در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تعدیل نیرو و تعطیلی انتشارات ماحصل فعالیت صنعت نشر در یک سال گذشته

صابری نژاد گفت:برخی از ناشران باسابقه در یک سال گذشته تعدیل نیرو کردند و ناشران جوانتر کارشان را تغییر داده اند.

جلال صابری نژاد مدیر مسئول انتشارات آریترین در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعطیلی بسیاری از ناشران گفت: در یک سال گذشته باتوجه به وضعیتی که در نشر کشور وجود داشت به همراه شیوع بیماری کرونا، افزایش قیمت دلار و وضعیت اقتصادی کشور برخی از ناشرانی که سابقه زیادی در صنعت نشر داشتند تعدیل نیرو کردند و آن‌هایی هم که جوانتر بودند کارشان را تغییر دادند.


بیشتر بخوانید


او افزود: میزان پایین فروش کتاب، افزایش هزینه انتشار کتاب، ایجاد اختلال در پروسه فروش کتاب در تعطیلی و تعدیل نیرو در انتشاراتی‌ها بی تاثیر نبوده. زیر ساخت‌های لازم برای فروش اینترنتی کتاب در کشور وجود نداشت برای همین برخی از ناشرانی که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کردند از گردونه صنعت نشر خارج شدند بیشتر ناشرانی که تعطیل شدند در شهرستان‌های کوچک فعالیت می‌کردند و سیر صعودی این مسئله در یک سال گذشته بیشتر شد.

مدیر مسئول انتشارات آریترین ادامه داد: مشکلات صنعت نشر در یک دهه گذشته ایجاد نشده است این مشکلات در سال‌های پیش از آن روی هم جمع شده بود و در یک سال گذشته بیشتر از قبل خود را نشان داد. شیوع بیماری کرونا و افت فروش کتاب هم از معضلات دیگری هستند که در نشر کشور وجود دارد قطع به یقین درصورتی که صنعت نشر کشور نتواند هزینه اش را تامین کند سیر صعودی تعطیلی انتشاراتی‌ها در سال‌های پیش رو بیشتر افزایش خواهد یافت.

صابری نژاد بیان کرد: بیش از ۷۵ درصد صنعت نشر در تهران فعالیت می‌کند به دلیل امکاناتی که در این شهر برای انتشار کتاب وجود دارد، اما ناشرانی که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند ناشران جوانی هستند که از دهه نود به صنعت نشر اضافه شدند بسیاری از این‌ها توانایی رقابت ندارند و از نظر اقتصادی هم به گونه‌ای نیستند که بتوانند در صنعت نشر ماندگاری داشته باشند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار