اهتمام قضات مازندرانی برای استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس

رئیس کل دادگستری مازندران گفت: قضات در استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، برای کاهش جمعیت کیفری استان اهتمام بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،حجت الاسلام اکبری رئیس کل دادگستری مازندران در چهارمین نشست ماهانه کاهش جمعیت کیفری استان بر اجرایی کردن تدابیر و برنامه‌های تحولی قوه قضائیه در ارتباط با زندان و زندانی تاکید کرد و گفت: قضات همسو با سیاست دستگاه قضایی استان، بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، جهت کاهش جمعیت کیفری اهتمام بیشتری داشته باشند.

او افزود: در اجرای منویات رئیس قوه قضائیه و طرح تحول قضایی، اجرای کامل و سریع‌تر قانون کاهش مجازات حبس، اعطای مرخصی، نظارت برقرارها، بررسی دقیق تقاضای اعسار و تقسیط از پرداخت محکوم به زندانیان، بررسی وضعیت معیشتی و بهداشتی زندانیان و تلاش در انتقال زندانیان به نزدیک‌ترین حوزه‌های قضائی محل سکونت آن‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی دادگستری استان در اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها است.

رئیس کل دادگستری مازندران با اشاره به نقش مهم بازدید قضات در شناسایی مشکلات زندانیان و حل آن، گفت: درست است که به علت شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی به وجود آمده، اما نباید نسبت به انجام بازدید‌ها سهل انگاری شود و با رعایت همه موارد بهداشتی، بازدید‌های مستمر انجام و مشکلات زندانیان از نزدیک، بررسی شود.

او ادامه داد: نحوه تفکیک و طبقه بندی زندانیان در زندان بسسار مهم  است و جنس، سن، نوع جرم در طبقه بندی و تقکیک زندانیان باید رعایت شود.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به افزایش چند برابری و سرسام آور قیمت سکه و معضل زندانیان بدهکار مهریه افزود: قضات با توجه به شرایط بوجود آمده باید با اصلاح رویه تعیین پیش قسط و اقساط مهریه، متناسب با شرایط اقتصادی روز کشور نسبت به صدور احکام اقدام کنند تا از این معضل عبورکنیم و شاهد افزایش زندانیان محکوم مهریه نباشیم.

رئیس کل دادگستری مازندران با بیان اینکه دادستان‌های سراسر استان نسبت به اجرای دستورالعمل‌ها حساسیت ویژه داشته باشند، گفت: کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها نیازمند نظارت بیشتر است که این امر با جدیت از سوی دادستان‌ها باید مورد توجه باشد.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار