ستاری: باید وابستگی در حوزه امنیت غذایی کاهش یابد/بازگشت ۱۸۰۰ دانشجوی ایرانی به کشور

معاون علمی و فناوری رییس ‌جمهوری با بیان اینکه در حوزه‌های کشاورزی و امنیت غذایی وابستگی داریم، گفت: باید با کمک شرکت‌های دانش بنیان وابستگی‌ها در این حوزه‌ها را به حداقل برسانیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت : قابل قبول نیست که کشوری مانند ایران با ظرفیت‌های عظیم اقتصادی از نظر کشاورزی و غذایی وابستگی خارجی داشته باشد.

او گفت : برای خودکفایی در بخش کشاورزی و سلامت غذایی از ۲ سال گذشته برنامه‌های ویژه‌ای را آغاز کرده ایم و در این راستا از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: به عنوان مثال باید به کمک شرکت‌های دانش بنیان به نقطه‌ای برسیم که دیگر نیاز به واردات کود و سم نداشته باشیم.

ستاری بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: تا زمانی که بخش خصوصی در پروژه‌های تحقیقاتی سرمایه گذاری نکند نمی‌توانیم به محصول دست پیدا کنیم.

او با بیان اینکه اکنون بخش بزرگی از طرح‌های کلان ملی با کمک بخش خصوصی اجرایی می‌شود، افزود: ما در دولت تلاش می‌کنیم که ریسک سرمایه گذاری را برای بخش خصوصی کاهش دهیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: باید به سمتی پیش برویم که دانشگاه‌ها بتوانند نتیجه تحقیقات خود را بفروشند و به درآمدزایی برسند.

ستاری با تاکید بر اینکه باید ماهیت آموزش‌ها اصلاح شود، گفت: جوانان کشور باید به سمتی سوق پیدا کنند که خود کارآفرین شوند.

او افزود: برای رسیدن به توسعه و پیشرفت باید کشور را از اقتصاد نفتی برهانیم و به سمت اقتصاد‌های نوع آورد پیش ببریم.

ستاری با تاکید بر اینکه باید به فکر ایجاد فرهنگ اقتصاد دانش بنیاد باشیم، گفت: توسعه یک امر درون زا است؛ نمی‌توانیم از تهران برای کرمانشاه توسعه ایجاد کنیم.

مهاجرت نخبگان رو به کاهش و ۱۸۰۰ نخبه نیز به کشور بازگشته اند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه در سال‌های اخیر با برنامه‌های اجرا شده توانستیم یک هزار و ۸۰۰ نخبه ایرانی را از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور بازگردانیم گفت: براساس آمار رصدخانه مهاجرت ایران، مهاجرت نخبگان رو به کاهش است و این روند کاهشی مهاجرت نخبگان حاصل تلاش و برنامه‌های جدید اجرا شده در سال‌های اخیر است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های خارجی امر مطلوبی است، تصریح کرد: باید امکاناتی را فراهم کنیم تا دانشجویان ایرانی پس از تحصیل دوباره به کشور باز گردند.

به گفته ستاری، در سال‌های اخیر تعداد دانشجویان بین المللی ایران کاهش قابل توجهی داشته و متناسب با آمار دانشجویان کشور نیست.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح شنبه وارد کرمانشاه شد، ابتدا با حضور در شرکت پلیمر در شهرک صنعتی بیستون، در مراسم آغاز به کار پروژه ساخت کاتالیست شرکت کرد و سپس از شرکت‌های دانش بنیان زیست تولید رازی و شرکت دانش بنیان پژوهان صنعت کرمانشاه بازدید کرد.

او در رابطه با ساختمان پارک علم و فناوری کرمانشاه ادامه داد: اراده لازم برای تکمیل ساختمان علم و فناوری استان ایجاد شده است و هر کمک مالی برای تجهیز این ساختمان نیاز باشد توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری تشکیل صندوق پژوهش و فناوری در کرمانشاه را ضروری دانست و افزود: این آمادگی داریم که عتبار لازم از معاونت در اختیار این صندوق قرار دهیم .

دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، بازدید از پروژه برج فناوری پارک علم و فناوری استان، بازدید از از واحد‌های تحت حمایت پارک علم و فناوری استان کرمانشاه و حضور در جلسه اقتصاد دانش بنیان و جهش تولید از دیگر برنامه‌های ستاری در این سفر بود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.