شناسایی ۱۲ مورد آتش سوزی عمدی مراتع در قزوین

مدیر کل مدیریت بحران استان گفت: امسال ۱۲ مورد آتش سوزی عمدی مراتع و باغات شناسایی و عاملان به دستگاه‌های قضایی معرفی شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، قدرت اله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: بیش از ۹۵ درصد از آتش سوزی‌های باغات و مراتع عامل انسانی دارد و یا به دلیل بی احتیاطی و سهل انگاری است و بخشی از این آتش سوزی‌ها هم عمدی است که بر همین اساس امسال ۱۲ مورد آتش سوزی عمدی شناسایی شده و عمالان آن به دستگاه‌های قضایی معرفی شده اند.

وی افزود: آخرین مورد آتش سوزی که در ارتفاعات «لات» الموت غربی اتفاق افتاد عمدی بود که سه نفر در این مورد شناسایی شدند و در آخرین بازدید انجام شده به دستور معاون دادستان قزوین، مقرر شد این سه مظنون به دستگاه قضایی استان احضار شوند و در صورت محرز شدن موضوع مبنی بر عمد بودن ماجرا، این سه تن بازداشت شده و به پرونده آن‌ها رسیدگی قضایی خواهد شد.

به گفته مهدیخانی، ۵۷۰ هکتار از اراضی در آتش سوخته، اما حتی آتش سوزی در یک هکتار از اراضی، رقم بالایی است.

مهدیخانی عنوان کرد: پوشش عمده این منطقه درختان اُرس است که فقط در چهار نقطه از کشور وجود دارد. این درختان قدمتی بیش از ۶۰۰ سال داشته و شاید در سال، فقط یک سانتیمتر رشد می‌کنند و از بین رفتن این پوشش گیاهی فاجعه‌ای بزرگ برای استان است.

افزایش ۴ درصدی آتش سوزی در اراضی استان

وی گفت: امسال بالغ بر ۳ هزار هکتار آتش سوزی در اراضی ملی، مستثنیات، باغات و مزارع استان اتفاق افتاده که در مقایسه با سال‌های گذشته، میزان آتش سوزی در استان، بین سه تا چهار برابر افزایش داشته است.

مهدیخانی افزود: آتش سوزی‌های موجود در استان فقط در زمین‌های مسطح و مزارع و باغات اتفاق نیفتاده بلکه در جنگل‌ها و مناطق کوهستانی و صعب العلور نیز آتش سوزی‌های وسیعی رخ داده است که عدم دسترسی به این مناطق به دلیل صعب العبور بودن، نیرو‌های امدادی را جهت اطفا حریق با مشکلات بسیاری مواجه ساخته است.

او اضافه کرد: چه بسا که برای دسترسی به این مناطق برای عملیات اطفال حریق، گا‌ها باید نیرو‌های امدادی با بالگرد در صحنه حادثه حاضر شده و مسیر زیادی را نیز پیاده طی کنند که این امر به دلیل کاهش قدرت بدنی نیرو‌های امدادی، امر عملیات را با تاخیر مواجه می‌سازد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گفت: اطفای حریق در مناطق، مزارع و باغات کمی راحت‌تر است، اما مناطق کوهستانی و غیر قابل دسترس به دلیل صعب العبور بودن، بسیار دشوار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار