خانواده‌هایی که روز به روز نگران تر هستند / آیا استانداردها در مدارس رعایت می شوند؟

حدود ۷۰ درصد استاندارد‌ها برای پیشگیری از شیوع کرونا در مدارس چهارمحال و بختیاری رعایت می‌شود و در این شرایط نگرانی خانواده‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مدارس دو هفته است که فعال شده‌اند و طی بررسی‌ها حدود ۷۰ درصد دانش آموزان در این استان سر کلاس درس حضور یافته‌اند.

شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری روز به روز در حال شدت گرفتن است و روز به روز به آمار فوتی‌های کرونا افزوده می‌شود.

شیوع کرونا از طرفی و حضور دانش آموزان در مدارس و خطر ابتلای آن‌ها به کرونا از طرف دیگر همچنان مهمترین نگرانی خانواده‌های چهارمحالی به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید


ترس ابتلای فرزندان آن‌ها به کرونا و در خطر قرار گرفتن سلامت آن‌ها در مدارس این روز‌ها به هراس و استرس واقعی برای خانواده تبدیل شده است، اگرچه مدارس در راستای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حرکت می‌کنند، اما خانواده با توجه به همه گیری این بیماری و ابتلای سریع به این بیماری نمی‌توانند نسبت به سلامتی دانش آموزان خود بی تفاوت باشند.

از طرفی اعلام خبر‌های غیر موثق در خصوص ابتلای دانش آموزان به کرونا در استان‌های مختلف کشور در شبکه‌ها اجتماعی بر تشدید نگرانی خانواده‌های این استان دامن می‌زند.

فوتی‌های این بیماری در سطح استان نسبت به گذشته بیشتر شده است و همین امر بر دلهره و هراس خانواده‌های چهارمحالی افزوده است

خدیجه حسینی یکی از مادران چهارمحالی که دارای دو دانش آموز است اظهار داشت: شیوع کرونا به عنوان مهمترین تهدید سلامت افراد جامعه در حال حاضر به شمار می‌رود.

او افزود: فوتی‌های این بیماری در استان نسبت به گذشته بیشتر شده است و همین امر بر دلهره و هراس خانواده‌های چهارمحالی افزوده است.

حسینی اضافه کرد: شیوع کرونا در استان از طرفی و حضور دانش آموزان در مدارس از طرف دیگر بر شدت دلهره و اضطراب خانواده‌ها افزوده است و خانواده‌ها نگران ابتلاء فرزندان خود به کرونا هستند.

او ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها نسبت به رعایت مواد بهداشتی در خصوص پیشگیری از ابتلای به کرونا بی توجه هستند و نسبت به استفاده از ماسک و… بی تفاوت هستند و همین امر نگرانی را بیشتر کرده است.

فعالیت مدارس در روزهای کرونایی

حسینی گفت: مدیریت سلامت کودکان و نوجوانان در جلوگیری از ابتلای به کرونا در محیط خانواده در زمان تعطیلی مدارس توسط بسیاری از خانواده به خوبی انجام شد، اما اکنون خطر هر لحظه در کمین دانش آموزان است.

نگرانی خانواده‌ها از تعداد بالای دانش آموزان در مدارس دولتی

صمیمی یکی دیگر از مادران شهرکردی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌هایی که وضعیت مالی خوبی دارند، دانش آموزان خود را در مدارس غیر انتفاعی ثبت نام کردند اظهار داشت: در این مدارس کلاس‌های درس با تعداد کم دانش آموز تشکیل می‌شود و همین امر خطر ابتلا را کاهش می‌دهد.

او افزود: بسیاری از خانواده وضعیت مالی خوبی ندارند و نمی‌توانند فرزندان خود را به این گونه مدارس بفرستند و این در حالی است که روند آموزش در این مدارس به خوبی در حال انجام است، اما مادران و پدران در مدارس دولتی به علت تعداد بالای دانش آموز نگران سلامت فرزندان هستند و این همین امر نیز در بر کیفیت آموزش نیز تأثیر غیر مستقیم گذاشته شده است.

حضور ۷۰ درصد دانش آموزان در کلاس‌های درس

فیروز عسگری معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جاری ۱۰۰ درصد مدارس این استان فعال شدند، اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد دانش آموزان با رضایت خودشان بدون اجبار سر کلاس‌های درس حاضر شدند.

