بکارگیری ۱۲ دستگاه حفاری در پروژه‌های طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از بکارگیری ۱۲ دستگاه حفاری سنگین خشکی ناوگان این شرکت در پروژه‌های طرح نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران خبر داد.

سید عبداله موسوی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایراندر گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با گرامیداشت فرا رسیدن چهلمین سالگرد حماسه دفاع مقدس گفت: ۱۲ دستگاه حفاری سنگین خشکی ناوگان این شرکت در پروژه‌های طرح نگهداشت و افزایش تولید شرکت ملی نفت ایران بکارگیری شده اند.

او با اشاره به اینکه تاکنون ۳ دکل حفاری ۳۵، ۸۱ و ۴۸ فتح در میدان نفت شهر و دستگاه ۲۷ فتح در میدان نفتی گچساران وارد مدار عملیات شده اند، بیان کرد: این پروژه‌ها به ترتیب در میادین تحت سرپرستی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قرار دارند و مجموع متراژ حفاری در این زمینه تا به امروز افزون بر ۶ هزار و ۷۰۰ متر به ثبت رسیده است.

موسوی اظهار داشت: شرکت ملی حفاری ایران در اجرای این دو پروژه که در قالب EPD/EPC اجرا می‌شود در میدان گچساران ۵ حلقه چاه توسعه‌ای و ۲ حلقه تعمیری و در میدان نفت شهر یک حلقه توسعه‌ای و ۴ حلقه تعمیری حفر و تکمیل می‌کند و علاوه بر فعالیت‌های تحت الارضی، انجام امور سطح الارضی نیز برعهده این شرکت است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اینکه با تأمین کالا و مواد و افزایش تعداد دکل‌های حفاری در اجرای پروژه نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی گچساران شتاب بخشی خواهد شد، بیان کرد: در پروژه نفت شهر عملیات تعمیر و تکمیل ۲ حلقه چاه به پایان رسید و حفاری سومین حلقه چاه در روز‌های اخیر آغاز شد.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین ملی حفاری در اجرای پروژه‌های میدان محور با شرکت‌های بخش خصوصی در پروژه‌های بالا رود، رامین و لالی (بنگستان) در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و سپهر و جفیر در محدوده شرکت نفت و گاز اروندان در بخش‌های عملیات حفاری و خدمات یکپارچه فنی و مهندسی همکاری می‌کند.

موسوی با بیان اینکه پروژه بالا رود شامل شش حلقه چاه به تفکیک ۴ حلقه توسعه ای/ توصیفی و ۲ حلقه توسعه‌ای است که ۲ دکل ۹۲ و ۵۷ به این منظور تخصیص و بخش سطح الارض را شرکت جهان پارس بر عهده دارد، افزود: پروژه نگهداشت و افزایش تولید میدان نفتی رامین با مشارکت این شرکت و شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا اجرا می‌شود که مشتمل بر حفاری ۸ حلقه چاه (۶ حلقه توسعه‌ای و ۲ حلقه تعمیری) است که این پروژه هم به صورت EPD/EPC با همکاری ۲ شرکت اجرا و به زودی مراحل اجرایی آن با تکمیل لوکیشن و بکارگیری دو دکل حفاری، آغاز می‌شود.

او تصریح کرد: پروژه توسعه میدان نفتی لالی بنگستان دیگر پروژه‌ای است که این شرکت و شرکت جهان پارس اجرای آن را در شمال استان خوزستان بر عهده دارند و به تازگی مناقصه آن برگزار گردید که ملی حفاری ۲ دکل حفاری سنگین خود را به منظور عملیات حفاری ۵ حلقه چاه شامل؛ ۳ حلقه توسعه‌ای و یک حلقه برای تزریق پساب در نظر گرفته و بر اساس توافق حاصله با شرکت جهان پارس ارائه خدمات فنی یکپارچه تحت الارضی و بخشی از کار‌های سطح الارضی پروژه از سوی ملی حفاری ارائه می‌گردد.

سید عبدالله موسویبیان داشت: در پروژه توسعه میادین سپهر و جفیر شرکت ملی حفاری ایران با همکاری شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت گسترش انرژی پاسارگاد نسبت به حفاری ۶ حلقه چاه توسعه‌ای در این میادین اقدام که ۲ دستگاه حفاری به این منظور در نظر گرفته شده و تلاش ۲ شرکت بر این است که این پروژه به زودی اجرایی گردد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، با توجه به تعداد بسته‌های باقیمانده از طرح موسوم به توسعه ۲۸ مخزن این شرکت پیگیر مشارکت در اجرای این پروژه‌ها به صورت کامل یا با شرکت‌های بخش خصوصی داخلی است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.