دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو به باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داد:

ثبت نام شهر‌های کشورمان در لیست شهر‌های یادگیرنده یونسکو چه نتیجه‌ای دارد؟

حجت الله ایوبی تبادل تجربیات شهر‌های جهان در زمینه مدیریت شهری را نتیجه ثبت نام شهر‌ها در لیست شهر‌های یادگیرنده یونسکو دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو در سال ۲۰۱۳ در اولین کنفرانس بین‌المللی شهر‌های یادگیرنده اظهار کرد: «ما برای آینده‌ای بهتر برای همه، نیازمند شهر‌های یادگیرنده هستیم.» در همان زمان بیش از پانصد شهردار، وزرا، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های غیردولتی و انجمن‌ها در شهر پکن گردهم آمدند و در خصوص «یادگیری مادام‌العمر برای همه: شمول، رفاه و پایداری در شهرها» بحث و تبادل‌نظر کردند. از آن زمان تا به امروز کشور‌های مختلف جهان تلاش کردند که شهر‌های یادگیرنده‌ای را شکل داده و به جهانیان معرفی کنند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبود.

در روز‌های اخیر اعلام شد که نام ۳ شهر کشورمان در شبکه جهانی شهر‌های یادگیرنده یونسکو ثبت شده است. پیش از این هم شهر‌های دیگری از کشورمان در لیست مذکور ثبت شده بودند.

به سراغ حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو رفتیم تا از او بپرسیم، با توجه به تجارب گذشته، ثبت نام شهر‌های کشور ما در شبکه جهانی شهر‌های یادگیرنده یونسکو چه نتیجه‌ای برایمان داشته است؟

حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو درباره چرایی و چگونگی پیوستن شهر‌های کشورمان به شبکه ‌های جهانی شهر‌های یادگیرنده یونسکو و شهر‌های خلاق به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ما ۱۰ شهر یادگیرنده و ۴ شهر خلاق در سطح کشورمان داریم. این شهر‌ها در واقع به شبکه‌های جهانی شهر‌های یادگیرنده و خلاق یونسکو وصل می‌شوند و ضمن انتقال تجربیاتشان به سایر اعضای این شبکه‌ها، با تجربیات خوب آن‌ها در مباحث تعریف شده‌ای، چون مدیریت شهری آشنا شده و از این تجربیات بهره می‌برند.

وی افزود: ما هم در سطح کشور در قالب برنامه شورای راهوری، شهردار‌های شهر‌های یادگیرنده یونسکوی کشورمان را دور هم جمع می‌کنیم تا علاوه بر تبادل تجربیات خود در زمینه مدیریت شهری، عنصر آموزش را در بخش‌های مختلف شهر‌ها برجسته کنند.

تعریف شهر‌های یادگیرنده یونسکو هیچ ارتباطی به آموزش عالی یا آموزش در مدارس ندارد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو بیان کرد: ما تا چند روز قبل، ۲۶۰ شهر یادگیرنده یونسکو در سطح جهان داشتیم. در اینجا باید بدانیم که تعریف شهر‌های یادگیرنده یونسکو هیچ ارتباطی به آموزش عالی یا آموزش در مدارس ندارد. این تعریف در ارتباط با مدیریت شهری شکل گرفته است. در اصل هر شهری که تجربه ارزشمندی در زمینه حل مسائل و آسیب‌های شهری از طریق آموزش را دارد، می‌تواند در زمره شهر‌های یادگیرنده یونسکو قرار بگیرد. مدیریت شهری این شهر‌ها از امکان آموزش برای حل چالش‌های شهری استفاده می‌کنند به همین خاطر نام شهر کوچکی، چون بندر خمیر در کنار تهران قرار می‌گیرد.

ایوبی تأکید کرد: اینکه ۱۰ شهر از شهر‌های ۲۶۰ گانه یادگیرنده یونسکو در ایران قرار گرفته‌اند، یک پیام دارد و آن پیام این است که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که آموزش در آن جایگاه خاصی دارد. در کشور ما عنصر آموزش حتی در بحث مدیریت شهری نیز ساری و جاری است.

وی در ادامه اعلام کرد: در روز‌های اخیر، دومین مرکز بزرگ آبخیزداری جهان در ایران دایر شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار