در شب شهادت دردانه سیدالشهدا (ع) بخوانید؛

حضرت رقیه (س) ندای حق‌طلبی سالار شهیدان را به گوش جهانیان رساند +فیلم

حجت‌الاسلام موسوی گفت: حضرت رقیه (س) برای ابلاغ پیام‌ عاشورا به همه مردم جان خود را فدا کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  بر اساس روایات و منایع تاریخی، پنجم ماه صفر روز شهادت دختر سه ساله اباعبدالله الحسین (ع)، حضرت رقیه (س) است.

وقتی کاروان اسرا به دستور یزید ملعون وارد خرابه شام می‌شوند، پس از بی‌تابی‌های بسیار حضرت رقیه (س) و دلتنگی ایشان برای پدر بزرگوارشان، یزیدیان سر بریده امام حسین (ع) را با بی رحمی تمام مقابل او می‌گذارند.

رقیه (س) که چند هزار برابر سن مبارکش، در جریان عاشورا اندوه و غم متحمل شده بود، دیگر تاب نیاورد و پس از گریه و شیون‌های بسیار به شهادت رسید.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن موسوی درباره شخصیت والای دردانه اباعبدالله (ع)، به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از شخصیت‌های مهم عاشورا، حضرت رقیه (س) است. اسم دقیق این بانوی بزرگوار، فاطمه است. چون مردم شام دیدند ایشان خیلی گریه می‌کنند و دل نازک هستند، لقب رقیه برایشان انتخاب شد؛ لقبی که لطافت روح ایشان را نشان می‌دهد.

وی افزود: رسالت بانوی سه ساله کربلا این بود که پیام سالار شهیدان را به مردم و نسل‌های آینده در طول تاریخ برساند و این کار را به بهترین شکل انجام داد. همان طور که می‌دانید اگر اهل بیت (ع) به سرپرستی حضرت زینب (س) پیام عاشورا را به مردم ابلاغ نمی‌کردند، عاشورا در همان کربلا دفن می شد.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: مهمترین وظیفه کاروان اسرای نینوا این بود که اجازه ندهند، قیام سالار شهیدان (ع) به فراموشی سپرده شود؛ لذا همه آن بزرگواران از جمله حضرت رقیه (س) تلاش کردند، این وظیفه را به نحو احسن انجام دهند. حضرت رقیه (س) با جان‌فشانی که انجام دادند و با عرض ادبی که به ساحت حضرت اباعبدالله (ع) داشتند و در نهایت شهید شدند، شهادتشان خورشید درخشانی شد برای همه انسان‌هایی که در طول تاریخ به دنبال حقیقت، حق و عدالت هستند.

وی در پایان گفت: ایشان به پیروی از حضرت اباعبدالله (ع)، حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع)، پیام رسان و بلندگوی رسای جریان عاشورا بودند  و به بهترین شکل ندای حق طلبی و عدالت طلبی امام حسین (ع) را به گوش جهانیان رساندند. تا جایی که الان هر کسی تاریخ عاشورا را مطالعه می کند با شخصیت نورانی حضرت رقیه (س) آشنا می شود و این شخصیت را به عنوان کسی می‌شناسند که برای ابلاغ پیام‌ عاشورا به مردم آن زمان و همچنین مردم تاریخ از جان خود گذشت.

شما می‌توانید فیلم این گفت و گو را در ادامه ببینید:

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار