزات داخل آن به صورت مرتب نصب نشده اند؛ لذا عبور ربات‌های خارجی که برای تونل‌های بدون پیچ و شیب با قطر بزرگ طراحی شده اند، از داخل چنین تونل‌هایی امکان پذیر نیست.

او درباره شدت تأثیرگذاری محصول در خنثی‌سازی تحریم‌ها، قطع یا کاهش وابستگی به خارج و همچنین رفع نیاز‌های استراتژیک کشور، بیان کرد: هزینه ساخت و راه اندازی این ربات بازرس در داخل کشور حدود ۰.۱ قیمت نمونه چینی آن است در حالی که خدمات پس از فروش برای ربات‌های خارجی با توجه به تحریم‌ها یا غیر ممکن است یا بسیار گران خواهد بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.