آغاز آزمایش بالینی واکسن کرونای "جانسون اند جانسون" در سه کشور اروپایی

شرکت «جانسون اند جانسون» از آغاز کار آزمایی بالینی واکسن احتمالی کووید-۱۹ در سه کشور اروپایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آلبرتو بوروبیا، رئیس واحد آزمایش‌های بالینی بیمارستان دانشگاه لاپاز مادرید گفت: از امروز آزمایش واکسن کرونای «جانسون اند جانسون» در اسپانیا وارد مرحله کارآزمایی بالینی شد.

واکسن کرونای «جانسون اند جانسون» که برای یک شرکت آمریکایی است در فاز یک در آمریکا و بلژیک مورد آزمایش قرار گرفته است.

این واکسن در مرحله دوم فاز بالینی خود قرار است در سه کشور اروپایی بلژیک، آلمان و اسپانیا به داوطلبان تزریق شود. حدود ۵۵۰ داوطلب برای مرحله دوم این واکسن اعلام آمادگی کردند.

وزارت بهداشت اسپانیا گفته است که این واکسن در سه بیمارستان «مارکس دوالدسیا»، «لاپاز» و «لاپرینسسا» مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بوروبیا گفت: اگر این واکسن مورد تایید قرار بگیرد، واکسیناسیون عمومی آن تا ۲۲ سپتامبر انجام می‌شود.

فاز یک به طور معمول شامل مطالعات در مقیاس کوچک بر روی ۱۰۰ شرکت کننده برای تعیین ایمنی و تحمل بالینی واکسن مورد نظر است. فاز ۲ می‌تواند شامل ۱۰۰۰ نفر باشد و از نظر سن، قومیت و سایر عوامل آماری بیشتری را در بر می‌گیرد. این مرحله برای تعیین دوز بهینه، فواصل بین دوز‌ها و حداقل تعداد لازم دوز‌ها در یک جمعیت انجام می‌شود.

آزمایشات فاز ۳ بزرگترین است و می‌تواند حداکثر ۱۰ هزار شرکت کننده را شامل شود. اگر این مرحله آخر شواهد واضح و قطعی از ایمنی و کارآیی آن ارائه دهد، واکسن مورد نظر به عنوان واکسن کرونا تولید می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار