سیاره‌های فراخورشیدی منبع غنی از الماس و کربن

دانشمندان سیاره‌های فراخورشیدی را کشف کردند که از الماس ساخته شده‌اند اما شانس کمی برای زندگی در آن‌ها وجود دارد.

سیاره‌های فراخورشیدی منبع غنی از الماس و کربن

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان دریافتند که بعضی سیارات فرا خورشیدی از الماس ساخته شدند که غنی از کربن هستند و اگر شرایط مناسب باشد کربن می‌تواند تبدیل به الماس شود؛ این سیارات به  دور ستارگان چرخش می‌کنند.

هریسون آلن ساتر از دانشکده اکتشافات فضایی آریزونا گفت: چنین سیاراتی در منظومه شمسی وجود ندارد؛ آنها برای اثبات فرضیه خودشان، در آزمایشگاه، سیلیکون کاربید را در آب گذاشته و با اشعه ایکس تحت گرما و فشار شدید قرار دادند. محققان مشاهده کردند، این مواد به الماس تبدیل شدند.

محققان می‌گویند: سیارات غنی از کربن کاندیدا‌های ضعیفی برای زندگی هستند، زیرا جو کمی داشته یا فاقد جو لازم برای سکونت  هستند.

آلن ساتر گفت: صرف نظر از سکونت، این  قدم  به ما در درک و توصیف مشاهدات روزافزون و بهبود یافته  از سیارات فراخورشیدی کمک می‌کند.

او ادامه داد: هرچه بیشتر یاد بگیریم، بهتر قادر خواهیم بود داده‌های ماموریت‌های آینده را تفسیر کنیم و همچنین این موضوعات  برای درک جهان‌های فراتر از منظومه شمسی نیز بسیار سودمند است.

در سال ۲۰۱۲، ستاره شناسان گزارش دادند سیاره فراخورشیدی در مدار ستاره ۵۵ Cancri A به احتمال زیاد از الماس و گرافیت تشکیل شده است که حدود ۴۰ سال نوری از زمین فاصله داشت و به طور رسمی با نام Janssen شناخته می‌شود.

این سیاره دارای قطری دو برابر  و جرمی بیش از هشت برابر جرم زمین دارد همچنین دمای سطح جانسن حدود ۳۹۰۰ درجه فارنهایت است؛ یک سال در آنجا کمتر از ۱۸ ساعت زمینی طول می‌کشد. دانشمندان تخمین می‌زنند که حداقل یک سوم از جرم جانسن یعنی معادل وزن سه زمین می‌تواند الماس باشد.

نیکو مادوسودان، فیزیکدان فیزیک نجومی در انستیتوی نجوم کمبریج، در آن زمان گفت: این اولین نگاه اجمالی ما به یک جهان سنگی است که شیمی کاملاً متفاوتی با زمین دارد.

مادسودان توضیح داد: سطح این سیاره به جای آب و گرانیت به احتمال زیاد از گرافیت و الماس پوشیده شده است.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۱۵ آبان ۱۳۹۹
بریم اونجا الماساشو برداریم خخخخخخخخخخخ