رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: با هدف تقویت نظارت ها و رصد مشکلات، بازرسی از کمیسیون‌های شبه قضایی در دستور کار دستگاه قضا قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، غلامعلی دهشیری رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: به منظور اجرای دستورالعملی که در فروردین ماه امسال از سوی رئیس قوه قضائیه صادر شد، سه نفر از قضات مجرب استان یزد برای بازرسی انتخاب شدند و احکام آن‌ها صادر شد تا عملکرد نمایندگان قوه در کمیسیون‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند.

او افزود: آنچه که مورد مداقه در این بازرسی‌ها قرار می‌گیرد، روند تشکیل پرونده، اصل تناظر، نحوه رسیدگی ها، اعتراض ها، تجدید نظر، دستور‌های توقف و اجرای حکم ها است که البته یک قسمت در مرکز استان مورد رصد قرار می‌گیرد و بخشی نیز با حضور در کمیسیون‌های مربوطه بررسی می‌شود.

این مقام قضایی، نزدیک شدن به استاندار‌های قانونی را از اهداف این طرح برشمرد و بیان داشت: این اقدام می‌تواند به جلوگیری از رفتار‌های سلیقه‌ای و پیشگیری از عملکرد‌های احتمالی خلاف قانون، منجر شود.

رئیس کل دادگستری استان یزد، اصل نظارت را وظیفه آحاد مردم دانست و ابراز داشت: امید است در آینده این نظارت‌ها با گزارش‌های مردمی از حالت تکنیکی خارج و به صورت یک انجمن‌های حرفه‌ای به نقد و بررسی رفتار‌های حاکمیت پرداخته شود.

دهشیری گفت: این بازرسی‌ها بر اساس ماده ۲۱ دستورالعمل جامع امور نمایندگان قوه قضائیه و نظارت بر مراجع شبه قضایی صورت می‌گیرد که رؤسای کل دادگستری استان‌ها باید ناظرانی را برای نظارت بر نمایندگان حوزه قضایی استان از میان شاغلان مراجع متناظر استانی انتخاب و احکام مأموریت آنان را صادر کنند.

 تاکنون با احکام صادر شده از سوی رئیس کل دادگستری استان یزد از کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری دو شهرستان بافق و تفت بازرسی صورت گرفته است و برای سایر شهرستان‌ها نیز این بازرسی‌ها در دستور کار قرار دارد و البته شهروندان نیز می‌توانند چنانچه گلایه‌ای در خصوص عملکرد کمیسیون‌های شبه قضایی در سراسر استان دارند از طریق شماره پیامک ۱۰۰۰۶۹۶۶ و صفحات عدلیه یزد در فضای مجازی اعلام نمایند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار