در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نشانه‌های امیدوارکننده‌ای که اربعین امسال به ما هدیه کرد/ عطش رسیدن به کربلا؛ بیانگر تداوم راه سیدالشهدا (ع)

حجت‌الاسلام زارعی گفت: مردم آرزو می‌کنند دوباره به حرم سیدالشهدا (ع) بروند؛ این نشان می‌دهد اربعین و عاشورا یک حرکت پایدار است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روز‌هایی بود که تاب ماندن در خانه و کاشانه را نداشتیم. روز‌هایی که سختی سفر در آب و هوایی خاک آلود را به تفریح در بهترین نقاط دنیا ترجیح می‌دادیم. روز‌های لذت بخش طی کردن مسافت‌های طولانی و محرومیت شیرین از خوابیدن در جای گرم و نرم. چه شگفت که زیارت اربعین با تمام سختی‌هایی که داشت، نسبت به رفاه و آسایش در خانه نشستن، برای عاشقان حسینی جذاب‌تر بود. چه شگفت که با شیوع کرونا و بسته شدن مرزها، همه بی تاب دیداری دوباره و تجربه لذت بخش سفری سخت هستند.


بیشتر بخوانید


بزرگترین نعمتی که کرونا از ما گرفت

امسال خیلی از نعمت‌های بزرگ به خاطر کرونا از ما گرفته شد؛ سینه زدن در حسینیه ها، شرکت در عزاداری‌های پرشور و حالا محرومیت از یک پیاده روی بزرگ به نام اربعین. شاید محروم شدن از پیاده روی اربعین برای ایرانیان و بسیاری از مردم دنیا که هر سال با تمام وجود خود را به کربلا می‌رساندند، دردناک‌ترین اتفاقِ حاصل از شیوع کرونا باشد. باید با این فراق و دردِ دوری چه کرد؟ سوالی که هرچه بیشتر به ایام اربعین نزدیک می‌شویم، بیشتر در ذهنمان نقش می‌بندد.

حتی اگر مرز‌ها بسته شود، دل‌ها متوجه یک نقطه است

حجت الاسلام ابراهیم زارعی کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی، دوری از کربلا و محروم شدن از پیاده روی اربعین را نشانه‌ای مثبت دانست. او در این خصوص به خبرنگار ما گفت: درباره اربعین دو تعریف ارائه داده می‌شود؛ اول اینکه اربعین صرفاً یک حرکت عبادی است. تعریف دیگر این است که اربعین در عین حال که حرکت قدسی و معنوی است، فعالیتی اجتماعی و سیاسی است. پیاده روی اربعین که چند سالی است پرشورتر برگزار می‌شود و به حول و قوه الهی قوت گرفته است، حرکتی است پایدار و رو به جلو. این جنبش بی بدیل ادامه خواهد داشت؛ حتی اگر کرونا شیوع پیدا کند و مرز‌ها بسته شده باشد، دل‌ها متوجه این پویش بزرگ است.

حسرت پیاده روی اربعین

نشانه‌های امیدوارکننده‌ای که اربعین امسال به ما هدیه کرد

وی افزود: میل به حضور در پیاده روی اربعین، عطش مردم به سیدالشهدا (ع) را نشان می‌دهد. حتی اگر پیاده روی اربعین اتفاق نیفتد، همین که مردم آرزو دارند مرز‌ها باز شود و خودشان را به حرم سید الشهدا (ع) برسانند، نشان می‌دهد که اربعین یک حرکت پایدار و رو به جلوست. اراده الهی ورای اراده استکبار است؛ اراده پروردگار ماورای اراده استکبار پا به عرصه گذاشته که بشریت از این طریق راه انس با خدا را در همه مناسبات فردی و اجتماعی پیدا کند و گمان نکند که سیاست از دیانت جداست.

زمانی که جمعیت راهپیمایان اربعینی چند برابر می‌شود!

این کارشناس مذهبی در ادامه به ابعاد سیاسی پیاده روی اربعین اشاره و بیان کرد: حرکت اربعین تماماً سیاسی است. پیام‌هایی که این راه برای دشمنان اسلام دارد، گویای این ادعاست. اربعین نماد مدنیت اسلامی است؛ چراکه پایه در غدیر، عاشورا و ظهور دارد. اربعین مدنیت جدید و خیزش جمعی برای زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ایجاد کرده است. وقتی این زیارت چنین ظرفیتی را در زمان حاضر دارد، حتماً زیارت امام عصر (عج) در نقطه اوج تاریخ بشریت یعنی ظهور نیز ظرفیت بزرگتری را در پی خواهد داشت. اگر به دعوت امام عصر (عج) لبیک بگوییم، حرکت اربعین با وسعت بیشتر و در مقیاس بزرگتری به عنوان نماد مدنیت اسلامی در جوامع بشری نمود خواهد داشت.

نیم نگاهی به کربلا

مقایسه اربعین حسینی با اربعین حضرت موسی (ع) / حرکتی که با رفتن از این دنیا تمام نمی‌شود

حجت الاسلام و المسلمین زارعی درباره عمق معنای اربعین حسینی اظهار کرد: اربعین سید الشهدا (ع) مثل کامل شدن اربعین عبادی حضرت موسی (ع) و به نتیجه رسیدن نهضت آن حضرت است. با این تفاوت که نهضت حضرت موسی (ع) پس از دوری چهل روزِه ایشان از طرف برخی اصحاب فراموش شد، اما قیام امام حسین (ع) چهل روز پس از سالروز شهادت حضرت، نه تنها فراموش نشد؛ بلکه به بلوغ رسید. باید متوجه باشیم که اربعین، فرهنگ است. فرهنگی که نشان می‌دهد امام معصوم با اینکه به شهادت رسیده، حقیقتتش پایان پیدا نکرده است. شیعیان با شهادت امام حسین (ع) احساس نمی‌کنند، حرکت حضرت پایان پیدا کرده است.

اسلحه‌ها شکست خورد و معنا خودنمایی کرد

وی ادامه داد: شیعه در اربعین نشان داد، در اوج پیروزی اسلحه ها، فقط معانی است که نقش آفرینی می‌کند. حرکات معنوی و الهی باطن دارند و اسلحه‌ها حجاب این باطن هستند. اینکه بزرگان دینی در فعالیت‌های فرهنگی به معنا گرایی تاکید دارند، برای کنار زدن همین حجاب‌ها و رسیدن به محتوای پر مغز است. راز بالندگی احساس عاشورایی در اربعین است. این احساس فردی نیست بلکه یک احساس اجتماعی است که موجب تقابل با استکبار می‌شود؛ چراکه ناظر بر واقعیتی است که در عالم به وقوع پیوسته است. اربعین می‌تواند به بهترین شکل مناسبات انسانی را به سمت جامعه معنوی و عدالت محور پس از ظهور مدیریت کند. پیروزی‌هایی که جنبش حزب الله به دست می‌آورد و مقاومت جانانه مردم فلسطین مقابل رژیم صهیونیستی از اینجا نشأت گرفته است.

اربعین ظهور و آخر الزمان

اربعین نشان داد مردم همچنان دنبال دین هستند

این پژوهشگر دینی در پایان گفت: اربعین در چند سال اخیر ظرفیت‌های مهم مردمی را نشان داد؛ این رویداد بزرگ ثابت کرد که برخلاف سال‌ها تبلیغ سکولاریسم، عزم باقی ماندن در الهیاتِ دینی و وفاداری به ظهور منجی وجود دارد. اربعین نشان می‌دهد که مردم هنوز عاشق و تشنه معنویت هستند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.