دایملر یکی از بهترین کامیون هایی است که تاکنون ساخته شده و سوخت آن مبتنی بر هیدروژن برای بخش حمل و نقل طولانی است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دایملر یکی از بهترین کامیون هایی است که تاکنون ساخته شده است. این کامیون مفهوم مرسدس بنز GenH۲ را در یک نمایش جهانی ارائه کرده که آغازگر محرک سلول سوختی مبتنی بر هیدروژن برای بخش حمل و نقل طولانی است. استفاده از سوخت مایع به جای هیدروژن گازی، وسیله نقلیه را قادر می‌سازد از نظر قدرت کششی، برد و عملکرد دقیقاً مانند یک کامیون دیزلی معمولی عمل کند.

برای حمل و نقل انعطاف پذیر و طولانی مدت با یک مخزن هیدروژن، کامیون GenH۲ تا هزار کیلومتر و بیشتر برد دارد. آزمایشات کانسپت GenH۲ در سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود در حالی که قرار است تولید سری آن در نیمه دوم دهه آغاز شود.

اصولا در جاده‌ها نیاز به وسایل نقلیه با کربن صفر وجود دارد و کامیون‌های سلول سوختی هیدروژنی در اینجا یک مورد قوی دارند. آندریاس شوئر، وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌های دیجیتال فدرال می‌گوید: پتانسیل عظیم ذاتی هیدروژن برای حفاظت از محیط زیست و اقتصاد قوی وجود دارد. به همین دلیل (دایملر) بیش از ده سال هیدروژن را به عنوان سوخت حمل و نقل تأمین کرده است. 

///

نسخه تولید سری GenH۲ دارای وزن ناخالص ۴۰ تن و محموله ۲۵ تن خواهد بود. دایملر می‌گوید که دو مخزن ویژه مایع هیدروژن با ظرفیت ذخیره سازی ۴۰ کیلوگرم و یک سیستم سلول سوختی قدرتمند این امکان را فراهم می‌کند.

دایملر، که چندین دهه روی فناوری هیدروژن کار کرده است، در میان رقابت تشدید شده برای مهار اگزوز‌های دیزلی و کربن، در حال توسعه یک سلول سوختی با برد حداکثر ۶۰۰ مایل (هزار کیلومتر) در هر کامیون سوخت رسانی و نسل بعدی است. 

///

گفتنی است، هیدروژن مایع در مقایسه با هیدروژن گازی دارای تراکم انرژی به مراتب بالاتری است. این به کاهش اندازه مخازن حامل کمک می‌کند و کامیون را قادر می‌سازد تا فضای بار بیشتری داشته باشد. در عین حال، می‌توان هیدروژن بیشتری حمل کرد که به طور قابل توجهی دامنه کامیون‌ها را افزایش می‌دهد و آن را برای حمل و نقل چند روزه و با مسافت طولانی که توان روزانه انرژی زیاد است، مناسب می‌کند.

///

کانسپت GenH۲ همچنین به سیستم پیل سوختی ۳۰۰ کیلووات و باتری با ظرفیت ۷۰ کیلووات ساعت مجهز شده است که می‌تواند به طور موقت ۴۰۰ کیلووات انرژی اضافی تأمین کند. دایملر می‌گوید که این باتری برای تأمین نیاز‌های انرژی در نظر گرفته نشده است بلکه به طور عمده برای تأمین پشتیبانی موقعیتی سلول سوختی روشن است.

///

نسخه پیش سری دارای دو موتور الکتریکی است که در مجموع برای قدرت ۲x۲۳۰ کیلووات پیوسته و حداکثر قدرت ۲x۳۳۰ کیلووات طراحی شده اند، گشتاور به ترتیب ۲x۱۵۷۷ نیوتن متر و ۲x۲۰۷۱ نیوتن متر است.

به غیر از کانسپت GenH۲، دایملر همچنین از یک کامیون کاملاً باتری مجهز به مرسدس بنز eActros LongHaul رونمایی کرده است که برای پوشش منظم سفر‌های منظم در مسیر‌های قابل برنامه ریزی به روشی کم مصرف طراحی شده است. برد آن با یک بار شارژ تقریباً ۵۰۰ کیلومتر خواهد بود و برای تولید سری در سال ۲۰۲۴ آماده خواهد شد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار