روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا:

مراقبت‌ها باید در کشور تشدید شود/ واکسن کرونا هم بیاید، باید سبک زندگی جدید را ادامه دهیم

رئیس جمهور گفت: در فصل پاییز باید مراقبت‌ها را تشدید کنیم.

به گزارش حوزه دولت  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: با شروع فصل پاییز باید مراقبت‌ها را در سطح کشور در زمینه کنترل این بیماری کرونا تشدید کنیم، به دلیل این که همزمان بیماری‌های دیگری مثل آنفلوآنزا، سرماخوردگی یا بیماری‌های دیگری در کشور شروع می‌شود.

او افزود: اخیرا در بعضی کشور‌های همسایه بیماری‌هایی مثل شبه ذات‌الریه که از کرونا هم خطرناک‌تر است شروع شده است و ما وارد فصلی می‌شویم که همه باید مراقبت‌ها را بالا ببریم.

رئیس جمهور گفت: در این شرایط مردم می‌دانند بالای ۳۰ میلیون نفر در دنیا به این کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و از این تعداد نزدیک یک میلیون نفر هم فوتی بوده است. این یکی از آثار خطرناک کووید ۱۹ است که جان مردم را در خطر می‌اندازد. علاوه بر آن مشکلات دیگری هم از نظر روانی، اقتصادی، علمی و فرهنگی و آموزشی در جامعه تاثیرگذار است. بیماری با این همه ویژگی‌های خاص است که امروز با همه گیری دنیا را گرفتار کرده است.

روحانی گفت: باز هم باید روی برخی اقدامات تاکید کنیم و با مراقبت و دقت بیشتر کار را به پیش ببریم. در دوران کرونا و پساکرونا تا مدتی گرفتار خواهیم بود؛ سرمایه گذاری‌ها شکل متفاوتی گرفته است و ما هم امروز در کشور باید این کار را بکنیم.

رئیس جمهور افزود: امروز سرمایه گذاری در بخش سلامت، بهداشت، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد دیجیتالی، دولت الکترونیک را باید تشدید کنیم. یعنی سرمایه گذاری‌ در اموری که مشکل است باید به سمتی که می‌تواند شرایط کشور را تغییر دهد،  هدایت شود. در عین حال جامعه هم در زندگی و اقتصاد شرایط مناسب را داشته باشد.

او با تاکید بر لزوم توجه مردم به سبک زندگی ادامه داد: مردم می‌پرسند که تا چه زمانی باید ماسک بزنیم، سفر کم برویم یا فاصله اجتماعی را رعایت کنیم؟ باید بی‌حوصلگی را کنار بگذاریم، این سبک زندگی را باید میان مدت و بلندمدت ببینیم و باید تمام امسال را مدنظر قرار دهیم. حتی ممکن است سال آینده هم نیاز باشد همه اصول بهداشتی را مراعات کنیم و زندگی را باید با سبک جدید بنیانگذاری کنیم.

نمی‌دانیم آثار واکسن چقدر است

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: حتی اگر واکسن هم در دسترس قرار بگیرد، باز هم باید این نوع سبک زندگی ما ادامه پیدا کند. امروز آماری که در جلسه دولت ارائه شد ما دیدیم در برخی از استان‌ها، افرادی امروز بستری هستند که چند ماه پیش، همانجا بستری بودند و دو مرتبه بستری شده‌اند. یعنی یک فردی به کووید ۱۹ مبتلا شده و به بیمارستان رفته و بستری شده و معالجه و ترخیص شده و بعد از گذشت چند ماه، دو مرتبه مبتلا شده است. این داستان خود واکسن را هم زیر علامت سوال قرار می‌دهد که اگر واکسن هم آمد، چقدر تاثیر دارد.

روحانی افزود: فردی که به این بیماری مبتلا شده و ۲-۳ ماه بیشتر او را حفاظت نکرده و دومرتبه گرفتار این بیماری شده، واکسن چه‌کار می‌تواند انجام بدهد.

رئیس جمهور بیان کرد: ما نمی‌دانیم آثار واکسن چقدر است و چند ماه آثار مثبت دارد و ایمنی ایجاد می‌کند. حتی اگر واکسن هم برسد، باید همچنان اصول بهداشتی استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری و شستن دست‌ها، ضدعفونی‌کردن‌ها و همه اصول را باید ادامه بدهیم و از تردد‌های غیرضرور، باز هم پرهیز کنیم. حتی در شرایطی که واکسن در اختیار ما قرار بگیرد، ما نمی‌توانیم شرایط را عادی در نظر بگیریم.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: یکسری دوگانگی‌هایی است که در فضای مجازی و یا در برخی روزنامه‌های مطرح می‌شود، باید دوگانه‌انگاری‌ها نادرست در دوران کرونا مانند «سلامت یا معیشت»، «سلامت یا دیانت»، «سلامت یا فعالیت اجتماعی»، «سلامت یا آموزش و مهارت» کنار گذاشته شود و همه این دوگانه‌ها در کنار هم مدنظر قرار گیرد.

روحانی افزود: ما نباید فکر کنیم اگر بچه‌ای به مدرسه رفت به کرونا مبتلا می‌شود، ولی اگر در کوچه بازی کند مبتلا نخواهد شد، و یا اگر یک جوانی به دبیرستان رفت مبتلا می‌شود، اما اگر در یک مهمانی خانوادگی شرکت کرد، مبتلا نمی‌شود. این کووید۱۹ مکان خاص، تعلق خاص، اجتماع خاص و عنوان خاص ندارد و در همه جا هست.

اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا مهم است

رئیس جمهور گفت: در آزمون سراسری برخی نگران بودند و به من نامه نوشتند و ابراز نگرانی کردند که یک میلیون نفر در کنار هم آزمون می‌دهند و گفتند که امسال را رها کنید و بگذارید یک سال عقب بیفتد و نتیجه کار آن‌ها مشخص نباشد؛ شما می‌دانید که در این صورت چه بار سنگین روحی و روانی و اضطراب و دلهره و حتی افسردگی ایجاد می‌شد.

او افزود: این همان دوگانه‌ای است که شما نمی‌پذیرید یا سلامت یا کنکور؛ نه! هم سلامت و هم کنکور؛ شما دیدید که یک میلیون نفر در کنکور شرکت کردند و هیچ ابتلایی نداشت و این از عجایب است و بعد که تعداد افرادی که احتمال مشکل ابتلا را داشتند غربالگری کردند- ۵۶ نفر بودند – تست‌های آن‌ها منفی و معلوم شد که آزمون دقیقا با دستورالعمل‌های بهداشتی به سلامت برگزار شده است.

روحانی با تاکید بر اینکه اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا مهم است، گفت: اینکه کجا، چگونه، چه شغل و شرایطی اعم از سنی و ... داریم تفاوتی ندارد، مهم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است؛ اوایل کرونا این ذهنیت ایجاد شده بود که افراد ۶۰ سال به بالا یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای مبتلا می‌شوند در حالی مشاهده کردیم که در این بیماری، ابتلا از نظر سنی تفاوتی ندارد و ممکن است یک کودک، جوان یا نوجوان به آن مبتلا شوند.

او ادامه داد: همه اعم از کودک و نوجوان و میانسال و سالمند باید اصول و دستورالعمل‌های بهداشتی را تا زمانی که کاملا مصون شویم، رعایت کنیم، این زمان مشخص نیست و همه باید حراست و حفاظت کنیم و کار را پیش ببریم. اگر مردم مراقبت‌ها را کنار بگذارند با مشکل بزرگی مواجه خواهیم شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در نشست امروز بر مراعات مردم نسبت به دستورالعمل‌ها تاکید شد، گفت: آمار نگران کننده‌ای از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد که طبق آن گزارش، مراعات مردم در کشور در هفته‌های قبل از ۸۲ درصد به ۶۲ درصد کاهش یافته و این بسیار نگران کننده است.

