آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم و دلایل ادامه خرید تضمینی

رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی از آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در خراسان شمالی خبر داد.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، عبدالله یوسفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  گفت : با توجه به اهمیت تولید دانه روغنی کلزا در کشور و بر اساس فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری برای دستیابی به خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی کشور، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری آستان قدس رضوی اقدام به اجرای برنامه کشت قراردادی کلزا نموده و در قبال انعقاد قرارداد کلیه هزینه‌های خرید بذر و بیمه محصول کلزا توسط آستان قدس رضوی پرداخت می‌شود و نهایتاً در زمان برداشت محصول این هزینه‌ها از کشاورز دریافت می‌شود.


عبدالله یوسفی افزود: در این سیستم کشت قراردادی نسبت به اصلاح الگوی کشت نیز اقدام می‌شود در حقیقت یکی از وظایف و اهداف مهم کشت قراردادی محصولات کشاورزی، اصلاح الگوی کشت می‌باشد و تا زمانی که این برنامه به طور کامل محقق نشود دست‌یابی به اصلاح الگوی کشت دشوار خواهد بود لذا در گام اول وزارت جهادکشاورزی به دنبال کشاورزی قراردادی بوده که در این مرحله قرارداد کشت دانه روغنی کلزا و گندم دوروم و نیز گندم خوراکی در حال تدوین و اجرا است.

 

یوسفی گفت: برنامه مصوب کشت کلزا در استان خراسان شمالی امسال ۷ هزار هکتار تعیین شده و کشاورزان استان در زمان مناسب که تاریخ کشت آن حداکثر تا پایان مهرماه است در این طرح مشارکت خواهند کرد.


بیشتر بخوانید


او  با اشاره به اینکه پارسال نیز کشاورزان استان نسبت به کشت کلزا اقدام کرده که در انتها نسبت به خرید تضمینی این محصول به میزان ۳۲۵۷ تن اقدام شده است افزود: یکی از نکات جالب در کشت قراردادی کلزا تعیین تعرفه خاص کشاورزی قراردادی است که در این تعرفه بیمه‌ای به منظور حمایت از دسترنج و تولید کشاورزان عزیز در مقابل خطرات احتمالی جوی مانند سرمازدگی و خشکسالی سیل طوفان تگرگ و خسارت پرندگان غرامت مناسبی پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: بطورکلی تعرفه بیمه کلزا سهم کشاورز در طرح عادی حدود ۱۷۰ هزار تومان و با تعهد ۵۷ میلیون ریال است. در طرح بیمه فراگیر، تعرفه بیمه‌ای به مبلغ ۶۵۱ هزار تومان بوده که تعهد آن به میزان ۱۱۱.۸ میلیون ریال تعیین شده است و امکان انتخاب گزینه‌های بالاتر تا تعهد ۱۸۶ میلیون ریال نیز وجود دارد.


او افزود: حضور کشاورزان در این سیستم کشت قراردادی نیاز به شرایط خاصی ندارد و فقط در صورتی که کشاورزان مایل باشند نسبت به دریافت بذر و بیمه با هزینه آستان قدس رضوی اقدام کنند از آن‌ها ضمانت‌های لازم اخذ می‌شود در غیر این صورت نیازی به ارائه مدارک ضمانتی نیست.


او  ادامه داد: عملیات برداشت و خرید تضمینی گندم از ۱۵ خردادماه امسال شروع شده و تا کنون حدود ۱۳۱ هزار و ۱۸۱ تن از کشاورزان عزیز گندم به نرخ تضمینی خرید شده است.


یوسفی افزود: به طور معمول شروع کشت پاییزه در استان خراسان شمالی از اواسط شهریور ماه و به خصوص با کشت کلزا بوده که در ادامه با کشت گندم ارقام سردسیری ادامه پیدا می‌کند. کل برنامه کشت پاییزه گندم جو و کلزا استان به میزان ۲۰۰ هزار هکتار بوده که از این میزان ۷۹،۰۰۰ هکتار بصورت آبی و مابقی بصورت دیم است.

یوسفی بیان کرد: کلیه نهاده‌های مورد نیاز برای کشت پاییزه گندم جو و کلزا تدارک دیده شده، بدین منظور برای کشت گندم و جو حدود ۱۰ هزار تن انواع بذور آبی و دیم پیش بینی شده همینطور انواع بذر کلزا با قیمت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.


امسال ۹ رقم گندم آبی و ۸ رقم گندم دیم، همچنین ۵ رقم جو آبی و ۳ رقم جو دیم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.