در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حمایت تعرفه‌ای از خودروساز‌ها عامل گرانی خودرو؛ راهکار خروج از تورم بازار خودرو چیست؟

دبیر خانه صنعت و معدن ایران گفت: حمایت تعرفه‌ای از خودروساز‌ها خود عاملی برای ایجاد نوسان و گرانی در بازار خودرو است.

بازار خودروخالقی دبیر خانه صنعت و معدن ایران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل اصلی نوسانات بازار خودرو بیان کرد:  در حال حاضر قیمت خودرو رو به افزایش است و هر چقدر قیمت بالا می‌رود توان خرید مردم پایین می‌آید با وجود اینکه تقاضا در بازار هست، ولی می‌توان گفت این تقاضا عمدتا کاذب است.

وی ادامه داد: در اردیبهشت ماه امسال مجوز داده شد که قیمت خودرو با تورم سال گذشته افزایش پیدا کند البته قیمت نزدیک به تورم سال گذشته، ولی هم اکنون به دلیل اینکه خودروسازان به قیمت تورم امسال نرسیده‌اند تقاضای افزایش قیمت مجدد دارند.

خالقی اظهار کرد: همین مسئله باعث شده تا افرادی که پول در حساب بانکی دارند به سراغ این بازار بیایند، چون می‌دانند قیمت‌ها در آینده افزایش پیدا خواهد کرد و آن‌ها برای حفظ ارزش پولشان و سود بیشتر اقدام به خرید کاذب خودرو می‌کنند در صورتی که به آن نیاز ندارند.

وی ادامه داد: روش قرعه‌کشی برای خودرو‌های ثبت نامی روش نسبتاً عادلانه ای است، اما باز هم افرادی که پول دارند می‌توانند خود را ثبت نام کنند و بستری فراهم می‌شود برای سوداگری در بازار خودرو و افراد دلال در این بازار سود می‌کنند.

دبیر خانه صمت ایران گفت: روش قیمت‌گذاری ۱۰ درصد زیر قیمت بازار هم روشی است که باعث می‌شود کارخانه‌های خودروساز دست به سوداگری زده و بازار را تحریک کنند تا سود بیشتری نصیبشان شود که این هم می‌تواند تبعات زیادی  برای مردم و بازار خودرو داشته باشد.

وی ادامه داد: با شرایط فعلی واردات خودرو هم راهکار مناسبی نیست چرا که ارزی وجود ندارد برای این واردات و درست نیست در شرایط تحریم فعلی نفت بدهیم و خودرو وارد کنیم این اقدام اوج بی تدبیری است.

این مقام مسئول ادامه داد: از نظر دیگر هم این قسمت باید حفظ شود چرا که علاوه بر اشتغالزایی در شرکت‌های خودروساز صنایع پایین دستی زیادی اشتغالزایی شان به خودرو وابسته است، مثل پتروشیمی، فولاد، شیشه، قطعه‌سازان و خدمات پس از فروش خودرو اشتغال شان در گرو فعالیت خودروسازان است پس در نتیجه این صنعت حتماً باید حفظ شود.

راهکار متناسب سازی قیمت خودرو در ایران

خالقی در پاسخ به این سوال که راه خروج از شرایط فعلی خودرو چیست؟ گفت: نکته اول این است که خودروسازان زمانی که قیمت‌گذاری انجام داده و شیوه درست قیمت‌گذاری را طی کردند مشروط شوند که ایرادات کیفی خود را برطرف کنند و پس از آن قیمت خودرو را با قیمت جهانی که بسیار پایین‌تر از قیمت خودرو‌های داخلی است همسان کنند تا بتوانند بازار رقابتی فراهم کنند و دولت هم کم‌کم حمایت‌های تعرفه خود را از بازار خودرو بردارد تا خودرو‌های ارزان قیمت خارجی طی سال‌های آینده وارد بازار شود و خودروساز داخلی و خارجی‌ها رقابت کنند.
 
دبیر خانه صنعت و معدن ایران تاکید کرد: راه حل دوم هم این است که ما به خودروسازان اجازه دهیم که محصولاتشان را مثلاً با ۱۰ درصد زیر قیمت بازار به فروش برساند به طور مثال خودرویی که ۱۰۰ میلیون بوده و در بازار ۱۸۰ میلیون است را ۱۵۰ میلیون بفروشند و ۵۰ میلیون باقی مانده وارد صندوقی شود که زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی را تأمین کند و این پول اضافه نباید به جیب خودروساز برود که هم قیمت بازار کنترل شود و هم حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند. تا زمانی که خودروساز بداند حمایت تعرفه‌ای از آن می‌شود نه کیفیت خود را بالا میرود و نه قیمت‌ها به ثبات می‌رسد.

خالقی در خصوص خودرو‌های خارجی دپو شده در گمرک هم گفت: این خودرو‌ها به صورت قاچاق نیامدند و اگر هم قاچاق باشند تعدادشان کم است برخی از آن‌ها خودرو‌هایی هستند که در گذشته به ازای پول نفت وارد شده اند، ولی هنوز مراحل ترخیص شان به اتمام نرسیده است و برخی هم از صاحبان این خودرو‌ها از عمد این خودرو‌ها را قطره‌چکانی وارد بازار می‌کنند تا بتوانند با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

قاچاق خودرو چگونه رخ می دهد؟

دبیر خانه صنعت و معدن ایران در خصوص ورود خودرو‌های قاچاق هم گفت: خودرو‌های قاچاق عمدتاً با تبانی از مبدا و غفلت‌های داخلی وارد کشور می‌شوند، طرف خارجی راه‌های گمرک خارجی را می‌داند و طرف ایرانی هم سعی می‌کند خود را از گمرک وارد کند که دستگاه‌های ایکس‌ری وجود ندارد تا هم از خطای انسانی و هم از تخلف انسانی استفاده کند این خودرو‌ها همچنین می‌تواند از طریق اسکله‌های غیررسمی وارد کشور شود که نظارتی بر روی آن‌ها نیست.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Vahid
۲۳:۰۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
اگه خودرو ساز واقعا قانون سرش بود تو پیش فروش های قدیمی که موعد تحویلشون واسه ماه های ایندست طبق قانون حمایت از مصرف کننده قیمت ماه و سال ثبت نام رو اعمال میکرد جهت تسویه حساب،نه اینکه به روز پول مردم رو دزدی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
دو خودرو ساز هر کاری بخوان سر مردم میارن.کجاست قانون ،کجاست مجلس،کجاست قوه قضاییه .قانون فقط برای مردمه ولی کارخانه ها ودلالها هر روز دارن انبار انبار احتکار میکنند.هیچ کس کارشون نداره. چرا اکبر طبری با این همه پرونده سنگینی که داشت اعدام نشد.کدوم عدالت؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
خسته از روزگار
۱۱:۳۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
چرا درهای گمرک باز نمی‌شود تا برای کارگران ایجاد اشتغال شود؟ حال چرا با این کیفیت خودرو، قیمت‌های این لگن های کهنه هر سه ماه یکبار افزایش می‌یابد؟ مسخره کل دنیا شدیم ............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
تنها راهکار باقیمانده واردات خودرو هست ,ک باعث شکستن انحصار میشود البته محاله ک بذارن این کار انجام بشه,فعلا ک دو شرکت بین المللی(میرانخودرو و سایپا) مثل زالو خون مردم رو میمکن و فرغون با قیمت هواپیما تحویل مردم میدن و مسئولین هم در خواب ناز تشریف دارن
Iran (Islamic Republic of)
سارا زرگر
۱۱:۲۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
عاجزانه از مجلس و قوه قضائیه میخواهیم واردات هر نوف ماشینی رو آزاد کنن و ما رو ازدست این مافیای ظالم خودرو رها کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
تویوتا یاریس 2020 با دلار 28 هزار تومنی میشه 230 میلیون. یعنی برابر با قیمت پرشیا صفر تو بازار. کسی میفهمه یعنی چی ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
واردات خودرو خارجی باقیمت کارخانه خارجی را آزاد کنید و بیشتر از این به مردم توهین نکنید
Iran (Islamic Republic of)
فارغ التحصیل ارشد خسته و بیکار
۱۱:۲۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
فقط باید واردات ماشین آزاد بشه. حتی کارکرده هم وارد بشه، قیمت این لگن های داخلی 70 درصد میشکنه
Iran (Islamic Republic of)
کارمند
۱۱:۲۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
در گذشته با واردات خودروهای خارجی فارغ از کیفیت قطعات، شوکی به خودروسازان داخلی وارد شد، در این سالها به دلیل عدم خروج ارز، واردات انجام نشده و قیمت خودروی داخلی نیز چند برابر شد.
لذا با آزادسازی واردات خودروی صفر و کارکرده خارجی، پیشرفت و توسعه محقق می‌شود و قشر متوسط جامعه هم می‌تواند خودروی به روز دنیا را سوار شود.
Iran (Islamic Republic of)
علی*
۰۹:۵۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
اولا ارز کافی برای واردات خودرو وجود داره .. مشکل اینجاست کسی این ارز رو به دولت نمیده و سود حاصل از صادرات رو میزنه به جیب خودش .. دوما کسی نگفت خودرو سازی رو تعطیل کنید تا صنایع پایین دستیش آسیب ببینه .. سوما کارخونه عملا خودرو شو به قیمت 10 درصد زیر بازار بده بعد اون پول زیادی شو بریزه تو صندوق ؟؟ اونوقت دقیقا کدوم صندوق .. خوبه دیگه منبد پراید رو تو بازار آزاد میکنن 500 میلیون .. خودرو سازم میگه بازار آزاد اینقده پس منم میفروشم 450 میلیون ...؟!
Iran (Islamic Republic of)
جعفر از شادگان
۰۹:۵۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
سه سال طول کشید تاتوانستم پول جور کنم و پراید مدل 89 با هشت میلیون تومان درسال89بخرم حالا با این وضع شایدبعدازمرگ در دنیای آخرت تا از اعمال خیرانه پراید خارج از رده بخرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
ناراحت نشو . واردات آزاد بشه اون وقت کمری سوار میشی داداش
Iran (Islamic Republic of)
318
۰۹:۴۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
درود بر مسئولین زحمتکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
خداوکیلی راه کار جدید ندید دوباره قیمت خودروهای ایرانی بالا.میره
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد زارع
۰۷:۳۹ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
هیچ کس به نفع این ملت حرف نمی زند همه میخواهند دست تو جیب ملت کنند.
تا کی این ملت باید تاوان بی تدبیری مدیران را بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
چرا باید کارخانه تولیدی فولادومس والومینیوم وغیره تولید داخلی نیازهای ایران خوودرو وسایپا رابصورت دلار بفروشند واین بهانه را گرونی خودرو اعلام کنندچرا ما وزارت صعنت نداریم تا تصمیم گیری کنند چرا حقوقها را مانند تورم بالا نمی برند چرا حقوق بازنشستگان را همسان سازی نمی کنند تااز فقر مطلق بیرون بیایند چرا ما قدرت خرید نداریم چرا نمی توانیم برای بچه هایمان میوه وخوراکی تهیه کنیم چرا یخچالهایمان خالی است
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۲:۵۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
خودرو خارجی ارزون وارد کنید، ۸۰ میلیون ایرانی تو جاده ها با ماشین بی کیفیت این دوخودروساز در خطر مرگ هستند، اصلا به فکر سلامتی مردم نیستند، با این شرایط اقتصادی چقدر فشار به مردم می ارید، کلا این دو خودرو ساز تعطیل شن حقوق بیکاری بگیرن ارزون تر در میاد تا این راه کارهای که فقط جیب خودروساز را پر می کنه، مشکلات تو ایران دیگه خیلی پیش پا افتادس، تخم مرغ، گوجه، خودرو، کره، .... مضحکه دنیا شدیم با این مدیریت تخیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
اینم از خودشونه این همه حرافی کرد اخرش این بود که باید ماشین خودروساز 10 درصد زیر قیمت بازار بده بعد بازارم که هر روز میره بالا..اللن کجای این حرفا بنفعه مردم ومصرف کننده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
35سال سنمه,هرچی بخاطر دارم یک عمر پدرم و حالا خودم دنبال خرید یک خونه و ماشینیم,با این همه منابع و ثروتی ک مملکتم داره هنوز در حسرت ی خونه,یک ماشین و مقداری آسایش و آرامشم,تا کی باید حسرت کشید صب تا شب ک کار میکنیم,حتی نمیتونیم ی پراید بخریم,با این همه گرونی زنده موندن هم سخت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
دست بردارید انقدر مقلطه نکنید مسکن و زمین مگه تحریم هستیم یا قاچاق میشود که به این روز افتاده دست بردارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
تنها راهش اینه که انحصار برداشته بشه .این حرفها حرفهای صد من یه غاز هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
35سال سنمه,هرچی بخاطر دارم یک عمر پدرم و حالا خودم دنبال خرید یک خونه و ماشینیم,با این همه منابع و ثروتی ک مملکتم داره هنوز در حسرت ی خونه,یک ماشین و مقداری آسایش و آرامشم,تا کی باید حسرت کشید صب تا شب ک کار میکنیم,حتی نمیتونیم ی پراید بخریم,با این همه گرونی زنده موندن هم سخت شده,مسئولین هم ک انگار نه انگار
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۳:۵۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
تنها راهکار باقیمانده واردات خودرو هست ,ک باعث شکستن انحصار میشود البته محاله ک بذارن این کار انجام بشه,فعلا ک دو شرکت بین المللی(میرانخودرو و سایپا) مثل زالو خون مردم رو میمکن و فرغون با قیمت هواپیما تحویل مردم میدن و مسئولین هم در خواب ناز تشریف دارن
-
ناشناس
۰۹:۰۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
مطمعن باشید دولت این کار را نخواهد کرد . به مردم خودش رحم نمیکنه به حال خارجی ها رحم می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اگه راست میگید واردات خورو را آزاد کنید تا ملت بجای فرغونهای ایرانخودرو وسایپا ماشین استاندارد سوار شوند
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۳:۱۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
راه حل، آزاد کردن صادرات خودرو برای خودرو سازان داخلی و آزاد کردن واردات خودروی خارجی بدون تعرفه هست که مجلس قوی و آگاه و غیر وابسته میخواهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اگر نمی تونید مملکت رو اداره کنید لااقل استعفا دهید این همه جوان کارشناس و کار بلد داریم که چشمشان بدست خارجی ها نیست
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۴۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
تا ایران ویران نشود اصلاحات پا برجاست
-
ناشناس
۰۹:۰۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
الان که ریل حرکت به سوی اصول گرایان می باشد . چه شد
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۲:۲۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
سلام
چرا خودرو های معوق سایپا را پیگیری نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
فاضل
۲۱:۵۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
واردات خودرو خارجی باقیمت کارخانه خارجی را آزاد کنید و بیشتر از این به مردم توهین نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
من به عنوان یه نوجوون 17ساله هیچ امیدی به ایندم ندارم با این اوضاع ماشین رو هم توی رویا هام میبینم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مملکت دیگه بی در وپیکر شده که دو خودرو ساز هر کاری بخوان سر مردم میارن.کجاست قانون ،کجاست مجلس،کجاست قوه قضاییه .قانون فقط برای مردمه ولی کارخانه ها ودلالها هر روز دارن انبار انبار احتکار میکنند.هیچ کس کارشون نداره. چرا اکبر طبری با این همه پرونده سنگینی که داشت اعدام نشد.کدوم عدالت؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
چون خودرو یک کالای لوکس و غیر واجب محسوب می شود گرانی خودرو راهی
است برای دولت برای جبران کسری بودجه و خالی کردن جیب ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
نخیر. چه ربطی به بودجه دولت داره ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۲۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
این آقا هم طرفدار خودروساز هست، آخرش میگه باید حاشیه بازار خودروساز بفروشه!!!!! این بدبختهایی که پیش فروش یکساله خریدن گناهشون چیه که به اسم خرید ارزون تر از خودروساز وسیله داغون زیر پاشون رو فروختن و یکسال باید صبر کنن، اونوقت به قیمت حدودی بازار بخرن!!!!! متاسفانه به جای اینکه سود مشخص در بازار برای خودرو مشخص کنن و تعزیرات اون رو کنترل کنه دارن از جیب مصرف کننده میگیرن و به سود دلال کار میکنن!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خدا از باعث بانی این گرونی ها نگذره خدارو خوش نمیاد قشر ضعیف جامعه انقدر استرس شرایط اقتصادی داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اگه بفکر مردمن بزارن واردات آزاد بشه ببینم کی لگن ایرانی سوار میشه،،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
واقعا مدیریت اقتصاد اینقدر سخته یا عمدی در کار هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خدا لعنتتون کنه برخی مسئولین رو که با بی تدبیری کشور رو برای جوانان تبدیل به جهنم کردن
Italy
حسین
۱۹:۳۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
چی رو گرون کنین بدبختمون کردید من الان موندم ۳۰ تومن رفته بالا چطور ماشین ثبت نامی رو تحویل بگیرم ندارم جور کنم تو همینش برا تحویل گرفتن موندم شما باز تصمیم به گرون کردن دارین ...یه چاره دیگه بیاندیشید ک بازار هم گرون نشه....همین کارخانه رو گرون کردین که بازار گرون شد وبه تبع اجناس دیگر ....همه گرانیهای بازار چه ماشین وچه مسکن وووو همه نشات گرفته از همین گرون کردن خودروسازهاست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
تنها راه کار اینه که واردات خودرو را آزاد کنید تا خودرو ساز هر کاری که دلش خواست با مردم نکنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
تنها راه حل مشکل گرانی خودرو
آزاد گذاشتن واردات خودرو و حذف تعرفه و رقابتی شدن بازار داخلی و خارجی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۱۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اگر هر ماه قرعه کشی کنند و خودرو تحویل سه ماهه بدهند قیمت پایین میاد نیازی هم به این نیست که خودرو سازها ده درصد پایین تر از قیمت بازار بدهند این که مسخره هست اصلا دوباره این گرانی به نفع دولت هست متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
عجیبه که خودرو سلطان نداره اعدام کنند سلطان سایپا سلطان ایران خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
دارد کسی جرات ندارد اعلام کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
چرا کسی از مردم بدبخت بیچاره ی ایران حمایت نمی کنه فقط از خودرو سازان حمایت میکنید تا گران را گرانتر بفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
ما محکوم به بدبختی هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
دولت تدبیرررررررر...........
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۳۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
سلام. راهکار عبارت است از حذف دلار ۴۲۰۰ و حذف ارز نیمایی.
Sweden
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
صبر مردم هم حدی داره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
آیا سازمانی در کشور نیست به این نمایشگاه دارها بازار خودرو نرخ خودرو از کارخانه تا بازار ده درصد است چرا اجراه نمی شود آیا سازمان حمایت تعزرات تو این کشور چه کار می کنند نظارت در کشور رحا شده دوران جنگ این وضع بی عدالتی نبود همه تولید اقتصاد جهان با کرونا بر شکست شده در ایران بر عکس آیا کران تر شده چرا ارزش پول ملی درست نمی شود جلوی خلق پول گرفته نمی شود بانک مرکزی چه کار می کند انشالله که مسولین از خواب بیدار شود این پیام نوشته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
تو چهل سال ۳۷۰۰درصد ارزش پول کشور رو از بین بردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خدا از عمر ادم رو عقل ادم بزاره
خدا قدرت تفکر رو داده واسه همین مواقع
اخه چه ربطی به انقلاب داره
اون موقعی که رای میدادید باید فکر این روز ها رو میکردید اقایون ازادی خواه
Iran (Islamic Republic of)
ن
۰۷:۱۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
370000 درصد و 3700 برابر قیمت ارز افزایش داشته
Iran (Islamic Republic of)
تنها
۱۷:۵۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
واردات خودرو را آزاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
واردات خودرو ارز میخواد دوست عزیز ‌
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۴۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اگه دولت بخواهد
می تواند
کنترل عرضه و تقاضا
کاری ندارد
ببنید زعفران کارها رو چطور 2 ساله بدبخت کرده با محدودیت صادرات و ارز حاصل از ان
ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزان رو نگیرید
کشاورزی صرفه نداره
ول می کنن همه میان تو شهرا
چند سال دیگه همه جا بیابان خواهد شد دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
تو این چند سال به وضوح اینو به چشم دیدیم که دزدی فقط از دیوار مردم بالا رفتن نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
وقتی پراید سی میلیون رو رد کرد ما قشر ضعیف با خودرو برای همیشه خداحافظی کردیم.تو کشور ما خودرو مال اعیانهاست.هر چند ما هم نیاز داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
متاسفم اینقدر گرونی کردن. علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
آخه تاسفت بغیر از همدردی به چه دردی میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۹
آقایی که میگی تاسفت بجز همدری به چه دردی میخوره، اولا من کلی پیام نوشتم که دو خط رو کات کردند همین دو کلمه مونده، دوما مثلا غیر از تاسف چکاری از دستم برمیاد، درضمن مثلا خودت چیکار کردی ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ارش
۱۶:۳۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
تنها راه اینه که واردات خودرو رو ازاد کنند و تعرفه های واردات خودرو رو تک رقمی کنند . اگه قیمت پراید زیر 30 میلیون نیومد
آخرین اخبار