اندازه گیری دقیقِ گاز مصرفی با تجهیزات دانش بنیان

یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت کنتور‌های میکروترمال شده که با اندازه‌گیری دقیق مولکول‌های مصرفی گاز، میزان مصرف واقعی را نمایش می‌دهد.

به گزارش  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، از مبدأ خطوط انتقال شعله‌های بزرگ و کوچک اجاق‌های خانگی، گاز مسیری پر پیچ و خم و طولانی می‌پیماید تا راه بیابد و گرمی‌بخش خانه‌ها شود. در تمام این مسیر، تجهیزات و زیرساخت‌هایی نقش‌آفرینی می‌کند که پیچیدگی فناوری و روش تولید، ساخت این تجهیزات دانش‌بنیان را در انحصار تعداد اندکی از کشور‌ها قرار داده است.

کشور‌هایی که در سایه تحریم‌ها چندان تمایلی به عرضه این تجهیزات به کشورمان ندارند. یک شرکت دانش‌بنیان، معبری بر این سد زده و توانسته است بخش قابل توجهی از تجهیزات دانش‌بنیان صنعت گاز را ایران‌ساخت کند.

ابوالقاسم مرادی مدیرعامل شرکت تولیدی و صنعتی گازسوزان، با اشاره به تأمین نیاز‌های شبکه گازرسانی شهری اظهار کرد: تولید تجهیزات و خدمات مورد نیاز صنعت گاز کشور، یکی از مهم‌ترین هدف‌های فعالان فناور این شرکت است.  درحال حاضر این واحد صنعتی در قالب پنج واحد تولیدی، محصولات متنوعی رابه شرح ذیل در سایز‌ها و کلاس‌های مختلف طراحی، تولید و در بازار‌های داخلی و خارجی عرضه می‌کند.

این فعال فناور، تولید کنتور‌های گاز خانگی و صنعتی را یکی از شاخه‌های تولیدات گازسوزان بیان کرد و گفت: کنتور‌ها در شکل‌های گوناگونی مانند دیافراگمی، آلتراسونیک، جرمی حرارتی، کارتی-اعتباری، توربینی ارائه می‌شوند.


بیشتر بخوانید


مرادی، تأمین بخش قابل توجهی از نیاز‌های فناورانه صنعت گاز را فعالیت محوری شرکت تولیدی گازسوزان دانست و گفت: تولید رگولاتور‌های خانگی و صنعتی، اتصالات عایقی، شیر‌های مسدود کننده و صنعتی، فیلتر‌های گازخشک، ایستگاه‌های تقلیل فشار و اندازه گیری با قابلیت مانیتورینگ و کنترل از راه دور تنها بخشی از تولیدات این شرکت دانش‌بنیان به شمار می‌آید. البته تعداد بسیاری از محصولات دیگری از صنعت گاز نیز توسط این شرکت تولید می‌شود.

کنتور‌هایی برای اندازه‌گیری و نمایش مصرف واقعی

این فعال فناور، تولید کنتور‌های دقیق با قابلیت اندازه‌گیری معیار‌های مصرف واقعی را یکی از تولیدات این شرکت دانش‌بنیان برشمرد و گفت: یکی از مشکلات عمده در اندازه‌گیری میزان مصرف خانگی گاز، دقیق نبودن این میزان است. معیار‌های مهمی مانند فشار، دما و ارتفاع از سطح دریا که در اندازه‌گیری مصرف اهمیت بالایی دارد، در کنتور‌های معمول اندازه‌گیری نمی‌شود.

او ادامه داد: کنتور‌های میکروترمال ساخت این شرکت دانش‌بنیان با اندازه‌گیری دقیق مولکول‌های مصرفی گاز و در نظر گرفتن این معیار‌ها در محاسبه، میزان مصرف واقعی را نمایش می‌دهد.

مرادی با بیان اینکه به واسطه تولیدات دانش‌بنیان اشتغال ایجاد شده است، گفت: در این واحد تولیدی صنعتی به طور مستقیم برای بیش از ۲۵۰۰ نیروی انسانی دانش‌آموخته اشتغال ایجاد شده است. در تمام مجموعه‌های این واحد صنعتی بیش از ۴۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم به ارمغان آورده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار