کارگردان سینما در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حاضرم برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدس هیچ دستمزدی نگیرم

محسن محسنی نسب گفت: بسیجی به جنگ رفتم؛ بسیجی هم فیلم می‌سازم و حاضرم برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدس دستمزد نگیرم.

محسن محسنی نسب کارگردان و تهیه کننده سینما که تولید فیلم‌های دفاع مقدسی چون «یورش»، «باز باران»، «آخرین مرحله» «سپیدیال» و «یاس‌های وحشی» را در کارنامه خود دارد، درباره علت کم توجهی به تولید این نوع آثار به خصوص در دو دهه اخیر، در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: دلیل اصلی نساختن فیلم دفاع مقدسی نبود سرمایه گذار است. نهاد‌هایی هم که باید در این زمینه با فیلمسازان همکاری کنند، نمی‌کنند.

این کارگردان ادامه داد: من سال گذشته قصد تولید فیلمی با همین موضوع را داشتم؛ حتی کرایه فانوسقه را از من گرفتند و یا اینکه برای کار کردن در شهرک دفاع مقدس باید پول پرداخت می‌شد. فرض کنید با این هزینه‌های ریز و درشت قرار است، فیلم دفاع مقدسی بسازید که سرشار از جزئیات صحنه و لوکیشن و ... است. پس بخش خصوصی پا پیش نمی‌گذارد و غالباً بودجه ادارات دولتی هم که باید از فیلمساز حمایت کنند، به رانت و رانت خواری کشیده می‌شود.

وی اضافه کرد: اغلب کارگردان‌هایی که این سال‌ها به حوزه دفاع مقدس پرداختند، قدیمی نیستند؛ بنابراین فیلمسازانی مانند من دیگر نتوانستیم در حوزه سینمای دفاع مقدس فعالیت کنیم و به سمت سینمای اجتماعی رفتیم.

محسنی نسب در پاسخ به این سوال که چرا بر اساس کتاب‌های موفق با موضوع دفاع مقدس فیلمنامه‌ای نوشته و ساخته نمی‌شود و بیشتر فیلمسازان تمایل دارند، بر اساس ذهنیت شخصی خودشان پیش بروند، اظهار کرد: الگوی کسانی که در این سال‌ها فیلم‌های دفاع مقدسی می‌سازند، هالیوود است؛ یعنی قصه به لحاظ روحی و فضا، در جنگ ایران و عراق اتفاق می‌افتد، اما داستان‌ها هالیوودی است؛ بنابراین به سمت داستان‌های واقعی که در خاطرات واقعی وجود دارد، نمی‌روند و حتی اغلبشان نسبت به این جریان (داستان‌های واقعی) دافعه دارند.

کارگردان «یاس‌های وحشی» بیان کرد: سینمای دفاع مقدس ما سه فصل دارد؛ فصل اول زمانی که جنگ در جریان بود و مضمون بیشتر فیلم‌ها به رشادت‌ها و سلحشوری رزمندگان اشاره می‌کرد. وقتی جنگ تمام شد، یک سری فیلمساز مانند من که زمان جنگ بسیجی بودیم و خاطرات زیادی از آن داشتیم، به علت رسالت و آرمانی که هنوز داریم دلمان می‌خواست آن خاطرات را در قالب فیلم نشان دهیم. در نتیجه یک سری فیلم ساخته شد که به نوستالژی‌ها و راز‌های دفاع مقدس اشاره می‌کرد. فیلم‌های فصل سوم (دوره کنونی) هم توسط کسانی که در جنگ حضور نداشتند، ساخته می‌شود. فیلمسازانی که ژانر اکشن را دوست دارند و اغلب با رانت فیلم‌هایی می‌سازند که موضوعش دفاع مقدس است، اما ربطی به واقعیت جنگ ایران و عراق ندارد. از طرفی مردم هم تمایل ندارند فیلم‌هایی که یادآور و بازگو کننده جنگ و تلخی‌ها است را ببینند؛ بدین علت فیلم‌های دفاع مقدسی ناب ساخته نمی‌شود.

محسنی نسب در پایان عنوان کرد: متاسفانه بیشتر بودجه ارگان‌های مربوط برای تولید فیلم‌های دفاع مقدس، صرف مسائل دیگری شده و یا با رانت به فیلمسازان نزدیک به خودشان تعلق می‌گیرد. از همین جا به عنوان کسی که چندین فیلم دفاع مقدسی ساختم و جوایز خوبی هم برای آن‌ها گرفتم اعلام می‌کنم، اگر هر ارگانی قصد ساخت فیلم‌های اینچنینی داشت رایگان کار می‌کنم و هیچ دستمزدی نخواهم گرفت. یعنی همانطور که بسیجی به جنگ رفتم بسیجی هم فیلم می‌سازم، ولی مطمئن باشید هیچکدام از ارگان‌های متولی سمت ما نمی‌آیند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
خدا حفظت كنه فيلم خيلى تاثير داره بساز