افزایش نگرانی های واشنگتن بعد از نمایش صلح!

بر‌اساس اعلام منابع غربی، آنچه میان تل‌آویو و منامه امضا می‌شود سندی در حد یک بیانیه مشترک و تعهد دو کشور به صلح است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دیشب در مراسمی در کاخ سفید، نمایندگان کشور‌های امارات متحده عربی و بحرین به شکل رسمی با رژیم صهیونیستی توافق صلح امضا کردند. عبدا... بن زاید، وزیر خارجه امارات و عبداللطیف بن راشد، وزیر خارجه بحرین به نمایندگی از کشور‌های خود در این مراسم، در حالی اسناد صلح خیالی خود و رژیم اشغالگر قدس را امضا کردند که بر‌خلاف پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی رژیم منامه و ابوظبی، اعتراضات علیه عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها در این دو کشور عربی شدت گرفته‌است.

توافق امارات و رژیم صهیونیستی، در قالب یک معاهده تنظیم شده و در آن، تعهداتی برای طرفین در نظر گرفته شده‌است. با این حال بر‌اساس اعلام منابع غربی، آنچه میان تل‌آویو و منامه امضا می‌شود سندی در حد یک بیانیه مشترک و تعهد دو کشور به صلح است.

بازی اعراب در زمین انتخاباتی ترامپ و نتانیاهو
اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران مسائل سیاسی در آمریکا، اقدام ترامپ و نتانیاهو در کشاندن اعراب به کاخ سفید و امضای قرارداد صلح میان آن‌ها و تل‌آویو را صرفا نمایشی عجولانه برای نجات رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از بحران قلمداد می‌کنند.

ترامپ در فاصله حدود یک‌ماه و نیم باقیمانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هنوز نتوانسته اقبال افکار عمومی کشورش را برای راهیابی دوباره به کاخ سفید جلب کند. ترامپ امیدوار است پس از نمایش دروغین صلح اعراب و رژیم صهیونیستی در واشنگتن، نظرسنجی‌های ایالتی و ملی به سود وی سنگینی کند!

نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز‌های سختی را در سرزمین‌های اشغالی سپری می‌کند. فساد، ناکارآمدی، ناتوانی در مقابله با شیوع کرونا و کشمکش‌های دائمی در کابینه، نتانیاهو را به فردی آسیب‌پذیر در تل‌آویو تبدیل کرده‌است. در چنین شرایطی خروج نتانیاهو از قدرت، مترادف با حضور وی در دادگاه و متعاقبا زندان (بابت پرونده‌های فساد) خواهد بود.


بیشتر بخوانید


عاقبت امضای پیمان صلح با خون مردم فلسطین
بدون شک، از این پس دو کشور بحرین و امارات متحده عربی، رسما در جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و منطقه شریک هستند. البته این شراکت مدت‌هاست وجود داشته است، اما این‌بار شکل و شمایلی رسمی و جدی به خود گرفته است.

حتی اگر در خوشبینانه‌ترین محاسبه ممکن از سوی طرف‌های امضا‌کننده بیانیه صلح، ترامپ و نتانیاهو هر دو در قدرت باقی بمانند، خیزش گسترده گروه‌های مقاومت و مردم بحرین، امارات علیه رژیم اشغالگر قدس غیر‌قابل کنترل خواهد بود. باید اذعان کرد که ترامپ و نتانیاهو، دست به یک قمار دو سر باخت زده‌اند.

از ائتلاف جوانان انقلابی ۱۴ فوریه در بحرین تا حزب الوفاق جملگی عادی‌سازی روابط منامه و تل‌آویو را محکوم کرده و در‌خصوص آثار و تبعات پذیرش این موضوع از سوی رژیم آل‌خلیفه هشدار داده‌اند. در این میان، فلسطین و حامیان آزادی قدس نیز هرگز خیانت کشور‌های عربی را فراموش نکرده و از امروز آن‌ها را متحدان رسمی تل‌آویو در منطقه تبدیل خواهند شد.

نکته جالب توجه این‌که در پی اعلام توافق صلح امارات و رژیم صهیونیستی، تشکیلات خودگردان فلسطینی تلاش کرد تا در اتحادیه عرب، ابتدا قطعنامه‌ای برای محکومیت امارات تصویب کند که به دلیل مخالفت بحرین موفق نشد.

این تشکیلات سپس قطعنامه دومی با مضمون حفظ یکپارچگی اعراب در مساله فلسطین ارائه کرد که آن هم بعد از بررسی در جلسه وزرای خارجه کشور‌های عضو این اتحادیه بی‌نتیجه ماند. موضوعی که عمق خیانت بحرین، امارات و عربستان سعودی (به عنوان اصلی‌ترین بازیگر عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی) را به اثبات می‌رساند.

رژیم‌هایی که معنای صلح را نمی‌فهمند
رژیم آل‌نهیان در امارات و آل‌خلیفه در بحرین، در حالی جشن صلح خونین خود با صهیونیست‌ها را برگزار می‌کنند که در کشتار مردم کشور‌های خود و منطقه از هیچ‌گونه اقدامی دریغ نمی‌کنند.

سلاح افرادی مانند بن‌زاید و حمد‌بن آل‌خلیفه به جای این‌که به سوی دشمنان قسم خورده منطقه و قاتلان ملت فلسطین نشانه گرفته شود، به سوی کودکان و زنان یمنی، سوری و عراقی نشانه رفته است! نکته جالب توجه این‌که رژیم‌های دیکتاتوری عربی در حالی پای برگه صلح با صهیونیست‌ها را امضا کرده‌اند که حتی یک عدد از شروط آن‌ها برای صلح با این دشمن خونین برآورده نشده بود!

شبکه بی‌بی‌سی در این خصوص می‌نویسد: بر‌اساس طرح صلح پیشنهادی عربستان که در سال ۲۰۰۲ میلادی در اتحادیه عرب به تصویب رسید، کشور‌های عربی، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به خواسته‌هایی مشروط کردند که هیچ‌کدام از آن‌ها تا امروز محقق نشده‌است.

پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی و عقب‌نشینی اسرائیل به پشت مرز‌های سال ۱۹۶۷ (از جمله پایان اشغال بلندی‌های جولان)، تاسیس کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس شرقی، به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین از سوی اسرائیل و همچنین حل مساله آوارگان فلسطینی بر‌اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و به شکل عادلانه از مهم‌ترین شروط کشور‌های عربی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بوده‌اند.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار