هاشمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

از تولید فیلم‌های دفاع مقدسی غافلیم/ فریب سطحی نگر‌ها را نخورید

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان گفت: وظیفه امروز ارگان‌های دولتی به تصویر کشیدن جنگ و مسائل پشت جبهه برای مردم است.

سید ضیاء هاشمی تهیه کننده و رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان، در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نپرداختن به سینمای دفاع مقدس و تولید آثار سینمایی با این مضمون، گفت: سینمای ایران همواره در هر شرایطی به سینمای دفاع مقدس ادای دین کرده است و سینماگران به احترام شهدا و خانواده‌هایشان برای ساخت آثار با موضوع دفاع مقدس تمام تلاش خود را می‌کنند. اما متاسفم که همیشه سالروز دفاع مقدس تنها به یاد ایام سالگرد جنگ هشت ساله می‌افتیم و شروع به غُر زدن می‌کنیم و بعد از سپری شدن این دوران سرنوشت ساز، آن را به فراموشی می‌سپاریم.

وی ادامه داد: تجربه ام از ساخت آثار با موضوع دفاع مقدس ممکن است برای هر تهیه کننده دیگری رخ داده باشد. اینکه در دهه ۶۰ و ۷۰ با هزینه و مشکلات بسیار، اسلحه و مهمات آماده کردیم، اما بسیاری از هم صنف‌های من برای رقم‌های ناچیزی حکم جلب دریافت کردند. با این اوصاف بخش خصوصی علاقه‌ای به رفتن به سراغ کار‌های از این دست که بسیار سخت و طاقت فرساست، نشان نمی‌دهد.

تهیه کننده فیلم «روز شیطان» اضافه کرد: بخش دولتی باید به سراغ سوژه‌های خاص و مهم برود، اما برای تولید این دست آثار معمولا شاهد برآورد‌های زیاد و حساب‌های مالی ساختگی هستیم. ما به دلیل موقعیت استراتژیکی که در منطقه و جهان داریم باید همیشه به لحاظ دفاعی آماده باشیم و دوران طلایی و مهم تاریخ دفاع را به تصویر بکشیم که متاسفانه غافل هستیم.

تهیه کننده فیلم «شوکران» بیان کرد: از سوی دیگر ارگان‌ها و نهاد‌هایی که موظف به تولید آثار دفاع مقدسی هستند، تن به تولید این دست آثار نمی‌دهند و خود را با ساخت سریال نمایش خانگی سرگرم می‌کنند که به مسائل روز اشاره دارند و تولید آن کار سختی نیست. ارگان‌هایی مانند موسسه اوج از مسیر خود دور شدند و نباید فریب مشاور‌های سطحی نگر را بخورند. این افراد تنها به فکر منافع شخصی خود هستند و هیچ دغدغه‌ای برای انقلاب و دفاع مقدس ندارند.

تهیه کننده فیلم «عروس» اظهار کرد: امروز وظیفه ارگان‌های دولتی است که جنگ و مسائل پشت جبهه را به مردم نشان دهند. به عنوان نمونه بنیاد سینمایی فارابی که رسالتش تولید آثار استراتژیک و مهم است چرا باید با افرادی که سابقه‌ای در حوزه دفاع مقدس و حتی گرایشی به این موضوعات پر اهمیت ندارند تنها به دلایل نامشخص، به حمایت آن‌ها بپردازد و کار را به آن‌ها بسپارد؟!

هاشمی در پایان عنوان کرد: پیش‌تر شاهد تولید فیلم درباره شهدای خاص بودیم که به دلیل عدم شناخت مناسب از شخصیت آن شهید، فیلم در حد و اندازه شأن شهید و سینمای دفاع مقدس ساخته نشده است. متاسفم که امروز هم با اهمال مدیران فارابی شاهد تکرار این تلخی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
بله دیگه برید حالا فیلم دل و شام ایرانی و چی و چی وچی بسازید
بچایی که این فیلما رادیدن و تو اون دوران زندگی کردتن و بزرگ شدن چی شدن که الان بچای امروز بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
هرسال در هفته بسیج، فیلمهای سینمایی تکراری و مصنوعی چندسال پیش پخش میشود که با واقعیت بسیار فاصله دارد! کارگردانها اشرافی به قدرت تخریب و انفجار واقعی بمب و موشک و گلوله توپ و خمپاره ندارند یا توان به تصویرکشیدن آنرا ندارند و معمولاً از دوبلاژها و بازیگران شناخته شده و تکراری استفاده میکنند که این امر از جذابیت فیلمهای سینمایی میکاهد!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
با سلام این همه شهید در راه هموطنامون و اسلام و ایران عزیزمون دادیم . چه جوانهایی که از جوانی و خانواده و همه چیز گذشت کردن و شهید شدن تا ما بتونیم راحت زندگی کنیم . البته اونا سربازهای مکتب اسلام و سید الشهدا بودن . انشالا نور به مزارشون بباره . من شرمنده شهدا هستم
اونوقت آقایون میخوان اسم خواننده ها رو روی خیابانها بزنن خجالت هم که نمیکشن . شهدا و جانبازان و ایثارگران ما چقدر مظلوم هستن . سینما رو هم که دارید میبینید به کجا رفته
بعضیها هم فراموش کردن امنیت ایران عزیزمون از کجاست
آخرین اخبار