در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

جزئیات عرضه خودرو در بورس کالا اعلام شد

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت: خودرو‌های وارداتی و داخلی که تیراژ بالا دارند در بستر معاملاتی بورس کالا ایران قرار خواهند گرفت.

جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در سال های اخیر ما شاهده عرضه خودرو اعم از سراتو در بازار بودیم بعد از آن به منظور حمایت از این امر اوراق تامین مالی هم منتشر شد به طوری که این شرکت توانست از این راه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تامین مالی انجام دهد.

وی افزود: نمایندگان مجلس در کمیسیون مجلس طرحی را به منظور حضور خودرو در بورس کالا ارائه دادند. در قالب این طرح قرار است خودرو های داخلی یا خارجی که در تیراژ بالایی تولید می شوند در بستر بورس کالا مورد معامله قرار گیرند.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا تصریح کرد: فرمول قیمت گذاری خودرو در بورس قرار است توسط شورای رقابت طرح شود و بعد از خودرو  بر اساس آن در بورس مورد معامله قرار گیرد.

فلاح تاکید کرد: بعد از قرارگیری قیمت در تابلو بورس کالا معامله گران به رقابت خواهند پرداخت و در انتها مطابق ابلاغیه مجلس قرار است تفاوت قیمتی که در تابلو کشف می شود با قیمت پایه محاسبه شود و بعد از آن اختلاف بدست آمده حاصل از آن  بین سه گروه اعم از سامانه حمل و نقل عمومی، تولیدکنندگان خودرو و تولید کنندگانی که بتوانند تولید خود را افزایش دهند، تقسیم خواهد شد.

وی در خصوص نحوه عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: طبق طرحی که در مجلس مطرح شده قرار بر اینکه خود خودرو در تابلو بورس کالا معامله شود اما ما به مرکز مطالعات مجلس در قالب یک طرح پیشنهاد دادیم که قطعات خودرو هم می توانند در این معاملات مورد معامله قرار گیرند.
مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در پاسخ به این سوال که شرایط حضور افراد برای مشارکت در این معامله به چه نحوی است؟ گفت: نخست تمام افرادی که در این معامله حضور دارند باید گواهی نامه داشته باشند و دوم معامله گرن فقط یکبار از یک مدل می توانند در طول سال  خریداری کنند.


بیشتر بخوانید


فلاح در خصوص اینکه آیا حضور خودرو در بورس کالا میزان  عرضه و تقاضا متعادل شود یا خیر؟ تصریح کرد: پیش بینی که در این طرح صورت گرفته قرار است تمام معاملات خودرو از این پس در بورس کالا مورد معامله شوند اما نکته ای که در این بخش باید به آن اشاره کرد قرار بر این است که حتی پلاک گذاری نیز بر حسب معاملات در بورس کالا صورت گیرد در نتیجه مجموع این اقدامات سبب می شود که تمام عرضه و تقاضا در مجموع روی تابلو بورس کالا قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا در خصوص زمان تحویل خودرو توسط شرکت خودرو ساز به مشتری نیز قانونی در نظر گرفته است یا خیر؟ تاکید کرد: بورس کالا به شدت در این خصوص حساسیت به خرج خواهد داد، به گونه که اگر زمان تحویل خودرو به مشتری طول کشد قطع به یقین با آنها برخورد  و خسارت های وارده به مشتری از خودرو ساز اخذ خواهد شد.

مدیر مطالعات بورس کالا در این خصوص که عرضه خودرو در بورس کالا تا چه حد می تواند مانع از فعالیت دلالان خودرو در بازار شود؟ اظهار کرد: هم اکنون از آنجایی که میزان عرضه و تقاضا یکسان نیست عاملی شده تا قیمت های معین نتواند بازار را تسویه کنند به همین دلیل در این قیمت ها با افزایش تقاضا از نوع کاذب مواجه شدیم.

فلاح  افزود:  تقاضای کاذب در بازار خودرو  از نوع رانت است و این مسئله سبب شده  تا سفته بازان به بازار خودرو هجوم آوردند، به گونه ای  که میزان تقاضا نسبت به عرضه در بازار افزایش یافته و بازار دو قیمتی شود، اما اگر این معاملات خودرو به داخل بورس کالا بیاید قطع به یقین ما نمی گذاریم که چنین اتفاقی در بازار خودرو رخ دهد.

فلاح در پاسخ به این سوال که آیا عرضه خودرو در بورس کالا به شفاف شدن قیمت سهام در بورس کمک خواهد کرد یا خیر؟ اظهار کرد: از آنجایی که اگر معاملات خودرو روی تابلو بیایند مشخص می کنند که این شرکت امسال چه قدر بازدهی داشته و می تواند تا حدودی به قیمت های کشف شده در بورس کمک کند  و از طرف دیگر معاملات در بازار بورس با شفافیت مالی بیشتری مواجه خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یوسفی
۱۹:۵۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار باعث شده افرادی به نام دلال سود این اختلاف قیمت را ببرند ، اما دو شرکت روباه و مکار خودروسازی برای این ک در این سود دلالی مشارکت کنند و کل سود را خودشان به جیب بزنند اقدام به عرضه خودرو در بورس میکنند در این روش بله دست دلال بیرونی تا حدودی قطع میشود اما دلال جدید جایگزین ان میشود یعنی خود شرکت خودروساز هم فروشنده میشود و هم دلال علی برکت الله .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۱۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۹
آقا این بازیا چیه درمی‌آید این همه خودرو دپو شده در پارکینگ های خودرو ساز هست خب مثل سال‌های قبل که ثبت نام کارخانه بود مرتب ثبت نام کنید و تحویل بدید و هر کس خرید دیگه امکان فروش اون و خرید ماشین جدید تا دوسال نداشته باشه و دست دلال‌ها هم کوتاه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
آقا تکلیف اونایی که پارسال خودرو ثبت نام کردن چی میشه؟
فکر میکردیم خودرو با قیمت مناسب به دستمون میرسه. الان پولمون یه سال خوابیده .میخوان به نرخ روز تحویل بدن . از کجا بیاریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
وقتی یه کالایی مثلا یک نوع میوه یا گوشت یاهرچیز دیگه ای ...به علت کمبود در کشور گران میشه,سریعا واردات انجام میشه تا مردم دچار مشکل نشند،ولی چرا برای خودرو که کالایی به این مهمی است حتی برای خیلی ها وسیله امرار معاش چرا موقتا چند هزار خودرو وارد نمیکنند تا التهاب کمتر شه،چرا الکی بهونه حمایت از تولید میگیرند،
Iran (Islamic Republic of)
یاس
۱۶:۳۲ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
کسی رو که خوابیده شاید بشه بیدار کرد، ولی کسی که خودش رو زده به خواب هیچوقت نمیشه بیدارش کرد!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۴۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
بس دیگه بگوید میخواهیم بزاریم مزایده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
با ورود خودرو به بورس کالا قیمت خودرو منفجر وشدیدا گران می‌شود و صحنه برای سرمایه داران وسفته بازان بسیار عالی میشود وفضا برای سفته بازی وبورس بازی کاذب و قیمت سازی کاذب خودرو عالی میشود وخودروسازان عروسی می‌گیرند.نماینده های انقلابی مجلس دست مریضا...مگر سابقه ورود سایر کالا ها به بورس را نشنیدید یا ندیدید پس چرا انکار میکنید
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۳:۱۸ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
خب یکی نیست به اینها بگه بازم دلالان واسطه گران می‌آیند و آنهایی که پولدارند خودرو را با قیمت بالا میخرند نمی‌گذارند به مصرف کننده برسه بعد با قیمت بالاتری میفروشند خب حداقل فعلا بگین کسانی که خودرو ندارند حق خرید دارند بعداً همه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
بورس نابود شد این حرفاتون دیگه چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
این کارا خنده داره.فقط به نفع خودروساز و دولته.خودشون میگت خودرو کالای سرمایه ای نیست اونوقت خودشون وارد بازار سرمایه کردنش.صنابع فولاد را میبینیم چطور قیمتش سه برابر شد.میلگرد از کیلویی۴ هزار رسیده به ۱۲ هزار.خدا خودش به داد مردم برسه با این خود تحریمی.چرا وارواتو آزاد نمیکنن؟چرا دولت و مجلس دیت از سر بازار بر نمیدارن!؟
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۲۳:۴۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
برای منی که پارسال ابان ماه ثبت نام خودرو۲۰۶ تیپ۲کردم قیمت دربازارآزاد۸۵میلیون بود ازبازارنخریدم که ازکارخونه باقیمتی مناسبترصاحب خوردو بشم وهمچنین امسال من آیا فکری کردین یامیخواهید حق وحقوق ما روپایمال کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
این است مسخره بازی جدید برای خالی کردن جیب مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
باید واردات خودرو آزاد بشه . این کارها فایده ای نداره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۲۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
همونطور که قیمت ها تو بورس بی هیچ منطقی بالا و پایین میشه، اگه خودرو بیاد تو بور مطمئن باشید قیمتش با درخواست های خرید با قیمت مثبت پنج درصدی ملت غیور ایران، سر به فلک خواهد کشید
Iran (Islamic Republic of)
بدبختتر
۲۲:۱۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
دقیقا روز اول رقابت قیمت پارس اگر توبازارازاد 200باشه تو بورس به250میرسه این شرایط فقط به سود پولادارها میشه بدبختا هم طبق معمول بدختر فقط باید تماشاگری کنن با حسرت. دقیقن ازهمین حالا برادران خودرو ساز دارن ادم اجاره میکنن که قیمت میلیاردی رو واسه خودروهاشون درخواست بگیرن اگر سمندو نکردن 500ملیون شما ازدور به من تف کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
اینم نتیجه ی حق السکوت ایران خودرو به نمایندگان مجلس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
یک سوال مگه نمیگین عرضه و تقاضا قیمت رو تعین میکنه ..وقتی که تقاضا اینقدر بالاست معلوم هست تو بورس هم با قیمت بالاتر از بیرون فروخته میشه چون خریدار میدونه بازار کشش داره ب ای فروش..و نکته دوم اینکه باز سرمایه دارانی که خودرو.دارن برای اینکه قیمت نشکنه بورس رو هیجانی میکنن که قیمت خودرو نشکنه ...من نمیدونم چرا مردم رو ... فرض میکنند‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
بنظرم طرح خوبیه دست دلالها کوتاه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
راه برون رفت از وضعیت نابسامان و آشفته خودرو فقط واردات خودرو آن هم با قیمت واقعی کارخانه هست . اگر واقعا به فکر ملت هستید و نه به فکر منفعت مالی خویش ، تنها راه در حال حاضر واردات است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
همینطوری تا اینجا بورس را به گند کشیدید دیگر از این طرحهای ابکی ندهید شب میخوابند صبح یک طرح ابکی پیشنهاد میدن
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
خوب مگه تو بورس قیمت براساس عرضه و تقاضا نیست؟عرضه پایینه و تقاضا بالا در نتیجه قیمت میره بالا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۳۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
این یعنی دلال بازی خودروساز ها و مجلس انقلابی فقط این وسط مروم قشر ضعیف خودرو خریدن براشون آرزو میشه
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۴:۲۳ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
اولا کالایی در بورس عرضه میشه که بین تقاضا و عرضه رابطه عقلانی برقرار باشه نه اینکه چندسال است عرضه خودرو قطره چکانی بوده و انبوهی از تقاضا وجود دارد
دوم در شرایط تحریم و این اوضاع بهترین کمک مسئولین عدم مداخله است تا از این شرایط عبور کنیم . تجربه نشون داده مداخلات این چنینی شرایط رو پیچیده تر میکند.
سوم اینکه نیاز نیست این مجلیغ جدید با این طرح های آبکی ابراز وجود و حضور کند. بخدا کاری نکنند بهتر از این طرح هاست
چهارم موضوع قیمت خودرو اصلا گرانی نیست کاهش ارزش پول ملی است. تنها راه نجات کشور افزایش توان ریال است. رها کردن علت و مانور بر روی معلول فقط آشفته بازار بهمراه دارد.
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۸:۲۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
خخخخخ
خدایا این عمر بیخودو از ما نگیر که باز از این کارا وچیزای خنده دار ببینیم..
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۱۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
مایی که قبلا ثبت نام کردیم باید با قیمت پایه خودرو بهمون تحویل بدین ما فقط شورای رقابت رو میشناسیم نه مجلس رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
یدونه دنا پلاس نماینده ها
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۰۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
این طرح باید برای طرح های جدید صورت بگیره نه ما که بدون سود مشارکت و انصراف و تاخیر پولمونو دادیم اون موقع که من برج ۲۰۶ ثبت نام کردم تو بازار ۱۳۰ تومن بود الان شما میخواین بکنینیش ۲۰۰ میلیون تومن من از کجا بیارم
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۸:۰۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
این طرح باید فروش های جدید باشه اون موقع که ما ثبت نام کردیم از این چیزا خبر نداشتیم پولمونو بدون سود و بدون سود انصراف و تاخیر ثبت نام کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
خداروشکر ...
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۵۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
بله وقتی خودرو رو دو برابر کنین عرضه و تقاضا یکی میشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۵۳ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
مردمو بدبخت کردین تموم شد
Iran (Islamic Republic of)
اسحاق
۱۷:۵۱ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
تخم مرغ هم فردا به همین بهانه میبرن تو بورس .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
مسخره بازی جدید شرکت ایرانخودرو و سایپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
مسخرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
الان فولاد که رفت تو بورس شفاف و رقابتی شد؟! فقط قیمت ها بالا رفت و دلاری شد.

کشف قیمت هم که با این روش میفته دست یکسری دلال بورسی
آخرین اخبار