او افزود: بیش از ۹۹ درصد معلمان در کلاس درس حضور دارند و مابقی نیز به دلیل عذر پزشکی مانند بیماری زمینه‌ای، خانم‌های باردار یا مشکوک به کرونا با داشتن مجوز سر کلاس حاضر نشدند.

فعالیت مدارس در روزهای کرونایی

عسگری اضافه کرد: در حال حاضر مدارس دولتی در دوردست‌ترین نقاط استان نیز فعال است.

او ادامه داد: از اسفند ماه تاکنون چهار مرحله سرانه بهداشتی به مبلغ حدود دو میلیارد تومان برای مدارس استان تزریق شد و مرحله بعد نیز در حال آماده شدن برای پرداخت است.

عسگری با بیان اینکه ساماندهی معلمان به طور کامل انجام شده و تمام مدارس معلم دارند اظهار داشت: بیش از ۹۵ درصد کتب درسی به دست بچه‌ها رسیده و کمبود‌ها هم در حال دریافت شدن است البته برخی دانش آموزان ثبت نام نکرده بودند.

او ادامه داد: تمام مدارس ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند و شبکه بهداشت هم به عنوان ناظر مدارس را رصد می‌کند و ما هم روزانه از ادارات گزارش می‌گیریم.

فعالیت یک هزار و ۲۰ مدرسه غیر دولتی در چهارمحال و بختیاری

عسگری گفت: در حال حاضر یک هزار و ۶۰۶ مدرسه دولتی و یک هزار و ۲۰ مدرسه غیر دولتی در استان در حال فعالیت است.

او افزود: معتقد هستم بخش غیردولتی به جز با کیفیت بخشی خود نمی‌تواند دوام آورد، زیرا زمانی دانش آموزی در مدرسه غیر دولتی ثبت نام می‌شود که باید از مدرسه دولتی چیزی برتر در ابعاد فرهنگی و آموزشی داشته باشد که اگر اینگونه نباشد دچار مشکل هستیم.

عسگری با بیان اینکه مدارس غیردولتی را باید بر اساس آمار و اسناد در وضعیت آموزش و پرورش تجزیه تحلیل کنیم تا بگوییم چه وضعیتی دارند اضافه کرد: در مجموع مدرسه غیر دولتی اگر به کیفیت خود فکر نکند دوام نمی‌آورد و تعطیل می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت مدارس غیردولتی از دولتی بیشتر است گفت: نمی‌توان چنین حرفی زد و این عمومیت ندارد و مدارس غیر دولتی که خودشان را به روز نکنند توسط مردم خود به خود بسته می‌شوند پس باید مدارس مطلوب مشتری مدار شوند.

رعایت ۷۰ درصد استاندارد‌ها برای پیشگیری از شیوع کرونا در مدارس

سید حامد برکاتی مدیر کل سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش در سفر به چهارمحال و بختیاری و حضور در برنامه زنده تلویزیونی گفت: حدود ۷۰ درصد استاندارد‌ها برای پیشگیری از شیوع کرونا در مدارس چهارمحال و بختیاری رعایت می‌شود.

فعالیت مدارس در روزهای کرونایی

او افزود: وضعیت مدارس چهارمحال و بختیاری به لحاظ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا و حدود ۷۰ درصد منطبق بر استاندارد‌های تعریف شده و در خصوص مسائل جزئی‌تر کاملاً مطابق با دستورالعمل‌ها است.

برکاتی اضافه کرد: روز به روز میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با توجه به کسب تجربه در مدارس بهبود می‌یابد.

او با بیان اینکه، مادران به عنوان رکن اساسی خانواده باید در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دقت بیشتری داشته باشند ادامه داد: سه اصل استفاده از ماسک، رعایت فاصله حدود دو متری و شست و شوی مرتب و صحیح دست‌ها باید توسط اعضای خانواده جدی گرفته شود.

برکاتی گفت: چهارمحال و بختیاری با توجه به همجواری با استان‌های با شیوع بالای بیماری کرونا و قرار گرفتن در مسیر تردد استان‌های جنوبی باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را به شکل جدی تری دنبال کند.

وضعیت بازگشایی مدارس و صعودی شدن شیوع کرونا در سطح استان باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد و تلاش شود که تمهیدات بیشتری در مدارس برای جلوگیری از شیوع این بیماری در نظر گرفته شود و تلاش شود که آموزش‌ها به صورت مجازی برگزار شود و دانش آموزان کمتر سر کلاس‌های درس حاضر شوند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار