فراهم شدن بیش از ۸۰۰ هزار فرصت شغلی با فعال سازی معادن کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت: با فعال‌سازی ۱۰۰ درصدی معادن کشور، بالغ بر ۸۸۸ هزار فرصت شغلی در کشور فراهم می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ، بابک دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور  عصر امروز در جلسه کارگروه مشترک تسهیل و رفع موانع تولید، رونق تولید و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان با بیان اینکه در حال حاضر و بر اساس آمار و اطلاعات ۱۰ هزار معدن در کشور وجود دارد که از این میزان ۴۳.۲ درصد غیرفعال هستند، گفت: با فعال‌سازی ۱۰۰ درصدی معادن کشور، علاوه بر اینکه ۸۸۸ هزار فرصت شغلی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور فراهم می‌شود، ظرفیت تولید کشور در بخش معدن نیز به ۴۲۷ میلیون تن در سال ارتقا می‌یابد.

وی ادامه داد: در استان سمنان نیز بر اساس آخرین گزارش‌ها ۵۳۷ معدن وجود دارد که از این تعداد ۲۱۷ معدن فعال و ۵۷ درصد یعنی چیزی حدود ۳۲۷ معدن غیرفعال است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور اظهار کرد: ۳۰ معدن از تعداد واحد‌های غیرفعال استان سمنان در حال تجهیز است که با تجهیز این معادن و همچنین برنامه‌ریزی دقیق و معین، با اولویت تقویت و توجه به بخش معدن، می‌تواند فرصت‌های شغلی بسیار مطلوبی را برای استان فراهم کند.

وی گفت: در کشور ۳۳۷ واحد مشمول ماده ۱۴۱ شناسایی شدند که متأسفانه ۲۴۳ واحد در حال حاضر غیرفعال شده و همچنین در استان سمنان نیز ۱۳ واحد با ۲۴۳ نفر مشمول این قانون قرار گرفته است.

دین‌پرست بر لزوم توجه به واحد‌های مشکل‌دار و بحرانی تأکید کرد و افزود: میانگین اجرایی شدن مصوبه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور ۵۷ درصد است که اجرایی شدن ۷۴ درصد از مصوبه‌های ستاد تسهیل و رفع موانع استان سمنان، امری ارزشمند است.

وی با اشاره به سفر به استان سمنان گفت: امروز هفت شرکت تولیدی در مرکز استان مورد بازدید قرار گرفت و مباحث و مشکلات حوزه تولید این واحد‌ها مورد بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد و همچنین در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان نیز مشکلات هفت واحد تولیدی متعلق به شهرستان‌های سمنان، دامغان، ایوانکی، مهدی‌شهر و شاهرود مطرح و در خصوص حل مشکلات آن‌ها تصمیمات لازم گرفته شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با بیان اینکه میزان تولید پارچه مشکی برای چادر زنانه در کشور بسیار ناچیز است، گفت: به دلیل نگرانی‌هایی که در خصوص تولید در این بخش وجود دارد سرمایه‌گذاران علاقه‌ای به ورود به این صنعت ندارند.

دین‌پرست ادامه داد: شرکت الگانت سمنان از ظرفیت بسیار مطلوبی در این حوزه برخوردار است که در صورت بررسی کارشناسی و تخصصی همراه با تضمین بازگشت سرمایه جلوتر از تأمین اعتبار، می‌تواند به تأمین و تکمیل نیاز کشور در این بخش ورود کند و در صورت ورود این شرکت و تکمیل سقف نیاز کشور، می‌توانیم شاهد تغییر تعرفه و ممنوعیت واردات کالا در این حوزه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت عقاب یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در کشور و خاورمیانه است که بر اساس گزارش و آمار از بازار خوبی نیز در داخل و خارج کشور برخوردار است و با پرداخت تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی به این شرکت به‌منظور تقویت تولید در فاز‌های چندگانه و تدریجی به‌گونه‌ای که بانک عامل با مشکل بازگشت سرمایه و منابع مواجه نشود موافقت داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور گفت: دو وزارتخانه کشور و صمت به دلیل نگاه توسعه‌ای وزیر کشور و ارتباطات بسیار تعاملی و مطلوب در سطح معاونین وزارتخانه‌ها، در دوران طلایی خود قرار دارند.

وی ادامه داد: در ایام کرونا و انتشار این بیماری در کشور، بحث گردشگری از حوزه‌هایی است که بیشترین تأثیر منفی را پذیرفته و نیاز است تا در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان‌ها، طرح‌ها و موارد مرتبط با امر گردشگری و جذب توریست، مورد توجه و تسهیل گری جدی‌تر و بیشتری قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور اظهار کرد: بحث تقویت تولید داخلی و حمایت از سرمایه‌گذاری و صنعت همواره به‌عنوان مبحث اصلی و جدی در حوزه تقویت اقتصاد کشور مورد توجه قرار دارد.

دین‌پرست اضافه کرد: منافع ملی و امنیت ملی همواره یک اصل جدی در تمامی امور و اقدامات است و پس از آن رسیدگی به مباحث اقتصادی در دستور کار قرار می‌گیرد و در این راستا هیچ‌گاه منافع فردی بر منافع ملی ارجحیت نداشته و ندارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.