شاعر دفاع مقدس مطرح کرد؛

شعر صادقانه برای مخاطب دل نشین است

سید محمد جواد شرافت درباره راهکار افزایش مخاطب در بین اقشار سنی مختلف می‌گوید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دفاع مقدس، واقعه مهمی در تاریخ معاصر ایران اسلامی بوده وهمین باعث شده تا بسیاری از شاعران با مضمون دفاع مقدس شعر بگویند، ارزش هر شعری هم متفاوت است و استقبال از شعر دفاع مقدس در بین اقشار مختلف مردم بستگی به ارزش خبری آن دارد. نسل سوم انقلاب به بعد شاهد رویداد جنگ نبوده، ولی شعر خوب می‌تواند آنان را با جنبه‌های مختلف دفاع مقدس آشنا کند. قوی بودن شعر، همراهی مخاطب کودک، نوجوان و جوان را به دنبال دارد و به دلیل اهمیت استقبال مخاطب این حوزه با سید محمدجواد شرافت، شاعر دفاع مقدس مصاحبه کرده ایم.

محمدجواد شرافت در  گفت‌وگو  با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مخاطب داشتن شعر دفاع مقدس، گفت: اینکه یک شعر در بین جوانان و نوجوانان خواهان داشته باشد، بستگی به جذابیت شعر دارد. ممکن است شما ترانه‌ای با کیفیت خوب با مضمون دفاع مقدسی بنویسید، به دلیل کیفیت خوبش مخاطب در طیف‌های مختلف با آن ارتباط بگیرد. این امر در نوحه نوشتن هم مصداق دارد، مخاطب با وجود هم عقیده نبودن دینی شما را به دلیل کلمات، موسیقی و مضامین شما را تحسین کند. بسته به قوت اثر و مهم‌تر از آن، شاعر اگر می‌خواهد جَلوت خوبی برای مخاطب داشته باشد باید خلوت خوبی در درون خودش داشته باشد.

وی ادامه داد: صادقانه شعر گفتن در امر دلنشینی شعر برای مخاطب مهم است و به قول معروف «آن سخن کز دل برآید، لاجرم بر دل نشیند» حرف درستی است. بسیاری از شعر‌ها شعریت آنچنانی ندارند، ولی مردم آن شعر‌ها را دوست دارند؛ زیرا خود شاعر آن شعر را دوست داشته است. خود شاعر باید تاثیرگذار باشد و در صورت راست گویی در شعرش طیف‌های مختلف سنی را پیدا می‌کند، کما اینکه این اتفاق در شعر ولایی، آیینی و... هم همین اتفاق افتاده است.

شرافت درباره شعر دفاع مقدس برای مخاطب جوان گفت: وقتی اقتضائات سنی را در نظر بگیریم، مخاطب آن را در هر سنی به یاد دارد. مثلا شعر قیصر امین پور که در بچگی در کتاب‌های درسی ما گنجانده شده بود، «باز هم اول مهر آمده بود، آن معلم آرام اسم‌ها را می‌خواند، اصغر پور حسین، پاسخ آمد: حاضر و...» این مورد در این شعر دیده می‌شود، با اینکه من نوجوان نیستم، ولی هنوز این شعر را دوست دارم. دلیلش زیرکی شاعر در فضاسازی است که نشان می‌دهد یک سری رزمنده دانش آموز هنگام نبرد جبهه شهید شدند.

وی در خصوص راهکار برای افزایش مخاطب در بین کودک، نوجوان و جوان گفت: شعر کودک و نوجوان هر یک نکات فرمی خود را دارد، من شاعر باید روانشناسی مخاطب را بدانم و این نکته بسیار مهم است. من باید مخاطب امروزم را بشناسم، اگر این شناخت ایجاد شود و زبان بیانش را بلد باشم، به قول معروف «چون با کودک سر و کارت فتاد، پس زبان کودکی باید گشاد» شعر دفاع مقدس در بین کودک و نوجوان خواهان خواهد داشت. سلمان هراتی و قیصر امین پور هم برای مخاطب کودک و نوجوان و هم برای بزرگسال اشعاری در حوزه دفاع مقدس دارند و برخی دیگر اشعارشان در یک حوزه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار