آیا فقط ایران تغییر ساعت را تجربه می‌کند؟/ ۴.۵ میلیون مشترک در تهران مصرف‌کننده ۱۰ درصد انرژی کشور!

هرساله با تغییر ساعت رسمی کشور این سوال مطرح می‌شود که با این تغییر ساعت چقدر در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

ضرروت تغییر ساعات در کاهش مصرف انرژیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ساله در کشور ما در دو مرحله تغییرات ساعتی انجام می‌شود به طوری که در مرحله نخست اول فروردین ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو در  آخرین روز تابستان یک ساعت به عقب کشیده می‌شود این در حالی است که در برخی از کشور‌ها این موضوع در ۴ مرحله طی یکسال انجام می‌شود.

در سال ۱۳۷۰ بر اساس محاسباتی هیئت وزیران ایران مصوبه‌ای را به تصویب رساند که طی آن ساعت رسمی کشور همه ساله در اول فروردین ماه یک ساعت جلو کشیده شود و در سی و یکم شهریورماه به حالت اول بازگردد. ادامه مطالعات در آن دوره نشان داد که حدود ۱۰۰ مگاوات کاهش مصرف در زمان پیک (اوج مصرف) حاصل شده‌است.

طبق بررسی‌های انجام شده تغییر ساعت در فصل بهار و تابستان در سایر کشور‌ها نشان می‌دهد که این روند به منظور استفاده بهینه و صرفه‌جویی در مصرف برق با بهره‌گیری از نور خورشید و طولانی بودن ساعات روز‌های فصل بهار و تابستان به مرحله اجرا در آمده و در حال حاضر در ۷۷ کشور جهان تغییر ساعت در این دو فصل به‌عنوان یک اصل پذیرفته شده و قانونمند، نهادینه شده است.

کاهش ۶۰۰ مگاوات مصرف انرژی با اجرای تغییر ساعت در فصول

رجبی مشهدیمصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر برق در تغییر ساعات کشور، گفت: به هر حال یکی از دلایل اصلاح ساعت در نیمه اول و دوم سال استفاده از نور روز خورشید است و قطعا این امر تاثیرگذار در مصرف انرژی است.

او ادامه داد: در واقع هر سال این روند ادامه دارد و تاثیر بسیار مطلوبی در کاهش مصرف انرژی به خصوص برای خانوار‌ها دارد و این طرح در بسیاری از کشور‌ها در حال اجرا است.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد: طی این برنامه ریزی که همه ساله در جهت تغییر ساعات می‌شود باعث شده عدد قابل توجهی یعنی حدود ۶۰۰ مگاوات کاهش مصرف انرژی را داشته باشیم.

صرفه جویی بیش از ۷۵‌گیگاوات  ساعت با تغییر ساعات در فصول

دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر نشان داده که تغییر ساعت رسمی کشور در اول فروردین کاهش ۵/۱‌درصدی مصرف برق را در پی خواهد داشت و میزان این صرفه‌جویی ظرف ۶ ماه بیش از ۷۵‌گیگاوات ساعت تخمین زده شده است.

در واقع ایجاد تعادل بین تولید و مصرف حامل‌های انرژی یکی از مشکلات دنیای امروز بوده و این مشکل در کشور‌های در حال توسعه‌ای، چون ایران به دلیل مصرف بالا از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در این میان برق یکی از مهم‌ترین حامل‌های انرژی است که مصرف بالای آن به‌دلیل عدم‌سهولت در واردات، برای اقتصاد کشور چالش آفرین بوده و نتیجه‌ای جز خاموشی و اُفت ولتاژ را در پی نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید


بنابراین افزایش تولید برق هم به دلیل محدودیت‌های سرمایه‌ای و هم به دلیل محدودیت تجدید‌ناپذیری نهاده‌ها، با مشکلات زیادی همراه است، بنابراین بهترین راه برقراری تعادل بین تولید و مصرف برق، تعدیل مصرف بوده و در این میان یکی از روش‌های کنترل مصرف برق استفاده از سیستم تغییر ساعت است.

آیا فقط ایران تغییر ساعت را تجربه می کند؟

حسن مرادیحسن مرادی کارشناس انرژی  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: به طور کلی تغییر  ساعات در کشور‌ها به این دلیل است که بتوانند مقدار بیشتری از نور خورشید را به منظور روشنایی استفاده کنند.

او ادامه داد: هر چند که گفتنی است این مسئله در میزان ساعت کار تفاوت چندانی ندارد و صرفا زمانی که آسمان زودتر روشن می‌شود، می‌توان از این شیوه برای استفاده حداکثری از نور بهره برد تا کمتر نیاز باشد از چراغ برای روشن کردن فضا استفاده کنیم.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: تغییر ساعت یک امر ارزشمندی است که سال‌ها در کشور ما انجام می‌شود به طوری که این روند در تغییر ساعات ادارات نقش بسیار مهمی را دارد.

مرادی گفت: با توجه به این که انگلستان هم که ساعت رسمی گرینویج است از این امر مطابقت می‌کند و می‌تواند نقش مهمی برای ما داشته باشد چرا که جابجایی این ساعت‌ها می‌تواند در جابجایی کاهش بار انرژی نقش مطلوبی داشته باشد.

او بیان کرد: به طور کلی ما از سمت خراسان که آفتاب طلوع  و از سمت کردستان که غروب می‌کند اختلاف ساعت زیادی داریم به طوری که با این تغییرات ساعت می‌توان تا حدودی از مصرف انرزی صرفه جویی کرد، اگر این میزان ساعات را صرفه جویی کنیم می‌توانیم به کشور‌های همسایه هم برق صادر کنیم.

بسیاری از کشور‌ها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، در فصل بهار و تابستان ساعت رسمی کشورشان را معمولاً یک ساعت به جلو می‌کشند، تا مدت زمان بیشتری از روز با ساعات کاری هم‌خوانی داشته باشد و در ساعات کمتری از روز، نیاز به مصرف انرژی برای تأمین روشنایی وجود داشته باشد.

«مایکل داونینگ» نویسنده «جهش به جلو: جنون سالانه صرفه‌جویی در زمان نور روز» معتقد است اجرای «تغییر ساعت» هزینه‌ای برای مردم و مصرف‌کنندگان انرژی ندارد؛ بنابراین، این روش طرفداران زیادی در میان قانونگذاران کشور‌ها دارد.

وی همچنین می‌گوید اجرای دی‌اِس‌تی در کشور‌هایی که نزدیک خط استوا قرار دارند و مقدار نور روز در آن‌ها ثابت است، تأثیر چندانی در بهینه‌سازی مصرف انرژی ندارد. اما دلیل استفاده آن‌ها از این روش، هماهنگ شدن با منطقه زمانی آمریکا است.  

کشورهایی که ساعت خود را تغییر نمی دهند

بیشتر مناطق آفریقا و همچنین کشور‌های آسیایی - از قبیل چین و هند – ساعت‌های رسمی خود را در بهار تغییر نمی‌دهند. این بدان معنا نیست که این کشور‌ها پیش‌تر «تغییر ساعت» را امتحان نکرده‌اند. به طور مثال، قطعی برق مداوم در «بنگلادش» مسئولان این کشور را وادار کرد تا سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸)، دی اِس‌تی را به طور آزمایشی اجرا کنند.

نارضایتی مردم از این روش باعث شد اجرای آن پس از ۶ ماه متوقف شود. مصر نیز سال ۲۰۱۴ و با هدف کاهش مصرف انرژی، «تغییر ساعت تابستانی» را اجرا کرد. این روش بدلیل نارضایتی مردم از ۴ بار تغییر ساعت در سال و همچنین بی‌نتیجه بودن آن در بهینه‌سازی مصرف انرژی، از سال پس از آن اجرا نشد.

صبوری مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران بزرگ گفت: ۲۵ درصد مصرف برق شهر تهران یعنی ۱۲۰۰ مگاوات مربوط به ادارات دولتی و وزارتخانه‌ها است که ۶۰ درصد آن صرف وسایل سرمایشی می‌شود.

۴.۵ میلیون مشترک در تهران مصرف کننده ۱۰ درصد از انرژی کشور!

او با اشاره به اینکه بیشترین مصرف برق در زمان اوج مصرف روز (۱۲ تا ۱۶) است  ادامه داد: ۴.۵ میلیون مشترک در تهران بزرگ وجود دارد که ۱۳ درصد مشترکان کشور را شامل می‌شود و ۱۰ درصد انرژی کشور را مصرف می‌کنند، ۹ درصد پیک بار کشور در تابستان در شهر تهران اتفاق می‌افتد.

صبوری بیان کرد: براساس این مصوبه دستگاه‌های دولتی موظفند مصرف برق خود را نسبت به زمان مشابه پارسال ۱۰ درصد کاهش دهند و مولد‌های اضطراری را به مدار بیاورند و بعد از وقت اداری سیستم سرمایشی خود را خاموش کنند و در ساعات اداری نیز دمای محیط را در دمای ۲۵ درجه تنظیم کنند.

تغییر ساعت روشی مناسب و هوشمندانه در جهت کاهش مصرف انرژی الکتریکی بوده که بررسی سابقه تاریخی آن و تجارب کشور‌های مختلف دارد به طوری که  تغییر ساعت اثرات دیگری به‌جز صرفه‌جویی در انرژی، مانند اثر بر روی ترافیک، و ... دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۲۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
بجای این کارا ، یه نگاه به این ساختمون سازی و وسایل بی کیفیت و تقلبی بندازید. روشنایی هزینه خیلی کمی از مصرف انرژی رو داره. به علت غیر استاندارد بودن اکثر سازه ها که توسط بنا و معمارها ساخته میشن، دارای ایراد در سرمایش و گرمایش و اتلاف بالای انرژی در داخل ساختمانها و نفوذ سرما و گرما هستیم. در مقابل برای جبران سرما و گرما متوسل به بخاری گازسوز و نفت سوز پرمصرف در زمستان و کولر گازی های ارزان قیمت و اکثرا تقلبی یا بی کیفیت میشیم. بعد یه کارشناس رو هم میاریم گزارش میده مصرف مثلا گاز مون شد اندازه چین.
لطفا اصولی فکر کنیم، اصولی نظر بدیم و اصولی کار کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
همینه واقعا میخواد عید بشه ساعت عوض میشه میزنه رو اعصاب کلا و عیدو هم خراب میکنه! از اونبر هم دم پاییز همینطور
Iran (Islamic Republic of)
بابایی
۱۳:۱۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
به جای اینکه ساعت رو هرسال جلو عقب کنن ساعت کاری ادرات مدارس بانکها رو اول عید یک ساعت زودتر اعلام کنن مثلا اگر مدارس پاییز زمستان ۸صبحه اعلام کنن از اول عید ساعت هفت بیان ازون طرف یک ساعت زودتر تعطیل کنن این بهتره یا اینکه ساعت دست کاری میکنن اکثرا به اشتباه می افتن
Iran (Islamic Republic of)
اا
۱۳:۱۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
قبوض برق هم میبایست اثری از این تغییر ساعت را نسن میداد که بالعکس است ...پارسال خودمان را بررسی کردیم
بیشت شده بود .. شاید برای پول گرفتن زیاد شده بود
-
ناشناس
۱۲:۵۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
باالاخره معلوم نشد کدام کشورها مانند ایران ساعت خودرا تغییر می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
تغيير ساعت خيلى كار مسخره ايه رو اعصاب ملته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
واقعا ک والا ادارات کل برقها وسایل سرمایشی و گرمایشی شبانه روز روشنه کجا صرفه جویی میکنن..
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۰:۳۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
خداییش کار قشنگی نیست . حق با شماست انرژی مهمه اما خدا وکیلی مردم یک جامعم مهمن
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۳۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
با َسلام
از نظر من هیچ تاثیر مثبتی در کاهش مصرف انرژی ندارد اکثر ساختمان های اداری بد طراحی شده اند و تمام ساعات روز نیاز به روشنایی و گرمایش و سرمایش دارند. چه 6 صبح چه 7. بهتر بود بجای تقلید طوطی وار از غرب ساعات کاری رو تغییر می دادند اشتباه غرب رو ما هم باید تکرار کنیم. هزاران بیمار روحی و جسمی تحویل جامعه بدیم. ساعت بیولوژیک بدن نمی تونه خودش رو جلو عقب کنه به خاطر تصمیم غلط بعضی ها. بچه ای که 6 صبح بیدار می شه به خاطر کارمند بودن والدین و میره مهد باید 5 بیدار شه. و همین طور برای مدارس.... ساعات ناهار و نماز ادارات کلا مختله... یک نمونه از صرفه جویی انرژی لطفا ذکر کنند که متاثر بوده از این تصمیم.
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
این صرفه جویی که میفرمایید فقط برروی کاغذ است و در عمل هیچ تفاوتی در مصرف ندارد.
۱-بیشترین مصرف برق به صورت روشنایی و سرمایش در بازار است که این عزیزان اصلا دست به ساعت خود نمیزنند و هر زمان مایل بودند کرکره را بالا یا پایین میکشند.
۲-ادارات بویژه بانکها ( علیرغم دستورات مکرر دولت) بخصوص در مناطق گرمسیر در کل ۲۴ ساعت کولرها روشن است.
۳-طبق اظهارات سالهای گذشته وزارت نیرو بالاترین مصرف برق کشور در صنایع است که اینها معمولا ۲۴ ساعته فعال هستند.
۴-بیمارستانها و مراکز درمانی که بنا به ضرورت کار خود ۲۴ ساعته فعال هستند
پس هیچ تاثیری در مصرف برق ندارد و فقط روی کاغذ آمار درست است.
این تغییر ساعت فقط باعث بهم ریختن ساعت بیولوژیک بدن و ایجاد بیماری می شود.
از کشورهایی نام برده اید که بدنبال نارضایتی مردم ساعت را تغییر نمیدهند ، حال بفرمایید ما چگونه نارضایتی خود از تغییر ساعت را اعلام کنیم تا سوُتفاهم برای مسئولین پیش نیاید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
چندین سال است که در شش ماه اول سال ساعت تغییر میکند،حال چطور آقای رجبی مشهدی سخنگوی محترم فهمیده اند که 600 مگاوات در مصرف صرفه جویی میشود در حالی که هیچ مقایسه ای با سال قبل وجود ندارد!!! ضمنا در اداره ما و اکثر ادارات ، وقتی وارد محل کار میشویم اولین کار،روشن کردن کلیدهای برق است چه شش ماه اول چه شش ماه دوم ! پس این صرفه جویی کجا اتفاق می افتد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۰۹:۲۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
توروخدا یه تحقیقی کنید توو اخبار نوسته به ۴۰ملیون ایرانی کالای ۶۰ هزارتومنی میدن هر ۳چهارماه یکبار و به ۲۰ ملیون ایرانی یارانی ۱۲۰ هزار تومنی میدن بجای ۴۵تومن
این یعنی چی دقیقا؟یعنی یارانه ی همه نمیشه ۱۲۰تومن؟یعنی قراره به بعضیا کالای چندماه یبار ۶۰ تومنی بدن و به بعضیای دیگه یارانه ۱۲۰تومنی؟؟؟؟؟؟
من فکر کردم اولش که به همه هم ۱۲۰ تومن میدن هم کالای ۶۰تومنی ؟؟؟؟دقیق توضیح بدید ا مردم بفهمن اوضاع از چه قراره
لطفا پیگیر بشید
خیلی خیلی تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
میشه کمتر بااعصاب مردم بازی کنید!!؟؟ ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
تحقیقاتی هم در اروپا انجام شده که نشان میدهد باعث بر هم خوردن ساعت خواب افراد و در نتیجه مشکلات روحی و روانی می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
1- بی فایده ترین و خطر نک ترین کار تغییر ساعت است که آسیب حدی به سلامت مردم وارد می کند.
2- کشورهایی اروپایی که دایه دار آن بودند خودشان مصوب کردند که دیگر ساعت را تغییر ندهند.
3- با توجه به تولید لامپ های کم مصرف. الان بحث روشنایی چندان مطرح نیست بلکه مصرف برق بیشتر در وسایل برقی است که روز به روز تعداد آن در خانه بیشتر می شود
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۰۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
خود اروپا هم که این کار رو شروع کردن متوجه ضررهای انجام این کار در طولانی مدت شدند.قانون تغییر ساعت در اروپا لغو شد.ولی در ایران چون احمدی نژاد گفته نباید لغو بشه.مثل افزایش جمعیت که اولین هشدار رو احمدی نژاد داد ولی تازه ۹۴ یاد آقایون افتاد
Canada
ناشناس
۰۷:۳۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
اینجا هم یکساعت را جلو میاورند
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۰۷:۳۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
فقط دردسرش برای مردم هستش
مثل ترافیک
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۰۷:۲۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
‌سلام
اولین کشوری که ساعت خود را برای صرفه‌جویی انرژی جلو و عقب کشید کشور آلمان در سال ۱۹۱۶ بود، علت این حرکت کمبود شدید انرژی در جنگ جهانی اول بود. امروزه ۷۷ کشور این کار را انجام می‌دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
ما این کاهش را در قبض سابق و اس ام اس فعلی مشاهده نمیکنیم .. بیشتر میشود کمتر نمیشود ..
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۶:۵۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
میگم اگر ساعت رو امروز صبح بکشیم عقب مشکلی پیش می آید؟
در ساعت 24 یک ساعت ساعتهای خودتان را به عقب ببرید !!! .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
معلوم ميشه حتي بنگلادشي ها هم تو دموكراسي و در رو داشتن حرف مردم از ما بالاترن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
البته در کشورها تازگی به این نتیجه رسیدند
که اینکار بی ثمر است
شاید فک کنید در مصرف انرژی صرفه جویی کردید
اما به صورت پنهان چندین میلیارد به اقتصاد ضربه میخوره
اینها تحقیقاتی است که در اروپا انجام شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
می خواین اگه احساس می کنید که گاز و برق هم وارداتیه،
قیمتش رو ببرید روی قله های گرونی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
پاییز زیبا یه ساعت اضافه بهمون هدیه داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
ما که با تغيير ساعت مخالفیم
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۰:۰۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
این ساعت قراردادی است و در ابتدا ساعت پاییز و زمستان بوده بعد اومده عقب
Iran (Islamic Republic of)
سرشناس
۰۱:۴۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
یعنی همش فقط بخاطر مصرف برق هست این تغییرات ساعت!؟ ما که فک میکریدم برای چیزای دیگست...
من که از بچگی وقتی مدرسه میرفتم همیشه بیزار بودم از این بازی با ساعت عقب و جلو کردنهاش...
همیشه با خودم میگفتم اینا دم پاییز عقب میکنن ساعتو که دیرتر بگزره زمان مخصوصا تو مدرسه تا زمستون و هنگام تعطیلات جلو میکنن که زودتر بگزره زمان تا دوباره پاییز بشه...خیلی غمگین بود همیشه.. :(
خلاصه ناراضی بودم خیلی وقت ها مخصوصا اون اولین روزها که ساعت عقب میرفت یا جلو...
در کل همون عقب موندن ساعت دائمی میبود چی میشد؟ انگار خیلی هم بیشتر زمان داشتیم مخصوضا تو بهار و تابستون :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
کاش این مقام نام کشور هایی که اقدام به این تغییر ساعت را انجام میدهند ذکر میکرد چون هیچکدام از کشور های صنعتی و پیش رفته دیگر اقدام به چنین کاری نمیکنند چون باز دهی ندارد.در کشور خود مامدارس7/30ادارات8تا9شروع بکار میکنندپس احتیاج به این تغییر نیست ولی از آنطرف بعضی ادارات دانشگاه ها مدارس ساعت 5بعد از ظهر هم فعالیت دارن که در زمستان از ساعت 5بعد از ظهر هوا تاریک است کارمندان در بازگشت جهت خرید به مغازه ها مراجعه میکنند در اینصورت احتیاج به روشنایی بیشتریست.مثل اینکه مسئولین ما از دنیای واقعی فاصله زیادی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
من با تغییر ساعت مخالفم
به جای تغییر ساعت میتوان زمان رفتن به ادارات را تغییر داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
این کارها فقط در ایران انجام می شود
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۰:۰۱ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
کمی هم مطالعه کنیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
بیش از ۹۵درصد جمعیت با تغییر ساعت افسردگی میگیرن که بیش از صد برابر صرفه جویی برق برای دولت وملت هزینه داره
آخرین اخبار