کامبوزیا پرتوی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سینمای جنگ، نیازمند نوآوری و تفکر است

کارگردان سینما گفت:‌ای کاش بتوانیم برای سینمای جنگ نوآوری داشته و روایت‌های دفاع مقدس را با حرف جدیدی بیان کنیم.

کامبوزیا پرتوی کارگردان، نویسنده و تهیه کننده سینما درباره علت ساخته نشدن فیلم‌های دفاع مقدس به خصوص با نگاه امروزی که مورد استقبال مخاطب فعلی قرار بگیرد، به خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: یادم می‌آید که در آن زمان‌ها، زنده یاد رسول ملاقلی پور می‌گفت نباید سمت ساخت چنین فیلم‌هایی رفت. چون هیچکس حمایتت نمی‌کند و به مشکل بر می‌خوری. کما اینکه برای تولید فیلم «بازی بزرگان» گفتند حمایت می‌کنیم، ولی هیچ کاری نکردند. حالا که فیلم را نگاه می‌کنم، می‌گویم در یکی از سکانس‌ها باید از هلی‌کوپتر استفاده می‌کردم، اما نبود؛ این به همان عدم حمایت بر می‌گردد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از علت‌هایی که چنین فیلم‌هایی ساخته نمی‌شود، سخت شدن و یا پیدا نشدن تهیه کننده برای تولید این آثار است. مورد دیگری که در بقیه بخش‌ها هم وجود دارد، این است که ادبیات سینمایی جنگ، کلاسیک است، ولی کسی جرات ندارد این نوع روایت را بشکند و با نگاه دیگری جنگ را تعریف کند. حتی فیلمسازان کلاسیک ما هم الان جرات چنین کاری را ندارند.

کارگردان فیلم «کامیون» اظهار کرد: سینمای جنگ ما به روایت ساده نیاز دارد، ولی ما عادت کردیم به همه چیز مستقیم اشاره کنیم که این موضوع کار را خیلی سخت می‌کند. چون در حال تعریف کردن قصه‌ای جنگی با فضایی اکشن هستیم، بدون اینکه به مخاطب احترام بگذاریم و او را در فیلم دخیل کنیم و اجازه دهیم حداقل برای چند دقیقه هم که شده فکر و تامل کند! فقط می‌خواهیم مستقیم روایت کنیم و این بدترین نوع روایتی است که ما داریم. پس به شدت نیازمند سینمای جنگی هستیم که متفکر باشد.

تهیه بودجه، یکی از مشکلات اصلی سینمای جنگ  است

وی در پاسخ به این سوال که بحث مالی تا چه حد می‌تواند در ساخته نشدن فیلم‌های دفاع مقدس دخیل باشد،گفت: طبیعتا این موضوع به شدت تاثیرگذار است و تهیه کردن بودجه ویژه برای تولید فیلم‌های دفاع مقدس هم کار آسانی نیست. آن زمان هم برای تولید چنین آثاری در بخش مالی به مشکل می‌خوردیم.

پرتوی در پایان عنوان کرد: این مهم است که پس از گذشت چهل سال از جنگ، فیلم جنگی ما انگار هنوز در همان چهل سال پیش تعریف می‌شود‌. از سویی متاسفانه فیلمسازان نوآور هم مانند رسول ملاقلی پور نیستند. ای کاش بتوانیم برای سینمای جنگ نوآوری کرده و روایت‌های دفاع مقدس را با حرف جدیدی بیان کنیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.