او ادامه داد: اگر مردم بخواهند مسئله مراقبت را کنار بگذارند، به هشدار‌ها و به آموزش‌های عمومی از طریق رسانه‌ها توجه نکنند با مشکل بزرگی مواجه می‌شویم. نمودار‌ها نشان می‌دهد که هر جا مراعات مردم پایین آمده از هفته بعد افزایش بیماری را داریم و هفته بعد از آن تعداد افراد بستری و هفته بعد هم مرگ و میر اضافه می‌شود و این یک زنجیره است که در کنار هم انجام می‌شود.

رئیس جمهور از مردم خواست و تاکید کرد تا در همه جا و همه حالت این اصول مدنظر و مورد تاکید را مدنظر قرار دهند و از وزارت بهداشت و صدا و سیما و سایر رسانه‌ها هم خواست آموزش ملموس‌تری با شیوه‌های مختلف به مردم ارائه کنند.

روحانی ادامه داد: یکی کرونا گرفته بود و یک هفته در اداره راه می‌رفت، از او علائمش را پرسیدند که در هفته گذشته حسی نداشتی؟ می‌گفت چرا سر درد داشتم عطسه می‌کردم آسپرین خوردم خوب شدم.

روحانی تصریح کرد: پاییز در راه است و مردم از این به بعد کرونا را به سرما خوردگی پیوند می‌دهند در حالی‌که هر علامتی می‌آید نخست بدترین حالت را در نظر گرفته و بگوییم این کووید ۱۹ است تا بعد روشن شود نیست و خیال‌مان راحت شود.

او افزود: علائم کووید ۱۹ فقط سرفه کنیم؛ یکی می‌گوید بدنم درد می‌کرد عطسه نمی‌کردم. بحث سر سرفه و عطسه نیست، این بیماری علائم مختلفی دارد. فرد مبتلا دربویایی و چشایی هم دچار اختلال می‌شود و باید مراجعه کند. در آموزش موارد را به صورت ریزتر، دقیق‌تر و ملموس‌تر برای مردم توضیح دهیم تا هر کسی مبتلا شد وظیفه شرعی و قانونی خود دانسته و دو هفته خود را ایزوله کند و حتی با اعضای خانواده خود ارتباط نداشته باشد.

رئیس جمهور دلیل فاصله بیشتر مبتلایان در کشور ما با برخی کشور را در میزان مراعات کردن یا نکردن دانست و گفت: پزشکی و پرستاری همان است و حتی کادر پزشکی ما دلسوزتر و فداکارتر هم هستند. اما مردم آن کشور‌ها در زمان مبتلا ۱۴ روز مراعات می‌کنند و اینجا مراعات نمی‌کنند تا کار به بیمارستان بکشد. آموزش مردم برای این است که وقتی حس کنند مبتلا شدند بدانند چگونه باید از خود مراقبتی داشته باشند.

روحانی با بیان دو نکته مهم دیگر درباره قاچاق کالا و ورود گردشگر اظهار کرد: قاچاق کالا متاسفانه در کشور ما وجود دارد و مقدار قاچاق کالا قابل بحث است. همه ما از مرزبانی گرفته تا نیروی انتظامی، نیرو‌های مسلح، گمرکات و ستاد مبارز با قاچاق کالا و ارز در برابر قاچاق کالا مسئول هستیم. در شرایط فعلی باید بیش از پیش بر قاچاق دارو تمرکز کنیم که داروها را به خارج از کشور منتقل می‌کنند، چرا که گویا در کشورهای همسایه قیمت آنها بالاتر است.

روحانی تاکید کرد: مبارزه با قاچاق کالا مخصوصا در زمینه دارو و واکسن تشدید شود و جلوی قاچاق واکسن و دارو به خارج از کشور گرفته شود. البته ما صادرات دارو داریم اما این کار را باید مبادی رسمی انجام دهند نه اینکه قاچاق دارو و واکسن را شاهد باشیم.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به ضرورت انجام امور اداری مردم تا جای ممکن به صورت مجازی و غیرحضوری اظهار کرد: مسئله دیگر ورود گردشگران به کشور است که باید دستورالعمل ویژه خودش رعایت شود نه اینکه رفت‌وآمد وجود داشته باشد و دستورالعمل‌ها مراعات نشود. این موضوع باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا نگرانی‌ها در این زمینه نیز رفع شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
راستی روحانی امروز شنبه بود ما چیزی نفهمیدیم!!! حتما این جشن بزرگ تو کوچه شما برگزار شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اقا بسه دیگه مردم بریدن زیر بار گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
دولت تدبیرررررر.......
Iran (Islamic Republic of)
حکمت
۱۸:۳۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اقای رءیس جمهورامروزشنبه بودخبری ازپیروزی نشد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۷:۴۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
مگه ماوزيربهداشت نداريم چرااقاي روحاني كاراصليشونو رسيدگي به معيشت مردم وحل مشكلات نميكنن
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۶:۲۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
آقای رئیس جمهور بذار اصلا کرونا ما رو بکشه تو کاریت نباشه(در واقع هم کاریت نیست)، تو فقط جلوی گرانی را بگیر ، قیمت خودرو و مسکن را میبینی ؟ خبر داری پراید صد تومنه؟ خبر داری خونه های مسکن مهر چهل برابر گرون شده ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۶:۲۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
آقای روحانی یک سوال دارم ، شما الان جان مردم واست مهم است یا مال مردم؟؟؟ جواب را خودم میدونم، هم جان مردم را با عدم رعایت پروتکل های بهداشتی گرفتی و هم با گرانی همه چیز و بدبخت کردن مردم زندگی مردم
Iran (Islamic Republic of)
دزفولی
۱۵:۳۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
این ویروس به کمک آقای روحانی آمده که جوانان تحصیلکرده بایت بیکاری به او معترض نشوند و خانه نشین شوند ودم بر نیارند.
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۵:۱۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
سوپرایز شنبه یکشنبه چی شد
Iran (Islamic Republic of)
سید مهدی
۱۵:۱۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بهترین خبر امروز و فردا فقط میتونه خبر استعفای تو و اون دولت بی تدبیر و نا امیدت باشه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
چرا مدارس رو باز کردید؟ چرا تجمعات غیر ضروری رو مجوز دادید؟ چرا به استانداران دستور ندادید که مسیر استان هاشون رو برای سفر های غیر ضرور ببندند؟ چرا و هزاران چراهای دیگه که نشون میده شما مسئولین کشور دوگانه دارید عمل میکنید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۲۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
سوپرایز روز شنبه و یکشنبه چی بود آقای روحانی

اگه قیمت کالا ها پائین اومده ۵۰ درصد این میشه سورپریز
قیمت سکه شده ۹۰ درصد پائین دلار شده ۱۰۰۰ تومن
اره این میشه سوپرایز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
هر وقت چیزی گفته برعکسش اتفاق افتاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
آخه چی‌؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
با بی توجهی دولت هزاران نفر جانشان را بعلت کرونا از دست دادن اما همچنان بی خیال
Iran (Islamic Republic of)
میلاد67
۱۴:۱۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
فقط چسبیدی به کرونا که سلامت مردم به خطر نیفتم...
الان با این وضع اقتصادی که تو درست کردی حسابی وضع سلامت روحی و معیشتی مردم به خطر افتاده...
سلامت روحی و معیشتی که مهمتر است...
وقتی وضع روحی مردم خراب باشد و افسرده باشن احتمال سکته وخیلی از بیماری زیاده...
معیشتی هم که جای خود دارد خیلی ها این روزها شب ها گرسنه میخوابند که تو عین خیالت نیست...
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۱۴:۱۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خپ یهو بگید کرونا بهونه ست سبک زندگیمون باید عوض کنیم.
البته از وقتی شما روی کار اومدید سبک زندگی همه عوض شده فقرا هر روز فقیرتر میشن ثروتمندا هر روز سرمایشون بیشتر میشه.
خدا نگذره از اونایی که با رای هاشون تر و خشک با هم سوزوندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اخه اونای که به روحانی رای دادن مگه میدونستن این جوری مملکت داری میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
رییس جمهور محترم یه کم به فکر معیشت مردم باشید به نظرم برای کرونا سنگ تمامگذاشتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
چه اقدامی برای کرونا شده است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
ببشتر این آمارها مربوط به عزاداری ها بدون رعایت دستورالعمل های بهداشتی و بازگشایی مدارس و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در ادارات دولتی و خصوصی هستش

پس همه تقصیرها رو گردن مردم نیاندازید
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۵:۰۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
غالب عزاداری ها با رعایت نکات بهداشتی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
چقدر زيباست راحت و شفاف و بدون هيچ پنهان كارى انتقاد نوشته اى. احسنت بر تو و باشكاه كه منعكس كرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اين آقاى رييس جمهور عزيز دست بردار بايد نبايد ها نيست
چه كسى بايد خودت ! چه كسى نبايد بازهم خودت ! سخنورى نفرماييد عمل كنيد. رودر واايستى دارى نداشته باش ملاحظه كارى ميكنى نكن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
امروزشنبه است فردا یکشنبه جناب روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خخخخخخخخخخخخخخخخخ منتظر خبر خوبه هستید ؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
بیچارمون کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
فکر کنم به جز کرونا کار دیگه ای هم باشه انجام بدید یک کم هم از اون اتاق بیاین بیرون سری به بازارا بزنین برا سلامتیتون هم خوبه یه هوایی هم میخورین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
واقعا راست میگید......خوب شد کرونا شیوع پیدا تا یک بهانه ای باشه برای تفره رفتن از مسوولیتشان......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خیلی وقت هست سبک زندگیمان را عوض کردیم به لطف مسئولین بی تدبیر و شما قبل از کرونا نگران نباش
Iran (Islamic Republic of)
رضا حیدری سیستانی
۱۲:۳۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
قربان لبخند زیبایت ؟؟؟؟؟و قربان لحن زیبایت (علی برکت الله) که در طول هفت سال از شما دیدم
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۲:۳۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
با وجود پیک کرونا یک میلیون وام پنج نفره به بالا وازیز کنید پایان شهریور قول واریز داده بودید
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۲:۲۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
توروخدا افسار خودرو سازها را بکشید و قطب‌های خودرو و ظرفیت خودروسازی به بیش از پنج ملیون و ده ملیون در سال افزایش یابد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
كنكور رو يه ماه مينداختي عقب آموزش عالي فلج ميشد ؟
عزاداريا رو نمادين ميكردي و مراسم برگزار نميكردي عاشورا لطمه ميخورد ؟
مدارس و دانشگاهها رو باز نميكردي مملكت فلج ميشد ؟
البته اين حرفا از كسي كه وسط خطر شيوع بنزين برا مسافرت ميده بعيد نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
اولی رو دیگه الکی میگی
الان یه ماه از کنکور گذشته میشه بگی الان با یه ماه پیش چه تفاوتی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
فکر مهار گرونیا باشید / یچارمون کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
خب بازم طبق معمول همه تقصیرها رو انداخت گردن مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
چطور شد در آستانه توزیع واکسن آنفلو آنزا یه دفعه همه استان ها قرمز شدند؟! معلومه دیگه میخوان ترس و وحشت را زیاد کنند و این واکسن منحوس امریکایی را به همه بزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۹ شهريور ۱۳۹۹
چشم بسته غیب گفتی :|
آخرین اخبار