مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در رابطه با وضعیت آفات پنبه در مزارع استان گزارشی ارائه داد.

کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: با توجه به شروع برداشت محصول وش از مزارع کشت بهاره پنبه، آفت کرم غوزه تنها برای مزارع دیرکاشت ممکن است ایجاد خطر کند.

او افزود: طبق گزارش‌های رسیده مزارع شرق استان کمترین میزان شکار پروانه کرم غوزه را داشته اند و همچنین جمعیت لارو هم از هفته‌های گذشته کمتر شده است.

حق نما ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد در شرق استان خطر این آفت در حال کاهش است و با توجه به وضعیت نقشه‌های پراکنش و پیش بینی‌های انجام شده جمعیت لارو این آفت در مزارع شهرستان‌های رامیان، علی آباد و گرگان کماکان رو به افزایش است.

او گفت: از این رو مبارزه شیمیایی در مزارعی که بالاتر از ۲ درصد آلودگی در اندام‌های زایشی وجود دارد توصیه می‌شود.

حق نما در رابطه با وضعیت آفات مکنده در مزارع پنبه گفت: از میان آفات مکنده فعالیت زنجرک را بیشتر در مزارع مرکز و غرب استان به خصوص در گرگان، کردکوی و آق قلا شاهد هستیم.

او ادامه داد: آفت سفید بالک بطور پراکنده در اکثر مزارع در حال فعالیت است، اما در گرگان و آق قلا بیشتر گزارش شده است همچنین در شهرستان‌های علی آباد، آق قلا و بخش‌های شرقی استان بالاتر از حد آستانه گزارش شده است.

حق نما گفت: آفت سنک هم در بسیاری از مناطق استان بالاتر از حد آستانه اقتصادی است و هنوز خطر بالقوه‌ای برای مزارع دیرکاشت به شمار می‌رود.

او افزود: فعالیت تریپس به غرب استان محدود شده است و با توجه به وضعیت جمعیت آفات در نقشه‌های درون یابی شده به کشاورزان توصیه می‌شود ضمن بازدید از مزارع خود در صورت تایید وجود این آفات از سموم سیستمیک برای کنترل استفاده کنند.

انتهای خبر/ق
برچسب ها: آفت پنبه ، کشت بهاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.