رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان از اختصاص۳۱ درصدی اعتبارات بودجه به سیستان و بلوچستان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

 مهرداد عرب اول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  با اشاره به آخرین وضعیت بودجه سیستان و بلوچستان  گفت : تاکنون ۲ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شده که تخصیص این اعتبارات ۴۵۶ میلیارد تومان نقدی و ۱۸۲ میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه بوده است، در مجموع از همه ردیف‌های ابلاغی ۷۳۰ میلیارد تومان معادل ۳۱ درصد به استان تخصیص یافته است.

او ادامه داد: در جدول ۱_۱۰ ردیف سرمایه استانی از ۴۱۲ میلیارد تومان ۷۱ درصد، از راه‌های روستایی یعنی ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان ۷۱ درصد، متوازن سهم استان ۲۱ درصد، ملی استانی شده از ۹۷ میلیارد تومان ۴۷ درصد و اعتبارات ماده ۱۷ قانون مدیریت بحران ۸۳ میلیارد تومان ۱۰۰ درصد و از ۱۸۳ میلیارد تومان اعتبارات مکران ۵۰ درصد تخصیص یافته است.

این مقام مسئول با بیان این که همچنین از محل پروژه‌های جهش تولید از ۳۴۸ هزار میلیارد تومان ردیف ملی ۲۰ درصد تخیص یافته است، افزود: در مجموع از همه ردیف‌ها ۳۱ درصد تخصیص گرفتیم و از مجموع تخصیص ابلاغی یعنی ۷۳۰ میلیارد تومان فقط ۲۵ درصد اسناد و ۷۵ درصد نقدی است که در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت.

او  با اشاره به آخرین وضعیت مبادله موافقت نامه عمرانی هم گفت: از مجموع ۶۸ دستگاه اجرایی که مبادله موافقت نامه کردیم، کل موافقت نامه‌های تملک ۳۸۹ مورد است، ۲۷۸ موافقت نامه معادل حدود ۷۱ درصد آن مبادله شده و ۳۴ مورد در سازمان برنامه در دست بررسی است و ۷۷ مورد در اختیار دستگاه‌های اجرایی است.

عرب اول اذعان کرد: ضرب الاجل گذاشتیم تا ۳۱ شهریور بایدتمام موافقت نامه‌های تملک استان مبادله شود، به دلیل اینکه تخصیص ابلاغ شده است و به تفکیک دستگاه‌های اجرایی به خزانه اعلام کردیم و هیچ بهانه‌ای برای عدم اجرای پروژه‌های عمرانی در سطح استان وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: بر اسای بند "ه" تبصره چهار قانون بودجه امسال ۲ میلیارد و ۷۹۵ میلیون یورو به دولت اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات لرزی داده شده که از این میزان برای حوزه آب روستایی و عشایر تا سقف ۱۰۰ میلیون یورو اختصاص پیدا کرده است که از این محل برای ۱۲ مجتمع آبرسانی روستایی استان نیز اعتبار مناسبی لحاظ شده است.

او ادامه داد: در سال جاری اعتبار مناسبی بابت لایروبی انهار یک و دو و هم سه و چهار ابلاغ کردیم که به دلیل اهمیت موضوع ۶۰ درصد تخصیص برای آن لحاظ شده است.

او  با بیان این که امسال وضعیت تخصیص نقدی خیلی خوب بوده، بهانه‌ای وجود ندارد که پروژه‌ای تعطیل یا کارگاهی تجهیز نشده باشد، ادامه داد: تخصیص اعتبارات روی پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی دارد و می‌توان آن را تا پایان امسال به بهره برداری رساند، متمرکز می‌شود.

عرب اول گفت: در قانون بودجه ۹۹، ۸۸ هزار میلیارد تومان کل اعتبارات عمرانی کشور بوده که حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان مربوط به جدول ۱_۱۰ بوده که سهم ما ۷.۴ درصد است.

او  با اشاره به اعتبارات حوزه آب و راه در سال ۹۸ گفت: از محل اعتبارات استانی ۲۴۱ میلیارد تومان فقط به آب و ۲۵۴ میلیارد تومان به راه اختصاص یافت، در اعتبارات ملی استانی شده که کل آن ۹۷ میلیارد تومان است ۷۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان یعنی حدود ۷۳ درصد کل اعتبار را به آب اختصاص دادیم، مابقی به حوزه راه و سایر بخش‌ها تعلق گرفت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان افزود: در حوزه ملی ۱۰۸ میلیارد تومان از اعتبارات مربوط به حوزه آب و ۷۵۰ میلیارد تومان مربوط به حوزه راه است، در ردیف مکران از ۱۸۳ میلیارد تومان اعتبار ۱۵۷ میلیارد تومان یعنی ۸۵ درصد به حوزه راه و ۱۴ میلیارد تومان به آب و مابقی به سایر حوزه‌ها اختصاص یافته است.

او  با بیان این که در حوزه متوازن ملی ۱۳۷ میلیارد تومان برای آب و ۱۰۰ میلیارد تومان برای راه پیش بینی کردیم تصریح کرد: ۴۱ درصد کل اعتبارات جدول ۱_ ۱۰، ۸۱.۵ درصد اعتبارات ملی استانی شده، ۹۲ درصد اعتبارات مکران و ۴۴ درصد اعتبارات متوازن استان به آب و راه اختصاص یافته است و در مجموع بالغ بر ۶۳ درصد اعتبارات فقط به این دو حوزه دادیم.

عرب اول با تاکید بر توزیع اعتبارات استان بر اساس سند آمایش سرزمین گفت: اعتبار پروژه‌های زیرساختی مهمی را که بر اساس خروجی مطالعات آمایش سرزمین بوده قوی‌تر از پروژه‌های معمول و روتین دیدیم.

او ادامه داد: لذا تقویت اعتباری که در سال جاری در دو بخش آب و راه اتفاق افتاد ماحصل خروجی مطالعات آمایش استان است که توسعه در سایر بخش‌ها را در توسعه حوزه آب و راه می‌داند.

او افزود: با نگاه برنامه‌ای که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی شکل گرفته توزیع منابع در اختیار استان با نگاه آمایش خواهد بود و از تامین اعتبار و تقسیم و توزیع منابع برای پروژه هائیکه نقش ضعیفی در ارتقاء شاخص‌های توسعه استان خواهد داشت حتما حذر خواهد شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار