باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آیا رئیس‌جمهور بعدی ایران زن است؟

از مدت‌ها قبل این موضوع مطرح است که چرا تا به حال در ایران زنان رئیس‌جمهور نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از مدت‌ها قبل این سوال مطرح است که چرا تا به حال در ایران  زنان بر کرسی ریاست جمهوری ننشسته‌اند؟ آیا به راستی شورای نگهبان زنان را برای این سِمت تایید صلاحیت نمی‌کند و یا منع قانونی در این زمینه وجود دارد؟

تمام این سوال ها مطرح بود تا اینکه حالا و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان موضوعی را مطرح کرد که باعث اظهار نظرهای فراوانی شد.

آیا زنان در آینده بر کرسی ریاست جمهوری خواهند نشست؟

شاید رئیس جمهورِ زن هم داشته باشیم؟

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره امکان ریاست جمهوری خانم‌ها در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: دقیقاً مسئله ممنوعیت‌های قانونی نیست و پای مسائل فرهنگی در میان است. شاید در دوره‌ای ریاست جمهوری خانم‌ها هم اتفاق بیفتد؛ کما اینکه در هیچ دوره‌ای وزیر زن نداشتیم، اما در دولت آقای احمدی‌نژاد یک وزیر زن هم منصوب شد. بنابراین، منع قانونی وجود ندارد و شاید در دوره‌های آتی رئیس جمهور زن هم داشته باشیم.

آیا زنان در آینده بر کرسی ریاست جمهوری خواهند نشست؟

پس از این صحبت حجت الاسلام سید محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر اینگونه نوشت: آقای کدخدایی خودش هم می‌داند این شورای نگهبان به یک خانم اجازه کاندیدایی ریاست جمهوری نمی‌دهد، خدا رحمت کند خانم اعظم طالقانی را، همه دوره‌ها کاندیدا می‌شد و تحصن هم می‌کرد و یک‌بار تأیید نشد.

به جز قسمت اول صحبت‌های ابطحی که بوی کنایه داشت، او در قسمت دوم صحبت‌هایش به نام اعظم طالقانی به عنوان یکی از زنانی که هرگز نتوانست به این سمت دست پیدا کند اشاره کرد؛ از همین رو نیز بر آن شدیم تا در این زمینه بیشتر بدانیم.

چرا طالقانی رد صلاحیت شد؟

اعظم طالقانی که دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی بود به عنوان اولین خانم  در سال ۱۳۷۶ داوطلب ریاست جمهوری شد، اما شورای نگهبان صلاحیت او را تایید نکرد؛ موضوعی که فریده غیرت کارشناس مسائل حقوقی درباره آن گفته است: خانم اعظم طالقانی یک بار کاندیدا شدند که مخالفت‌هایی برای تایید صلاحیت او صورت گرفت، اما این مخالفت‌ها اصلا ارتباطی با جنسیت او نداشت.

آیا رئیس‌جمهور بعدی ایران زن است؟

او در ادامه گفته است که اگر به قانون اساسی هم توجه کنید به خوبی می‌بینید که در آنجا هم ممنوعیتی برای ورود خانم‌ها مطرح نشده، بلکه موضوع رجال سیاسی مطرح است که در این زمینه هم تفاوت نظر وجود دارد که آیا واژه رجال سیاسی شامل خانم‌ها هم می‌شود یا خیر که معتقدیم بله می‌شود.

حال یک سوال دیگر هم مطرح است.

آیا واژه رِجال سیاسی خانم‌ها را هم شامل می‌شود؟

در این میان انگار یک عبارت در قانون اساسی محل اختلاف نظرهای بسیاری شده است؛ عبارتی که در اصل ۱۱۵ قانون اساسی آمده و به بحث درباره چگونگی انتخاب رئیس‌جمهور می‌پردازد. مطابق این اصل رئیس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب شود: ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

و حالا این موضوع مطرح است که معنای رجال سیاسی آیا به معنای صرفا مرد بودن است؟

در کتاب مبانی نظری قانون اساسی که حاصل سخنرانی‌های شهید بهشتی در حسینیّه ارشاد است، بر موضوع «آزادی امکان ریاست جمهوری زنان» تاکید شده است؛کما اینکه به جز شهید بهشتی برخی دیگر از صاحب نظران نیز معتقدند بحث «رجل سیاسی» در قانون سیاسی به معنای رجل بودن در عالم سیاست است؛ یعنی یک بحث مفهومی مطرح شده است نه یک بحث جنسیتی. 

آیا رئیس‌جمهور بعدی ایران زن است؟

شهید بهشتی همچنین به عنوان رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی و یکی از اصلی‌ترین صحنه‌گردانان تدوین این قانون، در جواب گزارشگری که سؤال کرد آیا زنان هم می‌توانند رئیس‌جمهور شوند؟ به نکات مهمی اشاره کرده و گفت: «در اینکه خانم‌ها می‌توانند رئیس‌جمهور باشند یا خیر، در میان فقها چه در میان مراجع و چه در میان فقیهان مجلس خبرگان، نظر یکسانى وجود نداشت. عده‌اى آن را منطبق با موازین اسلام می‌دانستند و عده‌اى نمی‌دانستند... متن به صورتى تنظیم شد که ان‌شاءالله در آینده اگر این بینشى که می‌تواند گسترده‌تر شود، حمایت دو سوم مردم را به دست آورد، آن‌وقت راه براى این منظور هموار شود.
 
دقت بفرمایید خواهران! شما می‌دانید که عملاً براى مدت طولانى، جامعه ما وقتى می‌خواهد رأى بدهد و انتخاب بکند، به آن مرحله‌اى که خواهرى براى تصدى اینگونه سمت‌ها فرصت و رأى کافى را به دست بیاورد، نمی‌رسد. این مسئله‌اى است که از نظر زمان با آن روبه‌رو خواهیم بود. این بود که اصل به این صورت تنظیم شد. ابتدا اصل را طورى تنظیم کرده بودند که صریحاً می‌خواست بگوید از نظر اسلامى بانوان نمی‌توانند رئیس‌جمهور شوند که این رأى نیاورد، چون آرای مخالف حتى از فقهاى حاضر در جلسه زیاد بود، بنابراین به این صورت درآمد که قانون اساسى به بن‌بست کشیده نشود، ولى معلوم باشد که این مسئله در روند زمان باید همچنان مورد توجه قرار بگیرد.... در قرآن این مسئله نه نفى و نه اثبات می‌شود، یعنى نه در قرآن آیه‌اى هست که با صراحت و دلالت کافى بگوید کـه زن نمی‌تواند زمامدار باشد و نه در قرآن آیه‌اى هست که با صراحت بگوید زن می‌تواند زمامدار باشد...»
آیا رئیس‌جمهور بعدی ایران زن است؟

بنابراین در بحث فقهی هم شهید بهشتی به عنوان یک عالم دین پژوه معتقد است که چنین منعی در سنت اسلامی وجود نداشته و در قانون اساسی نیز که برگرفته از آرای شخصیت‌هایی همچون شهید بهشتی است به جای تاکید بر عنوان «مرد» بر «رجل سیاسی» مطرح شده است. دلیل عمده این امر نبود «زمان کافی» برای مطرح شدن بحث‌های نظری بود، بنابراین تدوین کنندگان قانون اساسی برای اینکه چنان منعی را به شکل رسمی مطرح ننمایند، با گنجاندن مفهوم «رجل سیاسی» راه را برای انجام بحث‌های مختلف باز گذاشته تا در آینده و در یک فضای مناسب، بحث‌های نظری مبتنی بر آموزه‌های دینی به عنوان پشتوانه بحث فراهم آید. 

علاوه بر این مقام معظم رهبری هم در یکی از بیانات خود در دیدار با اعضای هیئت دولت در سال ۱۳۸۴ به معنای رجل سیاسی در قانون اساسی اشاره داشته و فرمودند: «این شعار (رفتار بر اساس ضوابط اسلامی) بسیار باارزش است. ان‌شاءاللَّه به این شعار پایبند بمانید و این تلاش را جدی‌تر، بی‌آسیب‌تر و واقعی‌تر کنید؛ چون گامی بلند خواهد بود در راه رسیدن به آن هدف‌ها و همانطور که عرض کردم، رسیدن به آن هدف‌ها مردان خودش را می‌خواهد. البته «مردان» که می‌گوییم به معنای «رجال» در قانون اساسی نیست، شامل خانم‌ها هم می‌شود، یعنی کسان و عناصر و کارگزارانِ خودش را می‌خواهد. به قول شاعر، آن دو صد من استخوان را داشته باشند تا بتوانند این صد من بار را بردارند.» اما تکلیف یک سوال دیگر هم باید معلوم شود.

آیا زنان در آینده بر کرسی ریاست جمهوری خواهند نشست؟

چرا تا به حال رئیس جمهور خانم در کشورمان نداشتیم؟

فریده غیرت کارشناس مسائل حقوقی در پاسخ به این سوال گفته است: اگر رئیس جمهور زن نداشتیم به این سبب است که داوطلبی هم در این زمینه نداشتیم و تلاشی هم در این باره انجام نشده است؛ البته به طور طبیعی یک عده هم در این میان مخالف حضور خانم‌ها بوده و گفتند که معنای رجل به معنی مرد است، اما این تفسیر به هیچ عنوان درست نیست زیرا رجال سیاسی هم شامل زنان و هم مردان می‌شود؛ البته این مساله ساده‌ای نیست و تمام جوانب امر باید سنجیده شود.

 کدخدایی هم در این باره اینگونه  توضیح داده است که قوانین بخشی از این مساله است اما از نظر من، بخش عمده‌ای از آن بحث فرهنگی است. می‌توانیم همین سوال را به این صورت مطرح کنیم که چرا در آمریکا بعد از سیصد سال هنوز رئیس جمهور زن نداریم. آیا بحث تفاوت بین زن و مرد بوده است؟ به نظر می‌رسد بیشتر این موضوع فرهنگی است. بگذارید مثال دیگری از داخل کشور خودمان‌ بزنم. در همین انتخابات اخیر، تعداد خانم‌هایی که برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کردند و تایید صلاحیت شدند بسیار زیاد بود. از بین آنها تعداد ۱۶، ۱۷ نفر انتخاب شدند. یعنی خانم‌ها هم به خودشان رای نمی‌دهند، اینجا که دیگر شورای نگهبان مقصر نیست. 

آیا رئیس‌جمهور بعدی ایران زن است؟

و اما راه حل‌هایی برای حل یک چالش ...

ناگفته نماند که بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات که ۲۴ مهرماه سال ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری خطاب به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد، شورای نگهبان مأموریت یافت «معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری» را تعیین و اعلام کند.

کمااینکه حسین کنعانی مقدم تحلیلگر مسائل سیاسی هم در این باره گفته است که تشخیص معنای رجل سیاسی بر عهده شورای نگهبان بوده و قانون اساسی باید این واژه در قانون اساسی را تفسیر کند؛ بنابراین موضوع تشخیص رجل سیاسی باید مجددا مورد بررسی قرار گرفته و یا توسط قانون گزاران قانون جدیدی وضع شود.

در پایان باید گفت که با توجه به این موارد گفته شده اینطور به نظر می‌رسد که در کشورمان علیرغم اختلاف نظرهای گسترده؛ منعی برای حضور زنان صرفا برای جنسیت‌شان در کرسی ریاست جمهوری وجود ندارد و البته شاید لازم باشد جامع شناسان نیز در این باره نظر خود را ارائه کنند؛ شاید به قول آقای کدخدایی در آینده حضور زنان را هم در کرسی ریاست جمهوری شاهد باشیم.

فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷۹
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
اون خانم هایی که گفتید یک زن نمی تواند رئیس جمهور شود. شما همه را با خودتان مقایسه نکنید. شما اگر توانش را نداشته باشید، زنان دیگری هم هستند که لیاقت رئیس جمهور شدن را دارند.
آیا بهتر نیست که در اینجا به عنوان یک انسان همه را ببینیم، نه زن و مرد؟
آیا در اسلام گفته که زن نمی تواند رئیس جمهور شود؟
از کجا می دانید شاید در آینده زنی هم باشد که رئیس جمهور ایران شود و حتی بهتر از مردان عمل کند.
Iran (Islamic Republic of)
ف
۲۲:۰۰ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
سلام .. باید بگم که زن و مرد همه یکسانند .. توانایی های زنان رو هم دست کم نگیرید ‌.. ما در طول تاریخ زنانی را داشتیم که واقعا بسیار قدرتمندو در عین حال توانمند بودن و در حال حاضر خیلی بیستر از مردان توانایی انجام کار ها رو داشتن .. بهتون توضیه میکنم برین بزنین داخل گوگل زنان قدرتمند در ایران باستان و بعد ببینین چه کارایی برای کشورشون انجام دادن .. که امروزه شاهد هستیم این مسئولین و انها که مرد هستن و به قول بعضیها خیلی کارا میتونن انجام بدن هنوووز هیییچ غلطی نتونستند بکنن واسه این کشور .....


