پمپئو باز هم رسوا شد؛

گوترش پاسخ اظهارات ضد ایرانی پمپئو را داد

مداخله‌جویی‌های اخیر وزیر امور خارجه آمریکا و اظهارات ضد ایرانی او، واکنش دبیرکل سازمان ملل را برانگیخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به لفاظی‌های اخیر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، درباره ایران پاسخ داد.

پمپئو پیش از این گفته بود ایالات متحده طی یک هفته آینده تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را باز می‌گرداند.

گوترش در پاسخ به اظهارات پمپئو گفت تصمیم‌گیری و اقدام درباره قطعنامه تحریم‌های ایران برعهده شورای امنیت سازمان ملل است.

دبیرکل سازمان ملل متحد چندی پیش نیز در مصاحبه‌ای بر انجام تمامی اقدامات ممکن به منظور حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تأکید کرد و گفت این توافق، یک پیروزی برای دیپلماسی چند جانبه محسوب می‌شود.

آمریکا پس از ناتوانی در تصویب قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، مدعی استفاده از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه تهران است. اتحادیه اروپا پیش از این نیز اعلام کرده بود که آمریکا نمی‌تواند با توسل به مکانیسم ماشه، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال کند.

پمپئو پیش از این مدعی شده بود که تنها راه حل پیش‌رو، اعمال فشار علیه ایران و گفتگوهای جامع است.

اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که ایران تاکید کرده که هرگز زیر بار فشار و تحریم تن به مذاکره با آمریکا نمی‌دهد. رفتار یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا از سوی سایر کشورها محکوم شده، تا آن‌جا که واشنگتن در موضوع تحریم تسلیحاتی ایران متحمل شکست سنگینی شد و فقط جمهوری دومینیکن به پیشنهاد آمریکا در سازمان ملل رای مثبت داد.

اقدام آمریکا در جهت فعال‌سازی مکانیسم ماشه نیز تاکنون ناموفق بوده و این سازوکار تاکنون هرگز فعال نشده است.

این در حالی است که ایران در پاسخ به بدعهدی آمریکا و بر اساس بندی از توافق هسته‌ای، اقدام به کاهش سطح تعهدات خود ذیل برجام کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
آمریکا قادر به بازگردان تحریم شورای امنیت سازمان بین الملل بر علیه ایران نخواهد بود،چون دنیا قانون و نظم خاص خود را دارد،و تسلیم زورگویی های مقامات نقص کننده حقوق بین الملل آمریکا نخواهد شد.
آخرین اخبار