کاهش ۳۶ درصدی بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری

در سال زراعی گذشته، ۵۳۱ میلیمتر بارندگی در استان چهارمحال و بختیاری رخ داد که با کاهش ۳۶ درصدی همراه بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مهران چراغپور مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس گزارش مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، خشک‌ترین استان کشور در سال آبی ۹۸-۹۹ معرفی شد.

او افزود: چهارمحال و بختیاری در حالی سال آبی ۹۸-۹۹ را به پایان رساند که خشکسالی‌های یک دهه اخیر در این استان با وقفه یک ساله همچنان ادامه پیدا کرد و این وضعیت وارد دهه دوم شده است.

چراغپور بارش‌های سال زراعی ۹۸-۹۹ این استان را ۵۳۱ میلیمتر اعلام و اضافه کرد: این بارش‌ها در مقایسه با سال آبی گذشته ۳۶ درصد کاهش و در مقایسه با دوره بلندمدت هفت درصد کاهش داشته است.

او ادامه داد: کمبود بارش‌ها در این استان طی یک دهه اخیر به اندازه بارش‌های دو سال آبی است از همین‌رو همچنان روند خشکسالی و کم‌بارشی این استان را تهدید می‌کند.

چراغپور با بیان اینکه ۶۶ درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است گفت: ۹ درصد مساحت استان با خشکسالی بسیار شدید، ۱۷ درصد با خشکسالی شدید، ۱۹ درصد خشکسالی متوسط و ۲۱ درصد مساحت استان با خشکسالی خفیف مواجه است.

او تاخیر در وقوع بارش‌های موثر پاییز امسال را پیش‌بینی کرد و افزود: بارش‌های پاییز امسال به سبب افزایش دمای هوا هم دیرتر و هم با میزان کمتری شکل خواهد گرفت.

چراغپور اضافه کرد: با این وجود پیش‌بینی می‌شود بارش‌های زمستان نسبت به پارسال در حد میزان جزئی افزایش داشته باشد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.