#حقوق زنان=مردان
Iran (Islamic Republic of)
masoomeh
۰۹:۴۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
اولا که هر چند تعداد خیلی کمی خانوم پیدا میشه که بتونه از عهده ریاست جمهوری بر بیاد ولی دلیل نمیشه بگیم زنان صلاحیتشو ندارن مثلا همین کشور هنگکنگ رییس جمهورشون یه خانوم مسلمان بود که در زمان اون بیکاری به دو درصد رسید تورم رو خیلی کاهش داد وخیلی خدمات دیگه که قبل اون مردی نتونسته بود انجامش بده...و خدمت عزیزانی که میگن اگه زنا تواناییشو داشتن حداقل یک پیامبر زن داشتیم...شما جامعه و زنان اون دوران رو با الان مقایسه میکنید؟اگه اون موقع پیامبر زن داشتیم که کسی به حرفش اهمیت نمیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
قدرت زنان را دست کم نگیرید....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
آخه واقعا چه فرقی میکنه اونایی که کاندید میشن فاقد صلاحیتن حالا جنسیتشون چی باشه اصلا مهم نیست و واقعا ایده ی مزخرفیه تو کشور ما این خانه از پای بست ویران است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
چطور تو قرآن رجال یعنی هم زن هم مرد بعد تو قانون نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۲:۲۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
بد معنی کردن برات خواهر،رجال یعنی مرد،اگر قرار بود رهبری یک امت رو زن به عهده بگیره ،حداقل یک پیامبر زن مبعوث می شد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
اگه زن حق نداره رییس جمهور بشه پس چرا میگید رای دادنش مهمه
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۲:۲۷ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
مرد از نظر اجتماعی برتری هایی دارد که زن ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
دختر باهوش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
زن تا بحواد آرایش کنه، جلسه هیئت دولت وقتش تمومه
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۱۷:۱۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
فرقی نداره یعنی بود و نبودش مهم نیست کاری که برای منفعت مردم باشه انجام نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
وااای خدا
به این مردهایی که این اندازه از خانم ها بد میگن هرگز دختر نده این ها قدرشناس نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۲:۲۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
خانمها بد نیستند،اتفاقا خیلی هم خوبند
البته در جای درست خود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
اگر قرار یک زن رئیس جمهور مون بشه یکی باشه مثل خانم مرکل صدر عظم المان که هم خانه داریش میرسه وهم خودش بدون محافظ بدون نوکر وکلفت میره خرید منزلش همه مردم کشورش ازش راضی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
زن توانایی فحش خوردن نداره. چرا سانسور و تحریف میکنی باشگاه تحریفگران جوان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
زن؟؟؟تو ایران؟؟؟قانون اساسی مگه نگفته رجال سیاسی؟؟البته اگه قانون تغییر کنه میشه زنها هم اجازه رقابت داشته باشند واین به عدالت نزدیک تره
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۲:۳۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
قانون اساسی ایران بر اساس روایات و منابع اسلامی نوشته شده است،
آیا اگر سهم زن برار سهم مرد در ارث باشد نیز به عدالت نزدیکتر است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
زن توانایی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
زن مگه چشه، هیچی از مردا کم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
مردها تا الان ثابت کردند که توانایی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
شايد اي يك برنامه باشد؟ چون اقاى روحانى از نظر قانونى ديگر نميتواند رييس جمهور بشود ميخواهند......
Iran (Islamic Republic of)
io
۰۹:۵۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
خانم ها ذاتا احساساتی هستن ..علارغم توانایی مدیریتی ممکنه گاهیی تصمیمات احساسی بگیرن.که در مردها کمتر دیده میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
کاش یکم رجال سیاسی مملکت احساس داشتن بلکه دلشون به حال ملت بسوزه
-
ناشناس
۰۹:۲۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
بعنوان یه زن که چندین سال شاغل هستم با مدیریت زن اونم در سطح کلان مملکت مخالفم و فکر میکنم با روحیات زن سازگار نیست این یه واقعیته و نمیشه ازش فرار کرد توانایی ما زنها مثل مرد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۲:۳۲ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
درود بر شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
شاید توانایی خانمها بهتر باشد.تا حالا رییس جمهور مرد داشتیم هر دوره بدتر شده که همه میدانند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
خانم ابتكار مناسبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
اصلا شعار داریم که میگه ابتکار ابتکار افتضاحه افتضاح!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
برای آلبانی یابحرین وامارات؟؟
Iran (Islamic Republic of)
خودم‌میخوام‌رئیس‌جمهور‌بشم‌،به‌هیچکسی‌هم‌ربطی‌نداره
۱۴:۵۱ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
ایمل‌ندارم‌داداش
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۱:۳۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
ممکنه یکی بیاد تایید هم بشه اما بعد معلوم بشه اینکاره نبوده پس نمیشه به تایید صلاحیت استناد کرد و گفت این خوبه اون بده.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۱۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
حالا مثلا اگر هم خانم ها تایید صلاحیت بشن مثلا کدوم خانم میخواد شرکت کنه؟
ابتکار یا مولاوردی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
کی مثلا؟ فائزه هاشمی یا پروانه سلحشوری؟یا مرضیه دست جردی یا خانوم ابتکار؟ نمیدونم شایدم الناز شاکر دوست ولی درهر حال من به عنوان یه زن مخالفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اصلا صلاح نیست که خانمهابتوانندرئیس جمهوربشوند نه اینکه فککنیدخاتمها توانایی ندارند خیر موضوع فراتراز این است هنوز بسیاری ازمسائل فرهنگی جامعه ماحل نشده وتامسائل فرهنگی درجامعه حل نشود صلاح نیست که خانمها دراین جایگاهقراربگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
باشه بابا، اصلا همه زنها خوب، همه فرشته، همه، لایق
بفکر معیشت باشید معیشت، اقتصاد، تورم و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خانمی را سراغ دارید که مدیر و مدیر و توانمند
و شجاع و نترس و سیاستمدار باشد ؟ مگه رییس جمهور شدن الکیه...مدیر مدرسه میخواهید . مملکت داری کار هر کی نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مردان ایرانی متاسفانه هنوز در عقاید تحجری خود مانده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
متاسفانه بیشتر مردان ایرانی هنوز به این فهم نرسیدن
مردان ایرانی همیشه زنان را مورد تمسخر قرار می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ایستاده
۰۸:۰۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
نه که مردان امریکایی تا حالا هفتاد تا رییس جمهور زن انتخاب کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
از مردا که خيری نديديم بذا زن هارو هم امتحان کنيم!!
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۳:۴۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
زنها رو توی استادیوم راه نمیدن. اونوقت بذارن رئیس جمهور بشن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
زنان اقتصاددانان قدرتمندی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
امیدوارم یه بانو توانمند بیاد جلو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
کشورما ذاتا کشور مردسالاری هست
همه کار می کنن که زنان به هیچ جا راه پیدا نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ایستاده
۰۸:۱۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
اره کاملا مشخصه؛ از ریاست شعبه بانک گرفته تا مدیر کلی هر جا نگاه میکنی زن ها دارن پست میگیرن، باز هم غر میزنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مگر آلمان ابرقدرت اقتصادی را یک زن رهبری نمی کند مگه کشورهای اسکاندیناوی چه طور با فقر منابع بازهم کشورهای ثروتمند و شادی هستند همه به کمک بانوان به این مرحله رسیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
اون زن عروسک خیمه شب بازی صهیونیستهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
نه
Iran (Islamic Republic of)
تت
۱۴:۱۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
ایرانی ها همینو بلدن هرچی میشه جواب ندارن ردپای استکبار و صهیون میاد وسط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
والا مردها که برای این کشور کاری نکردن مگر خانم ها یه کاری کنند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۲۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
فکر نکنم مشارکتها بالای 20 درصد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
نمیشه بجای رجال یه کلمه دیگه تو قانون اساسی میذاشتن که این‌همه بحث پیش نیاد؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۰۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مردمی که به سرنوشت خود ارزشی نگذارند هر مشکلی را باید تحمل کنند
بازی سیاسی غرب زده ها برای در دست نگه داشتن قدرت بسیار کثیف میتواند باشد زنان امور بسیار مهمی در خانواده وبرخی مشاغل جامعه دارند اما بر اساس توان وظیفه فیت جسمی و روحی آنان ، بازی با ظرافت وعزت خانواده‌ها یکی از اهداف غرب برایرواج فساد ونابودی توان هر جامعه ای است زیرا افراد فاسد و خوش گذران و عیاش اهل تولید و حرکت وزحمت کشیدن در کارهای مهم وسنگین نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
دیگه این مسولین دل آدمو زدن عمرا" اگه دیگه رای بدم
Iran (Islamic Republic of)
تت
۱۴:۱۳ ۱۲ مهر ۱۳۹۹
تازه شدی 16سال پیش من افرین -اما دیر دل خیلیاتونو زدن -ولی بخوای نخوای یکی ازهمین ها ادامه کارگردانی سریال بدبختی ایرانی هارو می سازه -اسمش میشه -ایران تاریک 5
Germany
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بله
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۰۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
آقا بهروز۱۱:۳۹ رحمت ودرود خدا به پدر و مادرتون برای تربیت چنین فرزندی.حرفاتون خیلی مودبانه بود.خدا پشت و پناهتون باشه همیشه
Canada
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
زن و مرد فرقی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
چون زن بعضی اوقات مجبور می شود با سران دیگر کشورها دست بدهد در ایران
نمی تواند
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۲۱:۴۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
گروه هایی که کاندیدا ندارند شاید بخواهند با معرفی کاندیدای زن در انتخابات پیروز شوند.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۱:۲۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
ادم باید ادم باشد !
Germany
Halim
۲۱:۲۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
همینتون هم مونده رییس‌جمهور زن بیاورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
والله ماهیچی نمیخوایم فقط طلاارزون شه وگرانی اجناس وخوراکی که واقعابعضیا ندارن بخرن وبپوشن همه روتویه چشم نبینیم که اون خوردحتمااونم خورد نه مملکت ایران افتضاح است الان سومالی میشه ازبیکاری وگرسنگی اینوباورکنید یکی بیاددردمردموببینه نه بشینه روسرمیزمملکت ای کاش یکی این صدای ملتوبشنوه الهی
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۱:۱۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
همینو کم داشتیم کارمون ب کجا کشید۰۰۰۰۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
زن باید به وظائف زنانه خودش رسیدگی کنه .چون خودم زنم وزنان نقش زیادی در خانواده دارن .این زن هم دختر وهم خواهر وهم مادر است پس بهتر که به این مسولییتی که بر گردن داره رو به خوبی انجام دهند
Germany
مهدی مختاری 291
۲۱:۰۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
چه زن باشه و چه مرد، دردی از ما دوا نمیشه؛ دست همشون توی جیب مردمه.
Iran (Islamic Republic of)
Aylin
۲۱:۰۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
یعنی چی که میگید مرد این جوری بود وای به حال زن؟مگه زن ضعیفه؟زن خیلیم خشنه و طبقه بندی کارهارو بهتر بلده
البته از جامعه مرد سالار امروزی توقعی نمیره حق ریاست جمهوریو بخوان از خانوما بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
فواد
۲۱:۰۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خودتونو مسخره کنید ظاهرن مردش چکار کرده که زنش میخوات چیکار کنه
Iran (Islamic Republic of)
AYLIN
۲۱:۰۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خیلی خوبه که بعد چندسال بخواین ریاست جمهوریو به بانوان بدید زنان ایرانی خیلی قوی در برابر مشکلاتن
زن و ضعیف ندونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
زن هم خوبه!!!
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۰:۵۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
وقتی بعضی از زنا از هزارتا مرد بهترن،بحث جنسیت نیست به نظرم هرکی شایستگیشو داره باید بیاد جلو
Iran (Islamic Republic of)
ک
۲۱:۲۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
شما اول برو نگارش وادبیات را یاد بگیر بعد اظهار نظرتان پیش کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
رییس جمهور چه زن باشه چه مرد باید اقتصاد مملکت سرو سامان بده داریم خفه میشم از این گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
از این کلک میشه استفاده کرد که مردم به پای صندوق رای کشاند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۰۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مردمی که به سرنوشت خود ارزشی نگذارند هر مشکلی را باید تحمل کنند
بازی سیاسی غرب زده ها برای در دست نگه داشتن قدرت بسیار کثیف میتواند باشد زنان امور بسیار مهمی در خانواده وبرخی مشاغل جامعه دارند اما بر اساس توان وظیفه فیت جسمی و روحی آنان ، بازی با ظرافت وعزت خانواده‌ها یکی از اهداف غرب برایرواج فساد ونابودی توان هر جامعه ای است زیرا افراد فاسد و خوش گذران و عیاش اهل تولید و حرکت وزحمت کشیدن در کارهای مهم وسنگین نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
ما اصلا رئیس جمهور به چه دردمون میخوره خداکنه بشه همون نخست وزیری خیلی بهتره دیگه پای صندوق رای هم نمیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
من مردم بیاین امتحان کنیم برام الکی نیست اما مهمه که زن ها نقشی داشته باشند
جنبه البته داشته باید داشته باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
کی بیاد مثلا؟ ابتکار؟ عمرا!
Iran (Islamic Republic of)
آریایی
۲۰:۳۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بابا از آقازاده ها استفاده کنید حداقل مدیون نشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
رئیس جمهور بعدی هر جنسی باشه مشکلی نیست فقط انسان باشه و با وجدان .
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۱۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مردها تا الان کاری نکردند ببینیم شاید زنها مردتر باشند
Iran (Islamic Republic of)
چاحسان
۲۰:۰۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
فقط همینمون کمه که زن ریس جمهور بشه بخدا من یکی خودکشی میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خیر رئیس جمهور بعدی ایران یک سپاهی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مردا ن ک خیلی مطلوب بودن،حالا بدین زنا ببینیم چیکار میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
فقط معصومه ابتکار همیشه حرف و شعار هوای اهواز همیشه الودست ....
هر کسی میخواد بیاد دو تابعیتی نباشه و گند نزنه به اقتصاد مملکت .
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز فتوحی
۱۹:۴۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مردها توانایی اداره کشور رونداشتند. کشتی شکسته روتحویل ناخدا ی زن میخوان بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
عالی دیگه از ر نجو درد نجات پیدا میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۹:۳۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
هیچ رییس جمهوری نمیتوان درکشور کاری کنه چه زن چه مرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
من مصاحبه دختر حداد عادل رو ديدم
با اينكه جوون بود خيلي قوي و محكم بود و يه جورايي از باباشم فهميده تر بود
فكر كنم تحمل و ظرفيتشو داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خدا را شکر هیچوقت این اتفاق نمی افته ، حتی در خواب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
واقعاً قشنگ گفتی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
من موافق هستم که زن بشه
خودم مردم ولی زنها در این نظام شاید کاری کردند
Iran (Islamic Republic of)
ک
۲۱:۲۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مرد مجازی هستی
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۲۱:۴۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بحث زن و مرد نیست.بحث توانایی است.
اصلا نمی خوام به خانم ها توهین کنم اما الآن کدام مسئول خانم هست که بسیار شاخص باشدو در حل مسائل از بقیه مسئولان مطرح تر باشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
ترفندی دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مردانشان چنین بلای سرملت آوردن وای بحال زنها نصف ماه تعطیلند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
ای جاهل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
زن و مرد نداره فقط درست کار و مدبر باشه نَ دزد و چپاول به فکر قشر مستضعف باشه نً به فکر خالی کردن جیب مستضعف تا به حال کشور ما پيشرفت نداشته به 100سال به عقب برگشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
جدیدترین نمونه چسبیدن به قدرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
چرا یک زن نمی تواند ریس جمهور شود خیلی بهتر از آقایون که ریس جمهور مملکت الان هستند یک زن می تواند مملکت را اداره کند جوانهای بیکار ما مشغول می شوند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۴۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
تنها دریک صورت این دفعه بخشی از مردم در انتخابات شرکت میکنند که یکی از نامزدها یک زن شناخته شده ومیانه رو باسیاست باشه واون کسی نیست جز فائزه هاشمی رفسنجانی . قشنگ طرف مردم رو میگیره ولی معلوم نیست اگر به قدرت برسه چه مدلی بشه ..مهم تشخیص ادمها بعداز به قدرت ومقام رسیدنشونه واینکه چقدرهوای مردم رو نگهداره چه کارهایی برای قشراسیب پذیربکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
آلبانی هواچطوره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۸:۳۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
احمدی نژاد بیاد شاید رای بدم اونم شاید.
Iran (Islamic Republic of)
۰۰
۱۸:۲۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
شاید زنها مردتر باشند ومردم را ازگرفتارید نجات بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
برای زیاد شدن رای یه کاندید زن میزارن ولی بعد.....
Iran (Islamic Republic of)
باقرخان سالار ملی
۱۷:۳۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
هر زنی باشه بهتر از ایناست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بله فقط یه رئیس جمهور می‌خواهیم که توان قیمت‌گذاری تخم مرغ را داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۷:۱۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خانم ها بهتره به خانواده برسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اگه خانمها رئیس‌جمهور بشن،پس لابد آقایون باید برن دنبال قر و فر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بله سخن شما درست است
هر فسادی بخواهد فراگیر شود ابتدا باید از خانواده شروع کند
من نظرم بر این هست که بیاییم زنان رئیس جمهور جانواده قرار بدهیم تا مشکلات شاید کمی مدیریت شود.
Iran (Islamic Republic of)
نااصر
۱۷:۱۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خداییش سخته برا خانوما هم فشار خونه رو تحمل کنه وهم فشار این مملکت رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
ابتکار خوبه‌ها!
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۱۸:۲۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
شوخی بود دیگه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
هر زنی نمی تونه جواب تهدید دشمن رو بده. بهتره خودشون سمت این جایگاه خطرناک نیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
نیست آقایون کلیدساز الان دارن جواب تهدید دشمن رو میدن!
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۹:۵۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایا رئیس جمهورا خودشون از خودشون دفاع میکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
دوره مردها بیشتر حرف بود زنا چه میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
واقعا اگر زن وارد عرصه ریاست جمهوری شود فاتحه کشور خوانده است چون ادارات غیر قابل تحمل شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اگرهم زن باشه، حتما اززنهای درباری دولتی ست که ادعای انقلابی بودن راداره وخواستار امتیازات طبقاتی ست!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
رئیس‌جمهور باید انقلابی باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
این کلک ها دیگه قدیمی شده. دوگانه ی حقوق زنان و معیشت دیگه جواب نمیده.
معیشت معیشت معیشت. ما اوضاع اقتصادی درست و حسابی میخواهیم، فقط همین.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۳۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
در آمریکا رئیس جمهور زن داشتیم ؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
کاندید ریاست جمهوری داشتیم ولی رای نیاوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
چکار آمریکا داری.تو سطح حقوق و رفاه و کار چرا کسی مثال نمیزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اصلا آیا در حال حاضر زنی که سیاستمدار باشه و لایق این مسیولیت باشه، هست؟
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۹:۵۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایا شما جستجو کردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
جامعه مرد سالار جنس گرای ما هرگزاجازه کاندیدا شدن به زن رابرای ریاست جمهوری نخواهد داد.مسولانی که نگاه سکوب گرانه وتحقیرآمیزی نسبت به زنان دارند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
فرقی نمیکنه
۱۲
آخرین اخبار